snabb fråga om kondensatorer
snabb fråga om kondensatorer
Jag har nyligen bestämt mig för att försöka bygga en liten kondensatorbank som jag ska använda till framtida byggen, men eftersom jag är nybörjare på det här ämnet så vill jag bara fråga en liten sak om just kondensatorer.
Om jag kopplar ett 1.5 volts batteri till en kondensator som har 80µF kapacitans och 400V gräns, av vad jag har förståt att den kommer att ladda upp till 80 µF men spänningen i Volt kommer aldrig att överstiga 1.5V, eller har jag fel?
Vill gärna ha hjälp med det här eftersom jag vill köpa rätt saker eftersom min budget är relativt liten.
Om jag kopplar ett 1.5 volts batteri till en kondensator som har 80µF kapacitans och 400V gräns, av vad jag har förståt att den kommer att ladda upp till 80 µF men spänningen i Volt kommer aldrig att överstiga 1.5V, eller har jag fel?
Vill gärna ha hjälp med det här eftersom jag vill köpa rätt saker eftersom min budget är relativt liten.
Re: snabb fråga om kondensatorer
Spänningen kommer inte öka över det du stoppar in i kondensatorn!
Vad har du tänkt att bygga?
Vad har du tänkt att bygga?
Jag hade tänkt att bygga antagligen en coilgun eller railgun så fort kondensatorbanken är klar, vilket nog kommer att ta ett tag.
Hurså?
Hurså?
>Hurså?
Jo, om du har liten budget och inte vet vad du ska köpa kommer du antagligen att köpa fel saker. Om vi vet vad du tänker bygga kanske du kan få bättre förklaringar / tips om hur komponenterna fungerar.
t.ex. varför vill man köpa en kondensator som tål 400V om man ändå bara ska ladda den med 1.5 volt? Det blir väldigt dyrt i onödan.
Jo, om du har liten budget och inte vet vad du ska köpa kommer du antagligen att köpa fel saker. Om vi vet vad du tänker bygga kanske du kan få bättre förklaringar / tips om hur komponenterna fungerar.
t.ex. varför vill man köpa en kondensator som tål 400V om man ändå bara ska ladda den med 1.5 volt? Det blir väldigt dyrt i onödan.
Tyckte just det rejält onödigt om du köpte dom som tål 400 volt om du bara ska leka med 1.5 volt hehe:)jesse skrev:t.ex. varför vill man köpa en kondensator som tål 400V om man ändå bara ska ladda den med 1.5 volt? Det blir väldigt dyrt i onödan.
Om du vill köpa kondensatorer som är på 4.7 uf och 450 volt så kan du köpa av mig.
Har cirka 200-300 st.
Säg 250 kr för alla!
Haha, tog bara exemplet därför att dom nämnda siffrorna är dom på den kondensatorn jag tog ur en engångskamera och batteriet är just på 1.5 volt 
iaf, spänningen blir bara så hög som den strömkällan du har medan kapaciteten ökar ju fler kondensatorer du har eller?
Det är egentligen allt jag behöver veta, jag tror jag kan fixa kondensatorerna själv, men kanske accepterar dit erbjudande XCore, får konsultera mina föräldrar först..
Och på tal om volt, om jag ska syssla med relativt höga spänningar som 400V, måste jag skaffa starkströmskablar eller kan jag bara löda ihop många mindre kablar? Eftersom det är just vad starkströmskablar är.

iaf, spänningen blir bara så hög som den strömkällan du har medan kapaciteten ökar ju fler kondensatorer du har eller?
Det är egentligen allt jag behöver veta, jag tror jag kan fixa kondensatorerna själv, men kanske accepterar dit erbjudande XCore, får konsultera mina föräldrar först..
Och på tal om volt, om jag ska syssla med relativt höga spänningar som 400V, måste jag skaffa starkströmskablar eller kan jag bara löda ihop många mindre kablar? Eftersom det är just vad starkströmskablar är.
