220V adapter för "bil cigg"-utrustning
220V adapter för "bil cigg"-utrustning
Hej
Jag är ny på detta forum men hoppas på att kunna få hjälp av er.
Har sökt lite i ert forum men hittar inget som passar mitt problem:
Jag hade tänkt att koppla en elektrisk saxdomkraft från Biltema till 220V uttaget i lägenheten. Se länk nedan:
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116149
Någon som vet en lämplig adapter/transformator för att göra detta?
Hon-kontakter har jag hittat men tycker att det borde finnas färdiga kitt för att koppla nåt för "cigg uttaget" till ett 220V uttag, eller?
Tänker bara på de eldrivna frysboxarna som man kan ha både i bilen och i hemmet.
Tack för hjälpen
Jag är ny på detta forum men hoppas på att kunna få hjälp av er.
Har sökt lite i ert forum men hittar inget som passar mitt problem:
Jag hade tänkt att koppla en elektrisk saxdomkraft från Biltema till 220V uttaget i lägenheten. Se länk nedan:
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116149
Någon som vet en lämplig adapter/transformator för att göra detta?
Hon-kontakter har jag hittat men tycker att det borde finnas färdiga kitt för att koppla nåt för "cigg uttaget" till ett 220V uttag, eller?
Tänker bara på de eldrivna frysboxarna som man kan ha både i bilen och i hemmet.
Tack för hjälpen
Re: 220V adapter för "bil cigg"-utrustning
Vad jag vet så blir det svårt att dra 10Ampere över "cigg uttaget", fast de verkar tycka att det är vettigt.
Du menar att saxdomkraften inte skall sättas i cigg-uttaget? Tycker det verkar så de menar?
För min del ska jag ha den i min lägenhet. Tänkte använda den som höjningsmekanism för en konstruktion.
För min del ska jag ha den i min lägenhet. Tänkte använda den som höjningsmekanism för en konstruktion.
Där är den juh, jag som har letat på Clasohlson. Ibland har man inte ögonen med sig.
Tack så mycket eqlazer
Tack så mycket eqlazer
Domkraften drar 10 A står det, adaptern från Clas O ger 60 W (vilket torde bli 5 A). Den kommer alltså inte orka.
Helt klart så. Dock kanske den inte skall användas till att lyfta en bil inomhus så då blir det nog aldrig dom strömmarna.
-
Barry_Lyndon
- Kontakt:
Det fanns en precis under på 110w, men det är väl fortfarande lite i underkant, 135w vore lämpligare. Korta stunder kanske det funkar iofs, på egen risk.
/Andreas
/Andreas
Precis. Den är juh gjord för 1 ton. Tror inte jag lyfter mer än 100kg.
Som du skriv, 110W borde man klara sig på.
Har annars funderat på att köpa Biltemas mekaniska saxlift för 89.- och en begagnad motor från någon skrot plus lite elektronik till det.
Men smidigt med den elektriska saxliften, får man allt i ett, färdigt.
Som du skriv, 110W borde man klara sig på.
Har annars funderat på att köpa Biltemas mekaniska saxlift för 89.- och en begagnad motor från någon skrot plus lite elektronik till det.
Men smidigt med den elektriska saxliften, får man allt i ett, färdigt.
problemet som du stöter på är att motorn vill ha en massa ström vid start - din köpta aggregat går i strömgräns - motorn varavar inte upp och ger mot-EMK - spänningen stiger inte och dinn aggregat är kvar i sin strömgräns...
köp en laddare som kan ställas för 13.6 Volt och köp en 7 Ah telecombatteri för någon hundring och parallelkoppla med nätagget - i det läget så kan du få tillräckligt med ström för att orka med saxliften även om det skulle dra 20-30 ampere under den korta tiden som den är aktivt. laddaren behöver inte kunna ge mera än 1-2 ampere, men skall ha vettigt fungerande strömgräns.
köp en laddare som kan ställas för 13.6 Volt och köp en 7 Ah telecombatteri för någon hundring och parallelkoppla med nätagget - i det läget så kan du få tillräckligt med ström för att orka med saxliften även om det skulle dra 20-30 ampere under den korta tiden som den är aktivt. laddaren behöver inte kunna ge mera än 1-2 ampere, men skall ha vettigt fungerande strömgräns.