seriekoppla 12V generator?
teoretiskt sätt så kan man seriekoppla, men praktiskt sett så kan det blir ogynsam/kaotisk regleringsbeteende med höga spänningsspikar, olika spänniningar över tiden för att rotorerna inte är i exakt fas etc.
Man får seriekoppla batterierna och koppla parallellt till var gererator så att varje generator laddar 'sitt' batteri utan att bry sig om vad som händer före och efter i avseende jordpotential och spänningar hos grannarna - generatorerna måste vara fullständigt friflytande gentemot varandra och laddar 'sitt' batteri för att få lungt beteende.
har man liten varvtalsdynamik (motorn går bara vid en varvtal oavsett last) så kan man med omgyggd regulator och hög utväxling till generatorn för hög varvtal så kan man nog får både 24 och 48 Volt av en enda 12-volts generator.
men skall det sitta i en bil och fungera från 800 till 6500 rpm på mortorvarvtalet så fungerar inte del lösningen.
att bilgeneratorn ser ut som det gör och arbetar med hög förlust beror på just att den tvingas arbeta med väldigt varierande varvtalsområde - den skall ge mycket ström redan vid tomgång och får inte sprängas när man kör vid full motorvarvatal på autobahn timme efter timme....
Man får seriekoppla batterierna och koppla parallellt till var gererator så att varje generator laddar 'sitt' batteri utan att bry sig om vad som händer före och efter i avseende jordpotential och spänningar hos grannarna - generatorerna måste vara fullständigt friflytande gentemot varandra och laddar 'sitt' batteri för att få lungt beteende.
har man liten varvtalsdynamik (motorn går bara vid en varvtal oavsett last) så kan man med omgyggd regulator och hög utväxling till generatorn för hög varvtal så kan man nog får både 24 och 48 Volt av en enda 12-volts generator.
men skall det sitta i en bil och fungera från 800 till 6500 rpm på mortorvarvtalet så fungerar inte del lösningen.
att bilgeneratorn ser ut som det gör och arbetar med hög förlust beror på just att den tvingas arbeta med väldigt varierande varvtalsområde - den skall ge mycket ström redan vid tomgång och får inte sprängas när man kör vid full motorvarvatal på autobahn timme efter timme....
Re: seriekoppla 12V generator?
En gammal vw likströmmare kan ge 90v. Om man bryggar laddrelät. Vet dock inte hur högt man kan gå stabilt och att den inte brinner upp. Kanske går det att med rätt reglering få mer ur en 12v växelströmmare med. Mitt behov 36v.
Re: seriekoppla 12V generator?
Det går att linda om statorn på en växelströms generator till önskad spänning med strömmuttaget sjunker med ökad spänning.
Re: seriekoppla 12V generator?
Jag skulle inte seriekoppla någon 12V generator utan välja 24V lastbilsgenerator istället om man vill ha 24 Volt. - i teroin skulle kanske seriekoppling fungera - men jag tror det blir en massa hemsketer med spänningsspikar när regulatorer på resp. generatorn försöker reglera oberoende av varandra och när faslägena mellan polerna på resp generator inte är synkade eller kryper gentemot varandra (remslirning) - i praktiken kommer det att ge bekymmer i reglerdelen om man inte bestämmer sig för 1 st regulator som försörjer båda fältlindningarna i serie - vilket förmodligen ställer till med en del praktiska trubbel med inkopplingen om man inte använder generatorer med extern (24V)regulator och att fältlindningsmatningen inte är jordade i någon ända i generatorn för att möjligöra seriekoppling...
(generatorena måste vara galvaniskt isolerade från varandra chassiemässigt då det en ändan av lindningen kopplad till chassiet på varje generator)
Paralellmatning ala 12V går nog bort då trissan som matar rotorn nog inte klarar dom dubbla strömmarna - det är ofta ganska stora strömmar på 5-10 ampere till varje rotor...
---
En bilgenerator som snurrar tillräkligt fort, full 15 V fältström till rotorn (högre spänning bränner bara rotorn utan att man får ökad magnetfält mer än marginellt) oavsett utspänning kan ge både 50 - 70 Volt och kanske över 100 Volt om dioderna håller. - men då pratar vi om varvtal som motsvarar när bilmotorn är runt 5-6000 rpm. Värmebildningen är till stor del beroende av strömmen i lindningen och likriktarförluster - mao. ganska oberoende av utspänningen. Det gör att vid 70 Volt skulle en 100 A-generator kunna ge ut 7 kW i effekt med bibehållen 1 kW i förluster (ungefär samma förlust som vid 12 Volt) och den vägen så är generatorns verkningsrad betydligt högre.
