Vilken sensor är bäst för närvarokontroll av ett objekt.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
jeja2000
Kontakt:

Vilken sensor är bäst för närvarokontroll av ett objekt.

Inlägg av jeja2000 »

Jag håller på och funderar lite över att bygga en grej som håller reda på om det är lock på burken eller inte. är biodlare.

jag behöver en sensor som känner av om det är en burk framme och en som känner av om locket sitter rakt. dvs inte sticker upp. Och en sensor som känner av uppifrån om det är lock på eller inte.

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Vilken sensor är bäst för närvarokontroll av ett objekt.

Inlägg av Icecap »

Plast- eller metall-lock?
Är det enl. "löpande band"-princip?
Olika burkhöjder/storleker?

Att avkänna ATT en burk/glas är på plats är enkelt, det klarar en vanlig optosensor hur enkel som helst men locket kan det vara lite mer knasigt med.

Är det "blandat" lock (metall eller plast hursomhelst) hade jag nog gjort en mekanisk avkännare som, när en burk var på plats hade ett par skenor som lyftes upp av burken, på dessa skenor sitter det en liten brytare som sticker ner en aning, om locket är på aktiveras brytaren, saknas locket aktiveras den inte.
jeja2000
Kontakt:

Inlägg av jeja2000 »

Det är enligt löpande bandprincip, Locken är av plast.

Det är också olika höjder. men det går ju att ha en optisk sensor man kan justera. Tanken är att ha en givare horisontellt över locket som känner av om det sticker upp. och en vertikalt som känner av om det är ett lock på eller inte.

Någon som har några ideer om vilka sensorer som är bäst?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om burkarna går på ett verkligt "löpande band" och alla burkar är lika höga borde man ju bara kunna använda tre mikrobrytare med arm sittande ovanför burken och två på sidorna.

Dom ovanför är justerade så att dom sitter i varsin sida och en i mitten och då sluter om locket är högre än vanligt på någon sida.

Dom på sidorna är då satta så att den ena sluter om det finns ett lock (du sätter den alltså i höjd med locket och utnyttjar att locket gör den utvändiga diametern större än den är utan lock) och den andra sluter när det finns en burk där (mäter tjockleken längre ner på burken)

Nackdelen är att den inte kan ta olika höjder som standard.

Det man skulle kunna göra är dock att dom som sitter ovanför burken och den som känner av locket sitter på en skena som kan röra sig upp/ner och sen har man en sensor som känner av storleken på burk lite tidigare på bandet och kör skenan snabbt till rätt höjd.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tänkte som så att om man har en (eller 2 parallella) skena(/skenor) som sitter så att när en burk kommer hänger denna skena ner en aning mer än burkens överkant fast den har en sned förkant så när burken kommer körande lyfts skenan upp så att den kör på överkanten av burken.

På denna skena sitter det en mikrobrytare och avkänner om det finns något inom ett par mm från burkens kant ... vilket i så fall bör vara locket. Avkänningen sker när optosensorn anger att burken är i rätt läge.

På detta vis ska ingen höjdjustering ske, den är självjusterande. Enda problemet jag ser är om kanten på burken är kletig, detta kommer ju att kleta av sig på mekaniken vilket inte är önskvärd.
Skriv svar