Kränga av kugghjul från motoraxel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Kränga av kugghjul från motoraxel

Inlägg av X-IL »

Jag har ett antal motorer jag vill ta bort påkrympta(?) kugghjul från axlarna (3 & 6mm) på. Funderar bara på om någon har någon bra idé på tillvägagångssätt som inte kräver en miniatyravdragare. I värsta fall får jag bygga en sådan av lite fyrkantsrör, bult och en mutter, men kanske har ni gjort på nåt annat sätt.
Att bånka med hammaren tills det släpper känns inte så aktuellt. Kanske skall man försöka med värme/kyla, men svårt att koncentrera värmen till bara ena delen.

--Robert
Användarvisningsbild
Henry

Re: Kränga av kugghjul från motoraxel

Inlägg av Henry »

Jag brukar köra med 6 Ton och har inte varit med om någon grej som sagt emot, stort eller smått. Med andra ord tryck är en grej som i alla fall alltid fungerat för mig, att slå är inte alltid bra för man kan slå in axeln längre in i rotorn som på vägen kan dra med sig ledningar som kan dras av om det vill sig illa.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Värm kugghjulet litegrann så är det bara att knacka ut det försiktigt.
Jag köpte en brännare på Jula för 169:- som går på tändargas och det fungerar utmärkt.
Per
Nerre

Inlägg av Nerre »

Spänna fast kugghjulet i skruvstycke och knacka på axeln med en dorn?

Eller ta dremeln och skära en slits i kugghjulen och sen spräcka med en mutterspräckare? (Om det nu inte är kugghjulen du är ute efter såklart.)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Skruvstycke och knacka känns som att jag behöver ta i mer än vad som är nyttigt för motorn. Provade lite halvvåldsamt igår utan något resultat. Men man kanske skall testa med lite värme.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Alltså, spänner man fast kugghjulet och knackar på den ände av axeln som syns i änden på kugghjulet så ska det väl inte skada motorn så mycket?

Men det är klart, är det inte genomgående hål i kugghjulet så funkar inte det. Men då funkar ju inte en avdragare heller (eftersom den inte nåt att trycka på).
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

OM man behöver knacka för kung och fosterland så deformerar man axeländen och utsätter motorn för stora stötar som antagligen inte spelar någon roll, men för säkerhets skull. Dessutom måste man då kunna fånga upp motorn när det släpper.

--Robert
Nerre

Inlägg av Nerre »

X-IL skrev:Dessutom måste man då kunna fånga upp motorn när det släpper.
Silvertejp! :-)

Men generellt så får man nog räkna med att NÅNTING tar stryk av sån där demontering, såna förband är inte gjorda för att demonteras utan är tvärtom billiga "engångsförband". Så om du ska ha motorn kvar är det nog som sagt var enklast att spräcka kugghjulen.

Men axeländen borde väl inte ta så mycket stryk om man använder en drivdorn?
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Men herregud, värm upp kugghjulet som jag sa så ramlar det nästan av.
Per
Edit: "Ramla loss" heter det ju inte :D
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Problemet är att även axeln sväller av värmet. En avdragare är det enda rätta för att inte skada lagrena i motorn.

Ibland kan det hända att de sätter fast hjul med hjälp av snabblim, och därför kan det vara värt ett försök med att värma upp kugghjulet till ett par hundra grader. Gör du detta fort så hinner inte så mycket av värmet ner till lagrena och motorn; kyl av direkt efteråt.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Orkade inte slita fram vinkelslip och grejer för att bygga en avdragare i mitt överfulla garage, så jag tog metoden med ett snitt och mutterspräckare efter att ha misslyckats med värmen från en varmluftspistol och dorn. Jag vet att det antagligen inte blev tillräckligt varmt och att axeln nog värmdes nästan lika mycket beroende på dålig riktverkan.

När det städats ännu lite mer i garaget så blir det att knåpa ihop en avdragare om jag får hem alla motorer jag tänkt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Varmluftpistol funkar aldrig. Min farsa lärde mig att det måste värmas snabbt, inte ens gasolbrännare duger (för låg temperatur så det tar för lång tid). Acetylenlåga och värm intensivt och kort (så värmen inte hinner sprida sig in).
Skriv svar