Amerikanare bygger om lastbilsgeneratorer till 110 V DC genom att hålla dom på hög varvtal eller omlindning)
---
Men en bilgenerator förr höll för ca 10000-mil eller runt 2000 timmar med en medelmotorvarv av 3000 rpm (kanske 6000rmp på generatorn)
Skall man nu köra med 12000 rpm för att få 70-100 Volt DC så kommer nog drifttiden gå ned under 1000 timmar innan kol etc. är slut och 1000 timmar är ca 41 dagar vid dygnet runt drift...
Det går att göra släpringar och kol som håller 10 år kontinuerlig drift (som SL:s roterande omformare mellan 50 och 75 Hz för deras signalanläggning) men det är helt annan kvalisort på dessa prylar samt att dessa inte snurrar mer än 1000 rpm...
---
Skall man göra uthålliga generatorer så skulle jag titta på någon borstfri variant (som en del lastbilsgeneratorer) eller en PM-generator ala principen som motorcyklar har.
(generatorena måste vara galvaniskt isolerade från varandra chassiemässigt då det en ändan av lindningen kopplad till chassiet på varje generator)
Paralellmatning ala 12V går nog bort då trissan som matar rotorn nog inte klarar dom dubbla strömmarna - det är ofta ganska stora strömmar på 5-10 ampere till varje rotor...
---
En bilgenerator som snurrar tillräkligt fort, full 15 V fältström till rotorn (högre spänning bränner bara rotorn utan att man får ökad magnetfält mer än marginellt) oavsett utspänning kan ge både 50 - 70 Volt och kanske över 100 Volt om dioderna håller. - men då pratar vi om varvtal som motsvarar när bilmotorn är runt 5-6000 rpm. Värmebildningen är till stor del beroende av strömmen i lindningen och likriktarförluster - mao. ganska oberoende av utspänningen. Det gör att vid 70 Volt skulle en 100 A-generator kunna ge ut 7 kW i effekt med bibehållen 1 kW i förluster (ungefär samma förlust som vid 12 Volt) och den vägen så är generatorns verkningsrad betydligt högre.
Amerikanare bygger om lastbilsgeneratorer till 110 V DC genom att hålla dom på hög varvtal eller omlindning)
---
Men en bilgenerator förr höll för ca 10000-mil eller runt 2000 timmar med en medelmotorvarv av 3000 rpm (kanske 6000rmp på generatorn)
Skall man nu köra med 12000 rpm för att få 70-100 Volt DC så kommer nog drifttiden gå ned under 1000 timmar innan kol etc. är slut och 1000 timmar är ca 41 dagar vid dygnet runt drift...
Det går att göra släpringar och kol som håller 10 år kontinuerlig drift (som SL:s roterande omformare mellan 50 och 75 Hz för deras signalanläggning) men det är helt annan kvalisort på dessa prylar samt att dessa inte snurrar mer än 1000 rpm...
---
Skall man göra uthålliga generatorer så skulle jag titta på någon borstfri variant (som en del lastbilsgeneratorer) eller en PM-generator ala principen som motorcyklar har.
Re: seriekoppla 12V generator?
Trådskaparen ville ha 48v. Så 2 gen från lastbil kan kanske funka. Och det var nog spänningen vi ville veta. Hur många rpm krävs för ca 42 volt? 3 batterier. Man skulle kunna börja med 2 st bat och ett hemgjort laddrelä. Har en gräsklipparmotor kopplad till bilgenerator redan. Skickar man in 24v på fältlindningen och kör bara?
Re: seriekoppla 12V generator?
Du behöver drygt dubbel varavtal som den ger för viss ström vid 28.5 V vid tomgång (24 Volt generator), skall man ladda för 3st 12-voltsbatterier i serie så behöver man öka varvtalet med 50% ungefär för 43.2 Volt.
dvs. ger 24V-generatorn full ström vid 28 Volt vid 1000 rpm motorvarv så behöver du ungefär 2000 rpm motorvarv för 57.6 Volt, 1500 motorvarv för 43.2 Volt - tänk på att rotorn inte tål att matas med 57.6 eller 43 Volt utan måste matas även i fortsättning runt 28 - 30 V som max eller motsvarande i ström - annars brinner rotorn...
när man testar ut detta så bör man mata rotorn från 2 separata 12-voltsbatterier - när man ser hur och att det fungerar så får man göra någon PWM-styrd strömgenerator för fältmatningen så att den kan ta 40 - 60 Volt inspänning utan att strömmen ökar - och sedan styr man strömgeneratorn med önskad spänning och den vägen får spänningsreglering.
