tryckplatta för tidtagning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Xelon

tryckplatta för tidtagning

Inlägg av Xelon »

Jag behöver lite hjälp med idéer till ett bygge av en tryckplatta för att ta tid när man löser rubiks kub.
Tanken är att rubiks kub står på en platta (storlek som en musmatta) och när man lyfter den så startar tidtagningen och när man sätter ner den igen så stoppas tiden.

Vill utnyttja ett tangentbord som switch, programvaran jag har skrivit reagerar på tangentbords tryckning, t.ex. hålla nere space -> lyfter space och tiden startas -> trycker ner space igen och tiden stoppas.

Har testat att använda ett numerisktangentbord, men kände att säkerheten inte var tillräckligt bra, när man vill stoppa tiden och sätter ner rubiks kub på hörnet av plattan så var det inte alltid tiden stoppades.

Så jag behöver idéer på hur man mekaniskt kan lösa detta på, eller helt andra sätt.
saxofon

Re: tryckplatta för tidtagning

Inlägg av saxofon »

Kanske du kan ta två tunna plattor av tex stål (sidorna på en gammal PC burk?)
Lägg den ena på bordet, limma fast en tunn trä/plast/<annat isolerande mtrl> ram som går längs ytterkanten på plåten och
limma slutligen dit den andra plåten ovanpå. Det ska vara så pass mycket avstånd mellan plattorna att när ingen står på
dem så är det ingen kontakt men inte mer än att när något lätt står på dem (typ en rubiks kub) så trycks plåtarna ihop så
att det blir elektrisk kontakt. Med hjälp av en tråd från vardera plattan har du en brytare helt enkelt med sluten funktion :-)

Trådarna kan du seda koppla till en I/O pinne på en avr som då kan räkna ut tiden och visa på nån lcd display ;-)
Xelon

Inlägg av Xelon »

Jag har funderat på det alternativet också, dock är jag fundersam på om jag kan göra den så att den känner av när kuben står på den, eftersom den är ganska lätt.
Samt att när man ska stoppa tiden så är det ofta man istället för att ställa ner kuben så "slår" man till plattan med händerna, risken då är att man "slår" till för hårt och böjer till metallplattan.
Men jag ska testa lite och se hur bra det kan fungera.

Öppen för andra förslag också.
saxofon

Inlägg av saxofon »

ok, det blir lite mer avancerat men istf ett tomrum mellan plattorna (och använda dem som brytare) kan man ju ta ett steg till och göra en kondensator. Man tar helt enkelt något tunt isolerande material (tunt tyg tex) och lägger mellan plattorna. Nu har man byggt sig en kondensator! :-)
När något står på plattorna trycks de ihop en aning och därmed ändrar sig värdet på "kondensatorn", likaså blir det när man ställer/dunsar ner nåt på den. Att sedan trigga på denna förändring kräver elektronik kunskaper utöver mina... :roll:
Kanske man kan ha den i någon oscillerande krets och känna av frekvensförändring?
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Nu för tiden använder man i stort sett alltid stackmat vid officiella tävlingar i rubiks kub. Om du funderar på att delta i sådana så kan det vara bra att öva med just en sådan. Eller bygger något som efterliknar denna. Då får du samma förutsättningar.

Youtube video med illustration!

Officiellt så räknas tiden från det att du flyttar händerna från ursprungsläget tills det att de åter nuddar båda dessa punkter. Dvs inte från det att kuben lämnar bordet tills dess den återvänder. Om du vill jämföra dig med andra så kan det vara bra att ha samma förutsättningar.

Men själva idén att bygga en egen "stackmat" låter helt klart som ett roligt projekt.

Läs mer om officiella rekord här!
Läs mer om speedcubing här!
Användarvisningsbild
callelj

Inlägg av callelj »

Kan man inte sätta fast en piezo-högtalare till en platta och bryta vid rätt typ av vibrationer?
Jag har alldrig testat detta men det borde funka, men kan kanske vara svårtkonfigurerat...
Xelon

Inlägg av Xelon »

wolfheat > Jo jag vet att man brukar använda en stackmat egentligen.
Men jag vill gärna ha det på detta vis, då kan jag använda den till andra tidtagningar också.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Kan du inte göra ett fyrkantigt kretskort med fyra parallella brytare i hörnen
som alla står i läge off när dom är belastade av den övre skivan + kuben.
När man lyfter kuben slår någon av brytarna först över till on.
Det blir ju lite pyssel att väga in övre plattan med och utan kub, men inte
omöjligt.

MVH

hassefikonkasse
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

hassefikonkasse skrev:Kan du inte göra ett fyrkantigt kretskort med fyra parallella brytare i hörnen
som alla står i läge off när dom är belastade av den övre skivan + kuben.
När man lyfter kuben slår någon av brytarna först över till on.
Det blir ju lite pyssel att väga in övre plattan med och utan kub, men inte
omöjligt.

MVH

hassefikonkasse
Påminner lite om min brevvåg. Den kan man man nollställa med vikt på. Och sen bara mäta ytterligre vikt. Kanske det är en enkel lösning. Koppla in en trycksensor som du kan nollställa med kuben på. Sen Registrerar du att vikten minskar med 100gram etc. Och återgår då kuben ställs tillbaka.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Ja och nej. Jag menade att du inte behöver nollställa något förutom
att se till att vikten av överplattan och kuben gör så att alla brytarna
är i läge off. När man lyfter kuben kommer vikten att minska så att
brytarna ställs i läge on. I det läget får du ta hand om on-signalen på
något vettigt sätt. Till exempel starta en räknare. Eller starta ett
tjuvlarm m.m.

MVH

hassefikonkasse
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Eller bygg något vågsystem, med kontakter i kanterna. Jag skissade upp en snabb bild i paint.

Bild

EDIT: Bild
Skriv svar