Hur fungerar egentligen en selen-likriktare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tactac120

Hur fungerar egentligen en selen-likriktare?

Inlägg av tactac120 »

Jag har börjat rensa en massa skit och prylar från hyllorna och fann då två selen-likriktare. Jag har aldrig vetat hur en selen-likriktare fungerar och hur den är uppbyggd. Är det någon som vet???
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Hur fungerar egentligen en selen-likriktare?

Inlägg av Glenn »

Det är ju bara ett annat tillverkningssätt, där man använder Selen istället för Kisel som man gör idag. (jämför germaniumtransistorer)

Vad jag vet är allt sämre med selenlikriktare, dom är större, klenare och åldras, dessutom har dom större spänningsfall än kisel.

Jag bytte ut en selenlikriktare i en batteriladdare (snabbladdare för bil modell Ä) och gick från en STOR jätteklumpig sak till en liten fjutt i kisel som dessutom klarade 100A, det gjorde nog inte selenlikriktaren :)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Den förhoppningsvis väl instängda röken luktar definitivt sämre från en selenlikriktare.
tactac120

Inlägg av tactac120 »

Bra att veta.. Jag har för mig att när en selenlikriktare går sönder så luktar det fruktansvärt illa? Gör de det?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ja det luktar ruttna ägg, och är dessutom inte så hälsosamt

Byt alla du hittar :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Nja, för till exempel vissa mätinstrument är det fortfarande selenlikriktare som gäller.
(Men till praktiskt taget alla andra tillämpningar kan de ersättas med en vanlig kisellikriktare)

Röken är, som sagt, inte speciellt nyttig, är de oxiderade bör de kasseras, eller läggas på prydnadshyllan (eller återvinna metalliskt selen för labb ändamål (även metallisk selen är ganska giftigt om man får det i sig), brukar ju vara en heldel på dem, kostade nog en slant mer nya gissar jag...)

Men, jo, en del nostalgivärde har de kanske, har också några stycken med rödlackade granna skivor.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mizzarrogh skrev:Nja, för till exempel vissa mätinstrument är det fortfarande selenlikriktare som gäller.
(Men till praktiskt taget alla andra tillämpningar kan de ersättas med en vanlig kisellikriktare)
Intressant, vad är anledningen till detta ? vilken egenskap är bättre ?
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har för mig att framspänningsfallet är lågt vid små strömmar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, elfa hade ju små sådana tills rätt nyligen i sortimentet.

Annars är det nog mest för "direct replacement" *tror jag* i allafall... :humm:

Litet mer om tillverkningen:
"Selenium rectifiers are made from stacks of square, or round, aluminum or steel plated with about 1 μm of bismuth or nickel. A much thicker layer of selenium (50 to 60 μm) which has been doped with a halogen is deposited on top of the thin metal plating. The selenium is then converted into polycrystalline gray (hexagonal) form by annealing. Each plate is able to withstand about 20 volts in the reverse direction. The metal squares, or disks, also serve as heat sinks in addition to providing a mounting place for the selenium disks. Plates can be stacked indefinitely to withstand higher voltages. Stacks of thousands of miniature selenium disks have been used as high voltage rectifiers in television sets and photocopy machines."
(Källa: Wiki)

Även "plattmodellerna" tillverkas tydligen fortfarande:
http://www.universalrectifiers.com/Sele ... Stacks.htm
Skriv svar