Hjälp med åtkomst på Skrivarporten!
Hjälp med åtkomst på Skrivarporten!
Vill skriva ett program i C++ eller Visual basic.
Kravet är väl i stort sett enbart att det ska kunna bli ett "stand alone" program!
Vill kunna styra I/O pinnarna på skrivarporten!
Jag vet redan att det är klurigt och man måste ladda ner drivrutiner för att komma åt porten i XP.
Tanken är att "fönstret" ska se innehålla texten : STATUS(RÖD/GRÖN färg som visar om systemet är igång).
En knapp : ON/OFF
När knappen ON/ OFF står i läget ON så skall tex I/O pinne 2 vara aktiv hela tiden tills knappen trycks till OFF
Sen en som ska vara : Speed = FAST <-> SLOW
Trycker man på FAST ska en snabb puls skickas ut på I/O pinne 3 etc.
Samma sak med SLOW fast då en skickas den ut på I/O pinne 4..
Alla pinnar är bara exempel för att förklara det hela.
Mottagaren av "datan" kommer vara en PIC.
Jag vill helst inte göra det mer avancerat än vad det redan är. ( För en helt nybörjare person på sådana här nivåer)
EDIT : Vill helst som sagt göra det enklast möjligen så man har en chans att förklara hur det hela fungerar till någon som inte vet så mycket!
Därav väljer jag skriva porten pga den har 8 st I/O som är enkla att visa på papper/white board tavla!
Kravet är väl i stort sett enbart att det ska kunna bli ett "stand alone" program!
Vill kunna styra I/O pinnarna på skrivarporten!
Jag vet redan att det är klurigt och man måste ladda ner drivrutiner för att komma åt porten i XP.
Tanken är att "fönstret" ska se innehålla texten : STATUS(RÖD/GRÖN färg som visar om systemet är igång).
En knapp : ON/OFF
När knappen ON/ OFF står i läget ON så skall tex I/O pinne 2 vara aktiv hela tiden tills knappen trycks till OFF
Sen en som ska vara : Speed = FAST <-> SLOW
Trycker man på FAST ska en snabb puls skickas ut på I/O pinne 3 etc.
Samma sak med SLOW fast då en skickas den ut på I/O pinne 4..
Alla pinnar är bara exempel för att förklara det hela.
Mottagaren av "datan" kommer vara en PIC.
Jag vill helst inte göra det mer avancerat än vad det redan är. ( För en helt nybörjare person på sådana här nivåer)
EDIT : Vill helst som sagt göra det enklast möjligen så man har en chans att förklara hur det hela fungerar till någon som inte vet så mycket!
Därav väljer jag skriva porten pga den har 8 st I/O som är enkla att visa på papper/white board tavla!
Re: Hjälp med åtkomst på Skrivarporten!
> Mottagaren av "datan" kommer vara en PIC.
Om du ändå tänker ha en PIC där, så är det nog enklare att köra seriellt.
Om du ändå tänker ha en PIC där, så är det nog enklare att köra seriellt.
"Därav väljer jag skriva porten pga den har 8 st I/O som är enkla att visa på papper/white board tavla!"
Jooo.... kör du WinXP eller *ryys* Vista blir det ganska problemfyllt med ett stand-alone-program faktisk, från och med XP medges direkt hårdvaratillgång inte.
För att komma åt LPT-porten måste du använda en driver, finns ett antal på nätet men i essens är det en DLL-fil som måste finnas där ditt program hittar den och man måste kalla vissa funktioner i den. Om dessa fungerar på Vista har jag ingen aning om, jag har testat på XP och det körde OK.
Så jag håller helt med sodjan här: ska du ändå "prata" med en PIC är serieporten mycket bättre, kanske inte ur "enkelt att rita på whiteboard" men att förklara en serieport är inget svårt heller.
Jooo.... kör du WinXP eller *ryys* Vista blir det ganska problemfyllt med ett stand-alone-program faktisk, från och med XP medges direkt hårdvaratillgång inte.
För att komma åt LPT-porten måste du använda en driver, finns ett antal på nätet men i essens är det en DLL-fil som måste finnas där ditt program hittar den och man måste kalla vissa funktioner i den. Om dessa fungerar på Vista har jag ingen aning om, jag har testat på XP och det körde OK.
Så jag håller helt med sodjan här: ska du ändå "prata" med en PIC är serieporten mycket bättre, kanske inte ur "enkelt att rita på whiteboard" men att förklara en serieport är inget svårt heller.
Jag har nu skapat ett fönster i Visual basic.
Tyckte det programmet kändes enkelt att jobba med (dock har jag ju inte testat något annan just nu )
Om det verkar smärtfritt tänker jag köra med visual basic!
Hur kopplar jag PIC processorn till COM porten? en MAX i mellan?
Bild på hur jag tänkt mig fönstret ska se ut :