Om det är mutter anslutning rekommenderar jag skenor , om du ska sätta fast enskilda kondensatorer.
Fast ändå många kanske gängstav från tex biltema och några muttrar samt kabelskor är en ide?
Fast ändå många kanske gängstav från tex biltema och några muttrar samt kabelskor är en ide?
Nu är det inte värdens billigaste affär men hos elfa:Vidar skrev:men kanske accepterar dit erbjudande XCore, får konsultera mina föräldrar först..
(Med frakt och moms å 25% )
200 st Rad ellyt 4,7uF/450V
Totalpris netto: 948,00 SEK
Frakt: 127,00 SEK
Moms 268,75 SEK
Avrundning: 0,25 SEK
Totalpris brutto: 1.344,00 SEK
Kamera kretsen transformerar upp spänningen, så du ger inte 1.5V in i kondensatorn. Kondensators spänning blir bara så hög som spännings källan, ju högre farad(eller mikrofarad µF) desto högre kapacitet.Vidar skrev:Haha, tog bara exemplet därför att dom nämnda siffrorna är dom på den kondensatorn jag tog ur en engångskamera och batteriet är just på 1.5 volt
Om du håller dig runt 400V bör vanliga 0.75mm2 kablar funka utan problem, däremot bör du dimensionera upp lite om du tänker ta ut mycket ström.Vidar skrev: Det är egentligen allt jag behöver veta, jag tror jag kan fixa kondensatorerna själv, men kanske accepterar dit erbjudande XCore, får konsultera mina föräldrar först..
Här hoppas jag också att du är medveten om vad du gör!Bonehead skrev:däremot bör du dimensionera upp lite om du tänker ta ut mycket ström.
Med tanke på att det kan laddas en hel del i kondensatorerna.
Lyckas som mindre ladda ut en foto blixt kondensator i fingret/handen/armbågen det gjorde rejält ont och min hand fick sig ett riktigt muskel ryck!
Så se upp för vad du sysslar med,samt att helst sätta en glimmer lampa som varnar om det finns ström kvar eller något annat som indikerar att det är laddning kvar.
Man kan lätt bli blind och helt plötsligt "råkar" man sätta fingret fel eller dylikt!
jo jag vet hur ont det gör XCore, jag satte handen på kamerans kretskort, gjorde ordentligt ont, luktade bränd hud i hela rummet och hade fina små hål i handen efter piggarna.
och jag kan nog så samma kapacitet får ännu mindre om jag plundrar dom lokala loppisarna på kameror med blixt, och om man försiktigt plockar ut bara kondensatorn och inte sätter på skalet igen har man en ganska häftig prydnad.
men tack så mycket för hjälpen, har fått dom svaren jag behövde.
och jag kan nog så samma kapacitet får ännu mindre om jag plundrar dom lokala loppisarna på kameror med blixt, och om man försiktigt plockar ut bara kondensatorn och inte sätter på skalet igen har man en ganska häftig prydnad.
men tack så mycket för hjälpen, har fått dom svaren jag behövde.
-
200 st Rad ellyt 4,7uF/450V
Om du köper 1st.
1000uF/500V 67-668-44
Totalpris netto: 325,00 SEK
Så spar du 623 SEK + moms i ELFA-kronor
mer att spara om du köper någon annanstanns
Om du köper 1st.
1000uF/500V 67-668-44
Totalpris netto: 325,00 SEK
Så spar du 623 SEK + moms i ELFA-kronor
mer att spara om du köper någon annanstanns
Var det inte nån som sa att, "bränt barn skyr elden".
Det verkar ju inte stämma alls.
Du kan ju gå till nån lokal fotoaffär och tigga till dig resterna från engångskameror med blixt.
Det verkar ju inte stämma alls.

Du kan ju gå till nån lokal fotoaffär och tigga till dig resterna från engångskameror med blixt.
försökte det, surgubben sa tvärt nej och förklarade lite fånigt varför.