DRO vara eller icke vara.
-
DRO vara eller icke vara.
Kan man använda digitalskalor monterade på fräsen och sedan använda DRO för att få fram exakt position med hög repeterbarhet.
Jag är utbildad maskinoperatör och jag har inte sett någon maskin som kör utan mätskalor och bara förlitar sig på stegmotorerna.
Jag är utbildad maskinoperatör och jag har inte sett någon maskin som kör utan mätskalor och bara förlitar sig på stegmotorerna.
Senast redigerad av Mattias Hellore 9 februari 2009, 17:21:42, redigerad totalt 1 gång.
Re: POSY-A4 (cnc fräs i mdf)
EDIT:Frågan ställdes i min tråd om POSY-A4 sen delades tråden pga OT, därav svaren från mig.
Med rätt dimensionerad motor och drivare så ska du inte kunna tappa några steg och alltså få full repeterbarhet.
Har man problem med att tappa steg så har man dimensionerat fel, så enkelt är det.
Jag vet inte med mig att jag sett nån fräs här på forumet som har det du beskriver.
Med rätt dimensionerad motor och drivare så ska du inte kunna tappa några steg och alltså få full repeterbarhet.
Har man problem med att tappa steg så har man dimensionerat fel, så enkelt är det.
Jag vet inte med mig att jag sett nån fräs här på forumet som har det du beskriver.
Senast redigerad av POS 9 februari 2009, 20:29:13, redigerad totalt 1 gång.
-
Det låter rimligt det du säger, men är det inte så att större o tyngre maskiner för metallbearbetning inte kör med stegmotorer utan något annat?
Jag är i startfasen av att bygga mig en 2 axlig svarv som skall klara av aluminiumsvarvning och sedan en 4 axlig fräs.
Funkar dessa bra, då blir det uppstart av firma.
--------------------
Citera inte i onödan. Jag tog bort citatet
//Jimmy
--------------------
Jag är i startfasen av att bygga mig en 2 axlig svarv som skall klara av aluminiumsvarvning och sedan en 4 axlig fräs.
Funkar dessa bra, då blir det uppstart av firma.
--------------------
Citera inte i onödan. Jag tog bort citatet
//Jimmy
--------------------
Jag tror du menar Servon som sitter på större maskiner, dom har en encoder som återmatar data så det inte ska kunna bli fel men på så är små maskiner används det väldigt sällan.
cnc-maskiner för metallbearbetning finns det ju massor av begagnat tex på http://www.ps.nu/
Små cnc-svarvar (tex emco skolmaskiner) brukar det finnas billigt på blocket mm
cnc-maskiner för metallbearbetning finns det ju massor av begagnat tex på http://www.ps.nu/
Små cnc-svarvar (tex emco skolmaskiner) brukar det finnas billigt på blocket mm
-
POS: förlåt om jag sabbar din tråd men jag har tittat på de flesta svarvar och fräsar, det krävs en del ombyggnation för att få bra noggrannhet och stabilitet.
Jag vill inte lägga ut mer pengar än nödvändigt till en början.
Planen var att köpa en färdig konverterad OPTI BF46 eller liknande men den har lite för liten arbetsyta för priset (ca 100.000 kr + moms).
Jag lägger hellre mer tid på fräsningen än färre pass och kortare tid.
Stor arbetsyta prioriteras före snabbhet.
Höglegerat aluminium och ibland Gr5 titan är tanken att det skall fräsas i.
Jag vill inte lägga ut mer pengar än nödvändigt till en början.
Planen var att köpa en färdig konverterad OPTI BF46 eller liknande men den har lite för liten arbetsyta för priset (ca 100.000 kr + moms).
Jag lägger hellre mer tid på fräsningen än färre pass och kortare tid.
Stor arbetsyta prioriteras före snabbhet.
Höglegerat aluminium och ibland Gr5 titan är tanken att det skall fräsas i.
Har du plats så skaffa en riktig fleropp, finns stabila och bra maskiner för hyfsade priser.