Tyckte det programmet kändes enkelt att jobba med (dock har jag ju inte testat något annan just nu )
Om det verkar smärtfritt tänker jag köra med visual basic!
Hur kopplar jag PIC processorn till COM porten? en MAX i mellan?
Bild på hur jag tänkt mig fönstret ska se ut :

-
- EF Sponsor
Enklast är nog en USB-seriell mellan PC-PIC, speciellt om du använder VBE. Räcker med några få kodrader för att skicka data.

http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =73-206-73

http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =73-206-73
Om jag nu senare kanske vill mäta värden analogt går det att "läsa" med den där sladden också?
Eller om en pinne på pic processorn är hög respektive låg,att sedan få se detta i fönstret också, går det?
Men MAX 232,a och en DSUB 9 polig bra mycket billigare än 165 kr.
Plus enklare och smälla fast på kretskort.
Eller om en pinne på pic processorn är hög respektive låg,att sedan få se detta i fönstret också, går det?
Men MAX 232,a och en DSUB 9 polig bra mycket billigare än 165 kr.

Plus enklare och smälla fast på kretskort.
Senast redigerad av XCore 14 februari 2009, 18:54:36, redigerad totalt 1 gång.
-
- EF Sponsor
Du har RTS och CTS som kan användas som ingång och utgång, så du har alltså en digital ingång och en digital utgång förutom RXD/TXD.
Analoga värden får du läsa med PICn om den har ADC.
Analoga värden får du läsa med PICn om den har ADC.
Okey!
Men du tror det är svårt med en MAX 232,a ?
Vill som sagt göra det mest enklast!
Men du tror det är svårt med en MAX 232,a ?
Vill som sagt göra det mest enklast!
-
- EF Sponsor
Det går lika bra med MAX232. Personligen tycker jag dock USB-sladden är enklast eftersom datorer brukar sakna serieport samt att man får +5V till PICn gratis om man kör med USB.
Det är sant så sant.
USB,n är bara plugga + 5 volt!
COM,en finns inte alltid överallt tyvärr.
USB,n är bara plugga + 5 volt!
COM,en finns inte alltid överallt tyvärr.
Kanske ett sådan här kort är bra som att komma igång med det här :
http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=41003273
Synd bara att den har sockel för 14 pinnars men annars har den MAX232 och com porten och allt jag ser mig behöva just nu!
http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=41003273
Synd bara att den har sockel för 14 pinnars men annars har den MAX232 och com porten och allt jag ser mig behöva just nu!
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Ett annat program för att styra grejjer på parallellporten är KSI-8 som finns här. (Längst ner på sidan).
Det är egentligen tänkt till relämodulen på samma sida, men fungerar förstås för att styra andra grejjer på parallellporten.
I programmet kan man ställa in olika mönster/scheman för vilka utgångar som ska vara höga/låga och så reperteras detta enligt de tider som man har ställt in. Man kan även styra utgångarna direkt med tangentbordets knappar 0 - 9. Det går tillochmed att göra vecko-scheman, så med lämplig elektronik får man 8st datorstyrda kopplingsur.
Det är egentligen tänkt till relämodulen på samma sida, men fungerar förstås för att styra andra grejjer på parallellporten.
I programmet kan man ställa in olika mönster/scheman för vilka utgångar som ska vara höga/låga och så reperteras detta enligt de tider som man har ställt in. Man kan även styra utgångarna direkt med tangentbordets knappar 0 - 9. Det går tillochmed att göra vecko-scheman, så med lämplig elektronik får man 8st datorstyrda kopplingsur.

Det där såg riktigt bra ut!
Tror faktiskt jag har något liknande kort för skrivarporten med 8 relä på.
Men när lönen kommer blir det lite ny inköp för mer testande av det där!
Tackar väldigt mycket!
Tror faktiskt jag har något liknande kort för skrivarporten med 8 relä på.
Men när lönen kommer blir det lite ny inköp för mer testande av det där!
Tackar väldigt mycket!