Induktans ? Spole ? drossel ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Induktans ? Spole ? drossel ?

Inlägg av Glenn »

Håller på att bygga en sak som behöver en spole på 22uH, dessa är dock lite halvjobbiga att hitta hålmonterade och i normala mängder (styckvis)

Däremot är ju drosslar ganska lätta att hitta, och billiga, typ 2:50 för en 22uH.

Vad är nu skillnaden mellan en spole och en drossel ? jag har alltid sett det som samma sak fast olika namn (beroende på tillämpning ?) för induktiva komponenter, men det verkar vara fel ? eller ?

Hur vet jag om det ska vara med eller utan kärna ? eller löser det sej per automatik med värdet ?

Jag har bara plankat referensdesignen ur databladet och använt de formlerna för att få ut värdet på L1, så jag vet ju inte
hur det är tänkt egentligen efterssom det inte är min egen konstruktion.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Induktans ? Spole ? drossel ?

Inlägg av Icecap »

Faktisk bör det vara så att 22µH är 22µH oavsett om det kallas spole eller drossel eller elefant.

Det kan dock vara parameter att tänka på:
* Magnetfältspridning (störningar skapas i andra delar)
* Mättningsström
* Resonansfrekvens

Men tål drosseln och spolen samma ström osv ÄR de likvärda. En kapslat spole kan dock vara mycket bättre på att hålla inne magnetfältet vilken kan har stör betydelse för begränsningen av störningar om det t.ex. är en Switch-Mode lösning som byggs.

Men varför måste det vara hålmonterat? På jobbet använder vi t.ex. 58-103-38 som är trevlig och billig.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Måste måste det väl inte, men köper jag ytmonterat får jag löda om den till ben ändå när jag labbar :)

Frågan är ju hur man vet vad en drossel tål, fast jag tror det blir så ändå, om jag bygger ett riktigt kort senare blir det ytmonterat så mycket som möjligt (jobbigt att borra) och då är det lättare.

denna tex: http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=41000062

..Det är f.ö denna referensdesignen jag plankar (ungefär iaf):

http://www.national.com/ds/LM/LM1577.pdf
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det står i databladet hur mycket en drossel tål, om det inte gör det tar man en annan!
Skriv svar