Söker knappsats för snabbkommandon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Söker knappsats för snabbkommandon

Inlägg av Walle »

blueint skrev:Köp en AVR eller PIC med inbyggd USB. Programmera den sedan som Device-HID så är saken biff. Den kan ju mappa PS/2 tangenterna till valfri USB kod.

(tänk om MCUs kunde hantera USB-host läge också.......)
OT: Är det så enkelt som det låter att få en USB-PIC att agera "tangentbord"? Skickar man önskade tangentbordstryckningar enkelt via USB-gränssnittet, utan att det behövs någon anpassad programvara i PCn?

Anledningen att jag undrar hur komplicerat det är, är att jag sitter med en trådlös PS2-gitarr som inte vill funka med PS2->USB-adapter. (Nejdå, jag har inte blandat ihop Playstation 2 med PS/2 :) Ren slump) Hur jag ska interfaca mottagarenheten vet jag redan. Men det som känns som ett hinder är just USB-biten. Men är det okomplicerat så är det ju fullt realistiskt att svänga ihop en egen liten adapter för gitarren som ett litet sidoprojekt. Anledningen är förstås att jag inte äger någon Playstation 2, men att jag vill lira Guitar Hero 3 på min HTPC med trådlös gitarr :) Det blir så mycket roligare att lira på 42" med trådlös gitarr än på 13" och tangentbord..:)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Walle skrev: OT: Är det så enkelt som det låter att få en USB-PIC att agera "tangentbord"? Skickar man önskade tangentbordstryckningar enkelt via USB-gränssnittet, utan att det behövs någon anpassad programvara i PCn?
jonnorberg länkade ju till ett sånt projekt igår? Komplett med schema och källkod.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Nerre skrev:
Walle skrev: OT: Är det så enkelt som det låter att få en USB-PIC att agera "tangentbord"? Skickar man önskade tangentbordstryckningar enkelt via USB-gränssnittet, utan att det behövs någon anpassad programvara i PCn?
jonnorberg länkade ju till ett sånt projekt igår? Komplett med schema och källkod.
Ajfan, det missade jag helt! Sorry!

Edit: Iofs för AVR, jag pysslar med PIC. Men USB-biten kanske inte skiljer så mycket?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om du får färdig källkod och färdigt schema är det väl inte så farligt att bygga med en AVR för en gångs skull? :-)

Men annars tror jag det är ungefär lika enkelt med PIC, det handlar ju bara om att hantera kommunikationen på USB-porten rätt. Det borde inte vara några större problem att porta till PIC alltså.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag kan ju inte skylla på att jag inte har någon programmerare för avr, när en sådan är så lätt att löda ihop. Men jag kan skylla på att den länkade nog inte funkar för min playstation-gitarr rakt av ändå ;)
Skriv svar