Jag hade tänkt sätta ett lågpassfilter på en bas jag har för att kunna använda den som passiv baslåda i mitt stereosystem, men frågan är vilka värden ajg ska välja på komponenterna, för ett enkelt lågpassfilter antar jag att det räcker med en drossla/sploe men hur vet jag vad jag ska lägga mig på för värde på den? frågan är också om man behöver något motstånd eller så till denna? Hmm..lite funderingar alltså, lite hjälp vore uppskattat. Basen/elelr bashögtlaran (2 st) ligger på 7ohm vardera och funderar på dessa i en låda som körs i stereo alltså låta dem ligga på 7 ohm var, eller kanske man ska sätta ett motstånd på dessa för att få ner till 4ohm var för att matcha de två högtalarna som ligger på stereons A-kanal. Dessa basar kommer alltså ligga på B-kanalen.
Tack för hjälp!
Beräkna komponenter till lågpassfilter??
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Beräkna komponenter till lågpassfilter??
Du verkar inte ha sökt något efter detta?
Jag skrev in passivt lågpassfilter i Google och första träffen är precis det du söker.
-> Länk <-
(Man får även flera bra träffar genom att bara skriva in lågpassfilter spole)
Jag skrev in passivt lågpassfilter i Google och första träffen är precis det du söker.
(Man får även flera bra träffar genom att bara skriva in lågpassfilter spole)
Att tänka på är just högtalarens impedans som kommer tillsammans med drosslens induktans bestämma brytfrekvensen. Det första man borde göra att att rita en bode-plot överkoppling så man vet hur filteret kommer att bete sig.
Jag har inte koll på hur stor en högtalares induktans brukara vara, kanske står i dess datablad?
Det är mer komplext än så - impedansen bestäms av alla delar i högtalaren varav det som bestämmer egenskaperna är till stor det av mekanisk natur ala mebranfjädring, mebranmassa, luftfjädring, luftmassa etc. (som omvandlas till elektrisk egenskap 'impedans' via 'transformatorn' talspolen)
spolens egen induktans (parasitinduktans) märks först vid flera kHz och uppåt och är främst intressant för höga mellanregister och diskant.
Skall man dimensionera bättre så måste man mäta upp högtalaren i sin kabinett omkring dom frekvenser som filtret skall börja verka i. - bör finnas ett antal program som med datorns ljudkort, en liten effektsförstärkare (för drivning med virtuellt 0-Ohm impedans som signalkälla) och minst 1 st 8 Ohms motstånd som referens mäta impedansen på högtalaren - det behövs inte några stora effekter eller högre ljudnivåer. en billig 1-2Watt färdig förstärkare köpt på kjell eller Elfa duger bra då drivförmågan från ljudkortets utgångar oftast inte är tillräkligt bra och har för hög inre resistans...
Att räkna på '7' Ohm som tumregel funkar inte då högtalaren varierar från nära sin DC-resistans (går i sin serieresonans mekaniskt) på kanske 3-4 Ohm på en 8 Ohm högtalarer vid några hundra Hz till 30 - 60 Ohm vid sin paralellresonans i närheten av högtalarens nedre gränsfrekvens 30 - 40 Hz. (gällande för bashögtalare)
spolens egen induktans (parasitinduktans) märks först vid flera kHz och uppåt och är främst intressant för höga mellanregister och diskant.
Skall man dimensionera bättre så måste man mäta upp högtalaren i sin kabinett omkring dom frekvenser som filtret skall börja verka i. - bör finnas ett antal program som med datorns ljudkort, en liten effektsförstärkare (för drivning med virtuellt 0-Ohm impedans som signalkälla) och minst 1 st 8 Ohms motstånd som referens mäta impedansen på högtalaren - det behövs inte några stora effekter eller högre ljudnivåer. en billig 1-2Watt färdig förstärkare köpt på kjell eller Elfa duger bra då drivförmågan från ljudkortets utgångar oftast inte är tillräkligt bra och har för hög inre resistans...
Att räkna på '7' Ohm som tumregel funkar inte då högtalaren varierar från nära sin DC-resistans (går i sin serieresonans mekaniskt) på kanske 3-4 Ohm på en 8 Ohm högtalarer vid några hundra Hz till 30 - 60 Ohm vid sin paralellresonans i närheten av högtalarens nedre gränsfrekvens 30 - 40 Hz. (gällande för bashögtalare)