Läsa av elmätaren mha en PIC

Berätta om dina pågående projekt.
v-g
EF Sponsor

Re: Läsa av elmätaren mha en PIC

Inlägg av v-g »

Separat 5V matning som även matar avkänningen på stolpen.

Den enkla varianten är ju att skicka hela tiden. Anledningen att jag INTE har det är att datorn kanske inte alltid är på samt att jag inte kör displayen hela tiden och då ser jag ingen anledning att köra en massa mätningar på DS1820 (tempmätarna) helt i onödan.

Hade jag bara haft elmätaren hade jag garanterat kört hela tiden. Strömbesparingen att ha PIC i sleep torde inte märkas på elnotan ändå ;) Möjligen om du tänkt köra på batteri.

Har du tiden så kör på PICen. Mycket roligare lösning, dessutom kanske man kan trycka in nåt extra också.

mrfrenzy:Vore bara skoj att se om teorin stämmer med verkligheten.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Tja om du vill kalibrera är det väl bara att läsa av elmätaren manuellt, vänta ett dygn eller en månad, summera förbrukningen från picen och se om ditt beräknade värde är samma som elmätaren nu visar?
ankan

Inlägg av ankan »

mrfrenzy:

Du får gärna berätta hur det går med sensorkortet som du har köpt. Har fortfarande inte bestämt mig hur jag ska göra om jag ska köra på 1-wire eller om jag ska köra en egen lösning med PIC.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det hade jag inte alls tänkt att göra på nån månad, men nu fick du mig sugen att sätta igång ;)

Jag plockade fram räknaren och lite kringkomponenter, tyvärr föll det på att jag inte har nån fototransistor... v-g har möjligen inte en extra?
Annars får jag försöka plocka ihop en elfa-beställning i slutet på veckan, känns lite löjligt att göra en beställning för en komponent á 3kr bara...
ankan

Inlägg av ankan »

Jag jobbar precis vid ELFA så jag lär nog ta med mig mina 3kr och köpa en på måndag.
Ska jag köpa en extra och skicka på posten? Lär ju räcka med ett frimärke.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Trevligt, det får du hemskt gärna göra, jag skickar över PM med info.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Har en extra men sitter den redan i ett annat projekt :(

ELFA går ju heller inte att beställa ifrån längre. Men det verkar ju ha löst sig ändå :) Sitter själv utan kondensatorer á 1 µF då det liksom för dig känns urlöjligt att beställa såna småsaker.

mrfrenzy:Jo men att mäta totalta genom att summera den momentana kan slå väldigt fel tippar jag på ;) Antalet pulser däremot har jag koll på för att elmätaren ska matcha den inne.

Tyvärr är det något som stör den emellanåt också och jag har ännu inte idas leta upp en lösning.

Iofs kan man ju lasta på 100W och köra en timme för att se men det är ändå lite svårt. Enklaste jag kommit på är att koppla ur allt utom ett uttag och sen köra en billig elmätare och typ en "bygglampa". Detta kräver dock att man köper en sån mätare :doh:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag litar då inte speciellt mycket på en såndär billig elmätare... Då skulle jag hellre använda en finare multimeter eller en tångamperemeter och mäta strömmen genom bygglampan. Det blir ju så exakt det kan bli med en resistiv last.

Visst kan det slå fel när man summerar det momentana, jag avråder också från det i början av tråden. Har man tillräckligt hög upplösning borde det dock bli hyfsat rätt när man som på ditt vis räknat fram det momentana från pulserna.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag hoppas ju att det stämmer och det gör det nog ganska bra om jag tex slår på en lampa osv. Teoretiskt har jag gjort läxan så där ska det vara vattentätt åtminstone i teorin. Sen vet jag ju inte om en tankevurpa smugit sig in. :roll:

Kruxet med momentanmätningen som den är nu är att den kräver en "startuppuls" dvs det måste gå en puls SEN räknar den på NÄSTA puls. Antagligen ger detta inte en helt rättvisande bild men slaget på en timme borde man väl komma ganska rätt tippar jag. Får ta och testa en dag när det inte är så kallt. Stänga rubb & stubb och ENBART stå med bygglampan på för att mäta dess förbrukning över en timme.

Drar egentligen en 40W lampa 40 watt eller hur är det?

Det tråkiga med tångmätaren är ju att den inte existerar i min ägo annars hade jag redan testat ;) Håller med dig om de billiga men tänkte att en enkel resistiv last borde de ju klara.

Som det är nu är ju momentanvärdet bara nåt som "visas". För elmätaren har jag en räknare som triggas av pulserna på porten och således är "oberoende" av elmätaren.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Tångmätaren är ovärderlig :) Jag hade sedan tidigare en beg växelströmmare sen såg jag 76-813-98 för 499:- på kampanj och slog till direkt.
Den mäter både AC och DC och är förvånansvärt noggrann även på låga dc-strömmar.

Toleransen på glödlampor är nog tyvärr ganska stor, Agda klagar knappast om den lyser 5% starkare eller svagare än specificerat.

Det går ju lika bra att mäta ström med multimetern bara man tänker sig för och använder isolerade labbsladdar.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Inte med min. 200mA max :(

Det hela löser sig tids nog. Men inget går att göra sålänge det är svinkallt ute och cirkpumparna måste gå :doubt:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag försöker förstå Bild faktiska funktion... (plockad härifrån http://www.techtrade.se/sv/emc-schematics.asp)

1st Fototransistor PT204-6C (Q1)
1st NPN transistor BC337-40 (Q2)
1st Motstånd 4,7kΩ (R1)

Det är ju RS232 signalnivåer, betyder det att DTR ska ligga på +spänning och txd på minus? Motståndet funkar som en "pulldown" när inte Q2 leder?

När Q1 blir utsatt för ljus så kommer Q1 leda och Q2 kommer då också leda och koppla DTR till RXD. Vilket då borde bli possitiv?

Tydligen lär 110,8,N,1 vara en bra hastighet att lyssna på.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Fick aldrig den där att fungera jag. Signalen blev väldigt svag och ville inte alls vara med.

Det var så mycket enklare att direkt gå över på PIC och där sköta räkningen där så jag gjorde så nästan direkt. EMC är hopplöst överarbetat enligt mig.

Mitt tips är att kör µc på en gång och skippa denna lösning. Enklare att köra en räknare och antigen skicka data kontinuerligt via porten eller skicka "on demand". Datat som skickas är då räknaren+ev checkbyte.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

mrfrenzy skrev:Det där är en mätare som hanterar två tariffer, troligen dag och natt. Har du två poster på elräkningen? Var rädd om det isf för det finns inte många tariffer kvar ;)
Ursäkta min okunskap, men vad är en tariff?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

v-g: emc tänkte jag inte använda, utan bara hårdvaran så att säga och mata in värdena i samma databas som har hand om pannan. Tanken var att slippa ha en extra uC bara för att konvertera från puls till uart för att sen konvertera uart till ethernet.
Utan direkt kunna ansluta givaren till serier -> ethernet konvertern jag har (som sen kommer kopplas till en wlan enhet).
Sen låta NSLU2 som sitter i pannhuset räkna inkommande tecken...

bos: det handlar om att man betalar ett pris på dagen när alla jobbar och industrin går för fullt och ett på natten då det inte är så högt tryck... Har man då en elpanna så skulle man väll i teorin kunna värma upp en acctank på natten och ta värmen därifrån istället för från nätet under dagen när det är dyrt. Om förlusterna i acctanken är tillräckligt liten för att försvara det lägre priset på natten vet jag inte...
Skriv svar