-
Visst en riktig flerop är drömmen men jag tycker dom är överskattade, 100 papp för en 80 tals maskin med begränsat med minne för program och hårdvara som rasar vilken dag som helst.
3 fas och tryckluft anslutning, det kostar mer än det smakar för min del.
Hellre bygger man en egen , lite mer ostabil men det avhjälps med att köra grundare och oftare.
Jag kan nämna efter att ha kört ett par fleropar, det är inte så mycket bättre med en äldre och begagnad, man blir bara frustrerad av att den drar massa ström och att det är just det, gammalt, begränsat med minne, reservdelar kostar skjortan.
En DynaMyte 4400 är billig men har bara plats för 1000 rader programkod och det är inte ens ISO eller G kod, det är DynaLan som knappt nån gör postprocessor till.
Miyano TSV-25 med HAAS 4:e axel är bättre men Fanuc 0M är gammal, finns ingen simuleringsmöjlighet, inga templates, man får knacka dit kod för hand eller via datorn, fördelen är just att det är G- kod men den dagen den går sönder...
Modig MD6000, behöver jag nämna att den är stor?, mycket stor?
Heidenhain är OK men gammal i dagsläget och begränsat med utrymme samt inte så speciellt hög repeternoggrannhet.
Jag var väl mest negativ nu hehe..
3 fas och tryckluft anslutning, det kostar mer än det smakar för min del.
Hellre bygger man en egen , lite mer ostabil men det avhjälps med att köra grundare och oftare.
Jag kan nämna efter att ha kört ett par fleropar, det är inte så mycket bättre med en äldre och begagnad, man blir bara frustrerad av att den drar massa ström och att det är just det, gammalt, begränsat med minne, reservdelar kostar skjortan.
En DynaMyte 4400 är billig men har bara plats för 1000 rader programkod och det är inte ens ISO eller G kod, det är DynaLan som knappt nån gör postprocessor till.
Miyano TSV-25 med HAAS 4:e axel är bättre men Fanuc 0M är gammal, finns ingen simuleringsmöjlighet, inga templates, man får knacka dit kod för hand eller via datorn, fördelen är just att det är G- kod men den dagen den går sönder...
Modig MD6000, behöver jag nämna att den är stor?, mycket stor?
Heidenhain är OK men gammal i dagsläget och begränsat med utrymme samt inte så speciellt hög repeternoggrannhet.
Jag var väl mest negativ nu hehe..
-
Hej Mattias Hellore !!
Jag har läst dina inlägg och jag tror att du BÖR skapa ett eget tråd med
din inriktning... och som du själv säger efter att ha snott någon annans
tråd samt spytt galla motsvarande en lastpall citroner.. vad har denna (din)
inriktning att göra med en DIY maskin för 3500.SEK.
Och glöm inte att POS sitter nära en del fetare maskiner i sin profession.
Och kan kanske relatera till det du säger och uttalar.
Själv började jag 1978 och har väl gjort ett och annat i mina dagar.
Men nu är det 2009 och vi ska ha det kul och trevligt OXÅ !!
ha det !
/tM
---------------------------------------------
sorry POS men jag blev kraftfullt irriterad....
----------------------------------------------
Jag har läst dina inlägg och jag tror att du BÖR skapa ett eget tråd med
din inriktning... och som du själv säger efter att ha snott någon annans
tråd samt spytt galla motsvarande en lastpall citroner.. vad har denna (din)
inriktning att göra med en DIY maskin för 3500.SEK.
Och glöm inte att POS sitter nära en del fetare maskiner i sin profession.
Och kan kanske relatera till det du säger och uttalar.
Själv började jag 1978 och har väl gjort ett och annat i mina dagar.
Men nu är det 2009 och vi ska ha det kul och trevligt OXÅ !!
ha det !
/tM
---------------------------------------------
sorry POS men jag blev kraftfullt irriterad....
----------------------------------------------
Hej tinyMACHINE´s !!
Jag har läst ditt inlägg och jag tror att du BÖR tygla dina fingrar lite... Man kan väl säga att du överreagerade lite grand...
Men absolut ska vi ha kul och trevligt OXÅ !!