.
dvs. ger 24V-generatorn full ström vid 28 Volt vid 1000 rpm motorvarv så behöver du ungefär 2000 rpm motorvarv för 57.6 Volt, 1500 motorvarv för 43.2 Volt - tänk på att rotorn inte tål att matas med 57.6 eller 43 Volt utan måste matas även i fortsättning runt 28 - 30 V som max eller motsvarande i ström - annars brinner rotorn...
när man testar ut detta så bör man mata rotorn från 2 separata 12-voltsbatterier - när man ser hur och att det fungerar så får man göra någon PWM-styrd strömgenerator för fältmatningen så att den kan ta 40 - 60 Volt inspänning utan att strömmen ökar - och sedan styr man strömgeneratorn med önskad spänning och den vägen får spänningsreglering.
.
Re: seriekoppla 12V generator?
Remhjulet på motorn är litet max 2tum och p generatorn säkert det dubbla. Och det laddar 12v snällt. Med större remskiva på motorn bör 1500rpm på generatorn vara en baggis. Går det att gå åt andra hållet med 6v (7,x)?
Re: seriekoppla 12V generator?
ja, snurra långsammare - alternativt dra ned på strömmen till rotor och försvaga magnetfältet - vilket motsvara som att köra med lägre varavtal, dock lägre magnetstyrka ger också lägre med ström.
Man kan välja att låta generatorn gå i strömgräns och öka rotorströmmen tills max/önskad ström eller spänning uppnås och då dra ned på rotorströmmen igen i en regulatorkoppling - sedan är det upp till brukaren att ställa regulatorn att börja strypa rotorströmmen vid 7.2V, 14.4V, 28.8V, 43.2V, 57.6 V mha. regulatorn och tillräkligt hög varavtal för resp. spänning så länge man matar rotorn med ström/spänning upp till generatorns märkspänning - dvs. för att få ut 90 ampere ur en 90 amperes 12V generator så måste du mata rotorn med 15 Volt även om du bara tar ut 7.2 Volt 90 ampere ur generatorn... för om du matar rotorn med 7.2 Volt så får du ut bara ca 40 ampere... - är det 24V generator så måste du mata rotorn med 30 Volt för att få ut full märkström vid 7.2 Volt - annars får du ut bara 1/4-del av generatorns strömkapacitet...
I princip, verkligheten kan ge bättre men också sämre värden än resonemanget ovan - så det är bara att prova.
Man kan välja att låta generatorn gå i strömgräns och öka rotorströmmen tills max/önskad ström eller spänning uppnås och då dra ned på rotorströmmen igen i en regulatorkoppling - sedan är det upp till brukaren att ställa regulatorn att börja strypa rotorströmmen vid 7.2V, 14.4V, 28.8V, 43.2V, 57.6 V mha. regulatorn och tillräkligt hög varavtal för resp. spänning så länge man matar rotorn med ström/spänning upp till generatorns märkspänning - dvs. för att få ut 90 ampere ur en 90 amperes 12V generator så måste du mata rotorn med 15 Volt även om du bara tar ut 7.2 Volt 90 ampere ur generatorn... för om du matar rotorn med 7.2 Volt så får du ut bara ca 40 ampere... - är det 24V generator så måste du mata rotorn med 30 Volt för att få ut full märkström vid 7.2 Volt - annars får du ut bara 1/4-del av generatorns strömkapacitet...
I princip, verkligheten kan ge bättre men också sämre värden än resonemanget ovan - så det är bara att prova.
Re: seriekoppla 12V generator?
Nu är det ju spänningen som är viktigat, måste vara ganska exakt. Strömen är av lite mindre vikt. En normal bilgenerator ger från 35A(äldre) till över 80A(halvnya). Behöver jag då 36v 8A så finns det tillräckligt, även om man delar märkströmmen vid 12v med 3 eller lite mer.
Hur funkerar igenteligen en växelströms 12v bil generator? För att den skall starta behövs spänning, gärna via en 12v 2w glödlampa in på minsta stiftet. Har man separat mekaniskt laddrela blir det 3 stift till som skall kopplas. Vad finns där? Har sett helelektriska ritningar på ersättare. http://www.norbertmoch.de/_elektronik/a ... Regler.gif Är det där man ändrar till tex 24v?
Hur funkerar igenteligen en växelströms 12v bil generator? För att den skall starta behövs spänning, gärna via en 12v 2w glödlampa in på minsta stiftet. Har man separat mekaniskt laddrela blir det 3 stift till som skall kopplas. Vad finns där? Har sett helelektriska ritningar på ersättare. http://www.norbertmoch.de/_elektronik/a ... Regler.gif Är det där man ändrar till tex 24v?