Idag har jag läst igenom flera artiklar på Wikipedia och Howstuffworks utan att kunna få svar på mina funderingar.
Här har jag komponerat ett litet tankeexempel.
Säg att vi har en enkel enhet liknande en teleprinter. På ena sidan av mitt bord har jag en sändare och på andra sidan en mottagare. På min sändare vill jag skicka bokstaven A så jag trycker jag på bokstaven A, som bara är en switch.
Bokstaven A motsvaras låt oss säga av siffran 4, i binära tal 100 (läste lite om hur ASCII fungerar).
Signalen som motsvarar A blir då hög-låg-låg?
Men hur ska mottagaren koda av detta? Den kommer ju bara se först 5 v och sen 0 volt för en lång stund?
Hur kan den skilja på flera nollor eller ettor på rad?
Har man någon form av tidsstyrning här (oscillator?) som säger att en bit tar si och så lång tid? Och då signalen var låg i 4 ns, kanske den tolkar detta som fyra nollor då?
Men sen nästa problem. När jag tryckt ner min A tangent, vilket vi såg slutade med en låg signal, så kommer ju signalen fortsätta vara låg när jag släppt tangenten. För att inte mottagaren ska tro att signalen fortsätter, avslutas A-signalen med en liten signal som säger att "här är signalen slut, vänta på nästa nu"?
Jag har också förstått att man använder transistorer för att sätta signalen låg/hög.
Vi skulle kunna lagra bokstaven A med hjälp av några transistorer som "kommer ihåg sitt läge"? Hur hade dessa transistorer blivit kopplade?
En annan krets, med A tangenten som switch, hade sedan använts för att läsa detta minne med bokstaven A och därefter skicka detta till mottagaren? Hur hade denna krets sett ut?
Och sist men inte minst mottagaren? Hur hade denna kodat av och känt igen bokstaven A?
För att göra det enkelt kan vi anta att mottagaren bara får en diod att lysa eller så när den får bokstav A.
Jag är så fruktansvärt tänd på att verkligen förstå grunden till hur nästan all teknik i världen idag egentligen är uppbyggd.