Digital hastighetsmätare till MC tempgivar problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tomaser

Digital hastighetsmätare till MC tempgivar problem

Inlägg av Tomaser »

Det är så att jag har köpt en Digital hastighets mätare inklusive tempmätare mm. får allt att funka kanon på hojen utom Vattentempmätaren. jag köpte tempgivare på Biltema och när jag kopplare in den så visar den alldeles för mycket. Inomhus visar den ca 148grader när det är ca 23grader finns det någon lösning på mitt problem? jag har provat en annan givare till snöskoter och den visade också för mycket. jag tror att tillverkaren har gjort detta bara för att få sälja sina egna tempgivare a ca 700kr biltemas kostar 30kr jag skulle bli kanon glad om det är någon på forumet som kan hjälpa mig!!
Tack på förhand.
mvh/Tomas
Användarvisningsbild
Biker

Re: Digital hastighetsmätare till MC tempgivar problem

Inlägg av Biker »

Oftast är givaren ett ntc motstånd - dessa finns i vissa standardvärden.

Dom kostar inte många spänn styck så köp ett gäng från elfa och kolla vilket som verkar ge mest vettigaste värdet - tror du ligger i häraden runt tiotals kohm vid 25 grader.

Sen gjuter du in den i epoxy och applicerar den där du ska ha den.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

sätt en pot och justera in den till ett vettigt värde så vet du ungefär vad den ska vara vid rumstemperatur.

Jag har f.ö liknande problem med min oljetempsgivare (oljekyld motor så det är lite känsligt) på hojen som jag inte riktigt löst, en ny givare kostar 700 buck där med :( ..Det är dock till original-mätaren.
Tomaser

Inlägg av Tomaser »

En pot! vad är det?

Glenn skrev:sätt en pot och justera in den till ett vettigt värde så vet du ungefär vad den ska vara vid rumstemperatur.

Jag har f.ö liknande problem med min oljetempsgivare (oljekyld motor så det är lite känsligt) på hojen som jag inte riktigt löst, en ny givare kostar 700 buck där med :( ..Det är dock till original-mätaren.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

potentiometer, ett justerbart motstånd helt enkelt :)
Tomaser

Inlägg av Tomaser »

kan jag använda biltema givaren och en potentiometer för o få den o visa rätt? eller har jag förståt fel?
om jag ska köpa en NTC motstånd kan det här vara något från kjell o co ? det står så här
(NTC termistor 6,8kohm
K45 - 6K8 / tolerans 10%
Termistor med små toleranser på resistans.
M3 gänga.
Resistansvärde angivet vid 25° C) text från kjellls sida.

Glenn skrev:potentiometer, ett justerbart motstånd helt enkelt :)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Du kan använda poten för att få reda på resistansen som behövs för att mätar'n ska visa 20°.
Denna temperatur brukar ntcmotstånd vara märkta vid, alltså ett 4,7kOhm ntc har detta värde vid 20°.
Tomaser

Inlägg av Tomaser »

Det går inte o använda biltema givaren och bara sätta dit något motstånd eller resistor? Jag har ett motstånd som jag har till om jag ska koppla en lysdiod på 3v till 12v system jag provade att serie koppla det mellan givaren och mätaren då sjönk värdet med 10 grader om jag skulle sätta dit ett motstånd så att det visar rätt skulle det gå eller kommer det bli fel när temperaturen ändrar sig att det liksom inte ökar eller sjunker i rätt takt?
:shock:
Tomaser

Inlägg av Tomaser »

Går det att räkna ut hur många ohm en NTC motstånd ska ha för att passa min mätare? jag mätte upp biltema givaren och den ligger på ca 1530ohm i ett rum som är ca 22 grader på min digitalmätare så visar det 150grader finns det någon tabell eller någon som´kan räkna ut ungefär villken ohm på NTC-m jag ska ha så jag kanske kan komma i närheten direkt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har du någon länk till givaren och mätaren?

Eftersom mätaren visar så enormt fel så har jag en liten teori om att mätaren kanske är inställd på att visa Fahrenheit istället för Celsius.
150ºF = 65,6ºC , vilket ger en lite mer normal felvisning.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Funderade åxå på Fahrenheit en stund men det är ändå ganska mycket fel.
Är mätaren köpt från Amerika är det ganska säkert F.

>"Går det att räkna ut hur många ohm en NTC motstånd ska ha för att passa min mätare?"

Det var ju detta du skulle ha potentiometern till.
Koppla in den istället för givaren och krana tills mätaren visar runt 20 grader C, eller 68 om mätaren visar Fahrenheit.
När du gjort dettta mäter du resistansen på poten och införskaffar ett ntc-motstånd med detta värde.
Du kan ju även kolla att mätaren ökar när resistansen på poten minskar, som det borde om det ska vara ett ntcmotstånd som känselkropp.
Tomaser

Inlägg av Tomaser »

Det är inte Fahrenhait det går att välja det på mätaren men då visar den runt 300 i stället så jag är hundra på att det är Celsius. det där med Potentiometer fattar jag nu. Tack såg att det fanns olika potentiometrar kan man köpa villken som eller bör det vara någon speciell? hittade allt från 4,7KOHM-400KOHM
Norpan skrev:Funderade åxå på Fahrenheit en stund men det är ändå ganska mycket fel.
Är mätaren köpt från Amerika är det ganska säkert F.

>"Går det att räkna ut hur många ohm en NTC motstånd ska ha för att passa min mätare?"

Det var ju detta du skulle ha potentiometern till.
Koppla in den istället för givaren och krana tills mätaren visar runt 20 grader C, eller 68 om mätaren visar Fahrenheit.
När du gjort dettta mäter du resistansen på poten och införskaffar ett ntc-motstånd med detta värde.
Du kan ju även kolla att mätaren ökar när resistansen på poten minskar, som det borde om det ska vara ett ntcmotstånd som känselkropp.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Ta nån som går upp till 100k - billigast möjliga.

Tar du med mätaren till elfa så tror jag dom kan fixa de på disken och plocka fram ett ntc motstånd som är rätt.
Tomaser

Inlägg av Tomaser »

Så där nu har jag köpt en Potentiometer och fick fram att jag ska ha ett NTC Motstånd på 100K Tittade in på Elfa men för 4st motstånd skulle dom ha 9kr styck + moms o sedan frakt på 125kr dyrt tyckte jag så jag har nu beställt 5st 100k Ntc motstånd från Ebay england slutade på 27kr inklusive frakt. konstigt att det alltid är dyrare o köpa grejor i sverige. :shock: jag hoppas att det kommer att funka när jag fått motståndena. En fråga till! Någon som har något tipps på hur jag ska kunna montera motståndet i ett rör till kylvattenslangen? kan det gå om jag borrar in ett hål i en mässing bullt alltså inte ända igenom och sedan stoppar in motståndet ända i botten på hålet så att motståndet har kontakt med mässingen och då limar fast det där?

Tack för all hjälp jag fått att hitta rätt motstånd osv.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Om det är smågrejor och du beställer med brevfrakt från Elfa, så handlar det definitivt inte om några 125kr.
Skriv svar