PIC16F84: stigande 0-nivåer
PIC16F84: stigande 0-nivåer
Jag försöker styra en motordrivkrets (UDN2916) med hjälp av en PIC-processor (16F84). Det hela borde inte vara så svårt, men fel blir det...
Drivkretsen driver motorn om de båda ingångarna (I0,I1) är låga.
Det funkar fint om dessa jordas.
Använder jag istället processorns utgångar satta till 0, så stiger 0-nivåerna till omkring 1.5V, och drivkretsen stannar.
Varför kan jag inte lägga 'nollor' direkt på drivkretsens ingångar med hjälp av processorns utgångar?
Jag har hela tiden trott att man ska kunna styra direkt från utgångarna.
Drivkretsen driver motorn om de båda ingångarna (I0,I1) är låga.
Det funkar fint om dessa jordas.
Använder jag istället processorns utgångar satta till 0, så stiger 0-nivåerna till omkring 1.5V, och drivkretsen stannar.
Varför kan jag inte lägga 'nollor' direkt på drivkretsens ingångar med hjälp av processorns utgångar?
Jag har hela tiden trott att man ska kunna styra direkt från utgångarna.
-
- Kontakt:
Har du belastningen inkopplad på drivkretsen när du mäter? I sådana fall kan det bero på späningsfall i jordförbindelesn till picen.
Dra separata jord och matningsspänningsledingar för pic och drivkrets och eventuellt andra förbrukare och samla upp dom i var sin gemensam uppsamlingspunkt där du sedan ansluter inkommande kraft.
Dra separata jord och matningsspänningsledingar för pic och drivkrets och eventuellt andra förbrukare och samla upp dom i var sin gemensam uppsamlingspunkt där du sedan ansluter inkommande kraft.
- Schnegelwerfer
-
- Kontakt:
Nejdå, det verkar helt ok. Om det inte finns nån speciell pull(up/down) i udn'en så kan den ligga på valfri nivå när den är flytande.
Och eftersom den gick fint ner till jord via ett motsånd (som kan pulla bra mycket mindre ström än vad picen klarar av) så verkar är det nog inte något problem med den.
Snarare så verkar det som om du sätter picen i högimpedansläge (input) när det ska lägga ut 0'a.
Lägg ut 0 på pinnarna och kolla med en lysdiod mot plus. Tänds den som den ska?
Och eftersom den gick fint ner till jord via ett motsånd (som kan pulla bra mycket mindre ström än vad picen klarar av) så verkar är det nog inte något problem med den.
Snarare så verkar det som om du sätter picen i högimpedansläge (input) när det ska lägga ut 0'a.
Lägg ut 0 på pinnarna och kolla med en lysdiod mot plus. Tänds den som den ska?