Konstigt rör

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Illvillig_Oscillator

Konstigt rör

Inlägg av Illvillig_Oscillator »

Bild

Vad är detta för slags rör?

Skolan slängde ut gamla elektronikgrejer så jag tog hem lite saker. Så hittade jag ett elektronikrör som satt fast på en platta med den dära symbolen.

Det stod på plattan som den satt fast på: "90 CV-Vac.cell Caesium/ox.silver" "Ik max 10µA Sens: 20µA/Im"
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Konstigt rör

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

troligtvis en ljuskänslig sak då känsligheten är i ström per lumen

finns en tråd om något liknande under jultiden
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Är som grym säger troligtvis en fotosensor. Den krökta ytan representerar fotokatoden och den plana ytan i figuren är anoden, där strömmen tas ut. Normalt lägger man på en negativ spänning på fotokatoden, och när fotoner träffar katoden slås elektroner ut som accelereras mot anoden av det elektriska fältet. Ut kommer en ström. Enklaste sättet att omvandla strömmen till en spänning är med ett motstånd mot jord. Ju större motstånd, desto större spänning. (Fast snabbheten blir också lägre då)
Vad för spänning man ska köra med för just det röret vet jag inte...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan vara någon till några få 100V men det där om 90V kan kanske också stämma. Caesium/ox.silver som det står ser jag som cesiumoxid, silver vettefasen vad som menas pläterat kanske eller rent silver vem vet, men då det verkar vara cesium i den så bekräftar det än mer att det är ett typ av fotosensor eller dylik då cesium har en låg joniseringsenergi vilket ju passar perfekt för ett sådant här rör. Dessutom fungerar rent cesium även som getter.
Illvillig_Oscillator

Inlägg av Illvillig_Oscillator »

Okej, tack så mycket för svaren :) Får se vad man kan bygga ihop med den här :D
Norpan

Inlägg av Norpan »

Skriv svar