Har fått inbjudan till middag hos föräldrarna och givetvis finns det en hake. De vill att jag skall ta en titt på deras gamla värmepump som plötsligt inte startar.
Det ända jag vet är att den funkade perfekt igår. Idag är den helt död. Spänning finns fram till både ute och innedel.
Utan att ha tittat på den tror jag följande. Kondensorn är upprostad och gasen har läckt ut. Det som talar emot det är att den funkat perfekt fram tills igår. Finns det någon givare som gör att den inte startar vid för lågt tryck. Kan påpeka att den sannolikt är minst 10 år gammal. Kan återkomma med mer info efter att jag tittat på den. Skulle bara vilja ha några råd om vad jag skall börja med att kolla.
Är van vid felsökning av elektronik och maskiner. Jobbar som industrielektriker. Har de flesta instrument i bilen med. Värmepumpar är dock inte min grej.
Felsökning av värmepump ! FIXAT
Felsökning av värmepump ! FIXAT
Senast redigerad av Glycol 6 februari 2009, 23:03:55, redigerad totalt 1 gång.
Re: Felsökning av värmepump !
Kolla om det finns spänning på kompressorn/motorn till att börja med.
Leta efter säkringar.
Försök att "tvångsköra" motorn på något sätt. Om du inte får igång motorn trots att det är spänning på den så lär den vara brunnen.
Om gasen rymt brukar det yttra sig genom att motorn går och går och inget annat händer.
Det brukar inte vara lönt att fylla på ny.
Jag lade ner många timmar på en anläggning för att komma fram till att motorn faktiskt brunnit upp, men sådär lagom att den drog normalt med ström men inte snurrade utan bara blev ganska varm.
Leta efter säkringar.
Försök att "tvångsköra" motorn på något sätt. Om du inte får igång motorn trots att det är spänning på den så lär den vara brunnen.
Om gasen rymt brukar det yttra sig genom att motorn går och går och inget annat händer.
Det brukar inte vara lönt att fylla på ny.
Jag lade ner många timmar på en anläggning för att komma fram till att motorn faktiskt brunnit upp, men sådär lagom att den drog normalt med ström men inte snurrade utan bara blev ganska varm.
- Mizzarrogh
Jo, är det nu kompressorn så (åtminstone vad jag upplevt med vanliga kylsystem) så är det mycket vanligt att den just tvärdör utan förvarning (om man skall göra en halvdålig liknelse ungefär som när man överbelastar hydraulpumpen på en lastare som kört fast i backen, dvs det går ganska fort innan den berömmda röken stiger upp, eftersom kompressormotorerna saknar kol och har betydligt klenar lindningar är det tyverr således dessa som ryker istället (men detdär kan du säkert redan principerna bakom, gissar jag))
Jag vet inte om det lönar sig att reparera dessa slutna kompressorer med helsvetsade höljen, men det är kanske möjligt om man sågar upp höljet försiktigt och sedan svetsar ihop det igen, jag vet inte?
Men är anläggningen bra i övrigt kanske den går att rädda om man byter kompressor och monterar en ny kondensor och oljefällor (efter rengöring från *alla* oljerester)? (Misstänker dock det är dyrare än inköpskostnaden om det rör sig om en billig kina anläggning).
Edit: Vad jag tänkte på är att det kanske hamnat olja ("oljestigning" från kompressorn) i systemet?
Jag vet inte om det lönar sig att reparera dessa slutna kompressorer med helsvetsade höljen, men det är kanske möjligt om man sågar upp höljet försiktigt och sedan svetsar ihop det igen, jag vet inte?
Men är anläggningen bra i övrigt kanske den går att rädda om man byter kompressor och monterar en ny kondensor och oljefällor (efter rengöring från *alla* oljerester)? (Misstänker dock det är dyrare än inköpskostnaden om det rör sig om en billig kina anläggning).
Edit: Vad jag tänkte på är att det kanske hamnat olja ("oljestigning" från kompressorn) i systemet?
Att renovera en hermetisk kompressor kan man glömma - man använder typ R410A eller likande som gas vilket innebär ganska höga tryck när kompressorn inte är igång och då pratar vi om tryckärlskvalitet och provtryckning på svetsarna om man mot förmodan skulle försöka ändå.
renovering innebär också att hela inkråmet ändå måste bytas ut, det är väldigt lite som är utbytbart i dessa och har det börjat slipa i dessa pga. partiklar så finns dessa precis överallt och du kan aldrig få motorn partikelfri i sina lindningsvindningar hur mycket man än tvättar även om man i teori skulle plocka in en ny pumpdel.
Det är som att ha öppnat en hårddisk en gång - efter det så handlar det bara om 100-tals timmar innan disken havererar pga. inkommna damm och partiklar - det är samma sak med kylkompressorer när det gäller finare slipdamm... det är renlighet invändigt, hur väl vakumsugen och urfuktad samt kvaliten på kylmediet som bestämmer om kompressorn håller bara 10000-timmar eller i 30 år - typ mindre kompressorer/kylaggregat har inte några filter i sig - bara en liten torkmedelsgranulat i ett metallnät i torkfiltret och den tar inte bort några partiklar - tvärt om - den kan avge partiklar om den vibrera som en maraccas under drift och granulatet hoppar omkring inne i filtret...
---
Det finns ofta en tryckbrytare som bryter när gastrycket är för lågt - det gäller att tjuvkoppla den och se om kompressorn snurrar igång (prova bara under några sekunder), är det så så har du en gasläcka som måste åtgärdas innan ny fyllning... med andra ord kylnissebesök i dom flesta fallen.
renovering innebär också att hela inkråmet ändå måste bytas ut, det är väldigt lite som är utbytbart i dessa och har det börjat slipa i dessa pga. partiklar så finns dessa precis överallt och du kan aldrig få motorn partikelfri i sina lindningsvindningar hur mycket man än tvättar även om man i teori skulle plocka in en ny pumpdel.
Det är som att ha öppnat en hårddisk en gång - efter det så handlar det bara om 100-tals timmar innan disken havererar pga. inkommna damm och partiklar - det är samma sak med kylkompressorer när det gäller finare slipdamm... det är renlighet invändigt, hur väl vakumsugen och urfuktad samt kvaliten på kylmediet som bestämmer om kompressorn håller bara 10000-timmar eller i 30 år - typ mindre kompressorer/kylaggregat har inte några filter i sig - bara en liten torkmedelsgranulat i ett metallnät i torkfiltret och den tar inte bort några partiklar - tvärt om - den kan avge partiklar om den vibrera som en maraccas under drift och granulatet hoppar omkring inne i filtret...
---
Det finns ofta en tryckbrytare som bryter när gastrycket är för lågt - det gäller att tjuvkoppla den och se om kompressorn snurrar igång (prova bara under några sekunder), är det så så har du en gasläcka som måste åtgärdas innan ny fyllning... med andra ord kylnissebesök i dom flesta fallen.
Problemet är delvis löst nu. Det var en termosäkring som hade löst. Denna satt i innedelen, på fläktmotorn. Efter byte startade anläggningen igen fast med det härliga ljudet av skuret lager. Säkringen var märkt 109 grader Celsius. Det tog inte många sekunder innan lagerhuset var så varmt att man inte kunde ta på det. Eftersom anläggningen monterades -91 och fungerat felfritt sen dess bestämde vi oss för att det var dags att satsa på en ny inverterstyrd istället för att för byta fläktmotorn. Det var för övrigt en Hitachi anläggning. Är imponerad över att den funkat i alla dessa år. Mina grannar har fått serva efter ca 1,5 år. Då har det varit kass kompressor, fläkt i utdelen eller invertern.