Jag har läst ditt inlägg och jag tror att du BÖR tygla dina fingrar lite... Man kan väl säga att du överreagerade lite grand...

Men absolut ska vi ha kul och trevligt OXÅ !!
-
Ja, jag har redan PMat tM och sagt att jag rackar inte ner på någon, jag säger bara att äldre fleropar är överskattade.
Jag startar en egen byggtråd när det är dags för mig.
POS, fortsätt i samma stil, snart gör nån en DIY fräs som kan konkurrera med en mångdubbelt dyrare maskin.
Jag startar en egen byggtråd när det är dags för mig.
POS, fortsätt i samma stil, snart gör nån en DIY fräs som kan konkurrera med en mångdubbelt dyrare maskin.
-
Re: POSY-A4 (Off-topic diskussioner)
maha : jo jag överreagerade nu när jag läser det igen..
jag får tygla fingrarna framöver
Mattias Hellore : du har fått ett pm
Jag ska återgå till att läsa jag blir förhoppningsvis bättre på det
/tM
jag får tygla fingrarna framöver
Mattias Hellore : du har fått ett pm
Jag ska återgå till att läsa jag blir förhoppningsvis bättre på det

/tM
Re: DRO vara eller icke vara.
För att svara om glasskalors vara eller icke vara... En tex. bäddfräs som har fem meter rörelse i X-led har oftast glasskalor. Detta beror mycket på att längdutvidgningen kan styras mycket bättre på en glasskala än själva drivlinan: servo-encoder-kulskruv.
Det finns en nackdel med skalor; och det är att de ger en viss dödtid mellan motorns förflyttning (vinkel) och ärvärdet, detta ger ett servosystem som är mycket svårare att reglera.
Det finns en nackdel med skalor; och det är att de ger en viss dödtid mellan motorns förflyttning (vinkel) och ärvärdet, detta ger ett servosystem som är mycket svårare att reglera.
- Krille Krokodil
Vi har fått koppla ur skalorna på en maskin och det går ändå att fräsa inom +- 0.01 mm över 1 m längd, men då finns det både kompensation för temperatur och tabell för stigningfelet på skruven i styrsystemet. Så strunta i DRO och satsa dina pengar på bra kulskruvar och att få maskinen stabil och glappfri, resten går att fixa i mjukvara.
-
TNC 155 och uppåt kan du ju köra drop feed.. då spelar inte minnet så stor roll eller?Mattias Hellore skrev: Modig MD6000, behöver jag nämna att den är stor?, mycket stor?
Men kan hålla med om att det kostar när det går sönder...
Vilket styrsystem tänker du använda då ?
Låter som bara ditt styrsystem kommer att gå på 100000..

PP kan nog Tecno hjälpa dig att fixa via Les på Sheetcam. Som är mycket duktig å snabb
-
Så här långt har jag funderat på en 3 axlig manuell fräs, en ny sådan omodifierad kan jag få tag i för ca 20.000 och då behöver jag inte bygga en 3 axlig fräs från scratch, jag vill men tiden räcker inte till.
Styrsystemet har jag inte bestämt mig vad det skall bli men simultan 4 axlig körning är önskvärt.
Stegmotorer på befintliga trapetsgängor får det bli om jag tycker noggrannheten är tillräcklig, repeternoggrannheten är viktigast.
Jag tänkte också bygga en egen roterande rundmatningsbord med worm gear som 4:e axel, man vill ju fräsa mer än bara 3 axligt.
Det kommer upp en projekttråd snart, måste bara köpa en maskin och möblera om i mitt garage.
Styrsystemet har jag inte bestämt mig vad det skall bli men simultan 4 axlig körning är önskvärt.
Stegmotorer på befintliga trapetsgängor får det bli om jag tycker noggrannheten är tillräcklig, repeternoggrannheten är viktigast.
Jag tänkte också bygga en egen roterande rundmatningsbord med worm gear som 4:e axel, man vill ju fräsa mer än bara 3 axligt.
Det kommer upp en projekttråd snart, måste bara köpa en maskin och möblera om i mitt garage.