Breakout board eller optokopplare som tål 24v

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gotis

Breakout board eller optokopplare som tål 24v

Inlägg av gotis »

Finns det optokopplare som kan koppla 24v med 5v styrspänning?
Eller ett breakout kort som kan hantera 24v?
H.O

Re: Breakout board eller optokopplare som tål 24v

Inlägg av H.O »

Är inte säker på att jag förstår vad du menar....
Om du menar att du har en givare/brytare eller liknande som lämnar 24V och vill koppla den till en ingång på LPT-porten via en optokopplare så är det bara att anpassa lysdiodens seriemotstånd så att rätt diod-ström uppnås.

Om du menar att du, med en 5V-signal vill styra en last som drivs med 24V? De flesta optokopplare klarar väl åtminstånde 30V kollektor-emitter spänning så det ska inte heller vara några problem. Problemet blir väl, om du har ett färdigt break-out-kort, att det sitter en buffert IC mellan opto-kopplaren och utgången.

Om en öppen kollektor utgång fungerar för dig så är det en smal sak att hänga på t.ex en ULN2803 eller liknande krets direkt på utgången på ett "standard" break-out-kort.

/Henrik.
gotis

Inlägg av gotis »

Nja, de flesta Berger lahr drivdon kräver 24v signalspänning på puls/riktningsignalerna.

De 3 som jag redan har kräver 5v men ett av dem verkar inte funka som det ska och 24v varianten är vanligare på begagnat marknaden.
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, dom är väl mer anpassade för industriell automation än för våra PC-styrningar.... Men då bör det fungera med en ULN2803 och några pullup-motstånd (eller till och med lösa transistorer). Om du kan ta reda på vad som klassas som "säker etta" och hur mycket ström ingången drar så ska det gå rätt lätt att fixa. I vilket fall så är det inga problem att lösa med lite externa komponenter.

/Henrik.
gotis

Inlägg av gotis »

Enligt detta så är etta mellan 20-30v 7-15mA
Och nolla är mellan 3- -3v 0,2- -15mA

ftp://ftp.sdt.se/Documentation/BergerLa ... 901-xx.pdf
H.O

Inlägg av H.O »

OK, så om du tar ett motstånd på 470 ohm mellan 24V och ingången på drivaren ihop med en utgång på ULN2803. Om ingången drar 7mA så borde du tappa ca 3.5V över motståndet vilket ger dig 20.5V kvar. När du driver ingången till ULN2803 hög så dras utgången till jord och 51mA flyter genom motståndet så det får vara ett 2W motstånd.

Kanske inte den otimala lösnignen men det borde fungera. Annars går det ju att göra ett "push-pull steg" med två transistorer...
Olov
Kontakt:

Inlägg av Olov »

Hej. Jag bygger sådana "breakout's" för mina maskiner.
Jag använder relä eller mosfet som utgång till 24Volt's världen.

Jag har en viss förkärlek för positiv logik, alltså att man får ut spänning när man aktiverar utgången.

Mvh / Olov
gotis

Inlägg av gotis »

Positiv logic är ju logiskt :) men det är svårare att störa en signal som ligger normalt hög, tänker på nödstopp, ändlägesgivare mm.

Har beställt ett annat drivdon, Samma typ men begagnat, dyra rackare det där!.
Olov
Kontakt:

Inlägg av Olov »

Visst, normal signal för änlägen och nödstopp är hög, det betyder att normalt sett har man en "1" på ingången. Det betyder också att om en ledare går av, bryts kretsen. Man har då övervakning av kablaget också.

Nödstoppskretsar MÅSTE kopplas externt ( ej via programmerbar logik, godkänt säkerhetsrelä ), alltså en krets som bryter kraftmatningen till motorer och dylikt som kan anses skapa fara för användaren. Sedan använder man en signal till pc'n i detta fall för att signalera att nödstoppskretsen är ok / ej ok. Allt detta finns att läsa i maskindirektivet, SSEN 60204-1

Hur en nödstopps / säkerhetskrets skall konstrueras beror på den genomförda riskanalysen och vilken riskklass man då kom fram till... / Olov, 25 År inom Automationsbranschen...
Skriv svar