DIY värmekamera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
benke

DIY värmekamera

Inlägg av benke »

Hej

Det här kanske är en helidiotisk fråga, men det sägs ju att den som inte frågar han får heller inte veta!

Jag undrar om det skulle vara möjligt att själv göra en värmekamera?
De professionella kamerorna kostar uppemot 20tusen och mer nästan, vilket jag inte är villig att betala direkt. Det enda jag behöver är något som jag kan se värmeskillnader med på ett hus, ett djur etc, inga flashiga grejer som finns i dom riktiga kamerorna, utan enklaste simplaste så vill jag se värmeskillnader.
Har kikat runt lite på internet men inte helt o hållet hittat det jag sökt, och efter tidigare erfarenhet av god hjälp ifrån detta forum överlämnar jag nu frågan till er!

Tack på förhand!
Nerre

Re: DIY värmekamera

Inlägg av Nerre »

Jag frågade för ett tag sen och idén blev totalsågad.

En värmekamera behöver kunna se långvågig IR-strålning och då blir det tydligen dyra grejer...

Det bästa vore ju om man kunde få tag på en kamera med skadad sensor eller nåt. Jag skiter i om det är 50% trasiga pixlar eller en spricka diagonalt tvärs över om jag får den för en tusenlapp eller två.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det finns ju IR termometrar för hyffsade pengar nuförtiden, en array av sånna blir ju en lågupplöst kamera :)

Eller montera en på två servo och svep av miljön. Kräver iof att det tar kort tid för att få stabila mätvärden
benke

Inlägg av benke »

Ja jag har fått den känslan när man kollat runt lite på internet att det är rätt döfött att ens tänka tanken :(

Såg förresten på en hemsida för en stund sen precis det du skrev att värmen ligger på ett väldigt brett spektrum om jag förstod det rätt, och att det krävs en speciell sorts kamera/sensor för att se dessa. Men ändå så kändes principen för kamerorna väldigt enkel; allting med en temperatur varmare än -40 grader har en IR strålning och det är den som sensorn känner av. Därför tänkte jag att en vanlig kamera sensor borde väl kunna få sig något sorts filter eller liknande så den kan "se" denna strålning... Men det är väl lite lätt önsketänkande antar jag.

@AndLi: Jo såna har jag också slängt en blick på! Men att springa runt med såna på ett hus för att få fram mätvärdena, nja. Just den här grejen att se på det hela hur utvecklingen är som jag ville ha en...

EDIT: En sån här manick intresserade mig en aning: http://www.robot-electronics.co.uk/acat ... ensor.html
Om man kunde få en sådan att presentera data på bilder så...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Men ändå så kändes principen för kamerorna väldigt enkel; allting med en temperatur varmare än -40 grader har en IR strålning och det är den som sensorn känner av.

Visst principen är som en vanlig kamera men med den stora skillnaden att sensorn, bland en del annat, skall vara gjord för att kunna se värmestrålningen som avges och vanliga kameror är inte överhuvudtaget byggda för det och sedan behövs även speciella linser som inte hindrar IR strålningen på väg till sensorn. En vanlig kamera kan dock se en bit in i det infraröda spektrument men inte alls så pass långt in där värmestrålning från tex en människa eller än mindre ett hus för de ligger båda djupt inne i de infraröda delen.

Den där sensorn skulle kanske gå i stor brist på annat men du kommer i princip bara att se en vit prick eller liten fläck i så fall inga direkta detaljer då den ju har en väldigt låg upplösning.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

En "enkel" version av värmekamera kan man bygga av två fotosensorer (t.ex. fotodioder eller fototransistorer) som har lite olika filter framför sig. Principen är att det man ska mäta temeraturen på strålar ut ett spektrum som är en funktion av temperaturen. Thermal radiation på wikin.
Mäter man på två eller flera väl valda punkter på detta spektrum, mha fotosensorer, (eller ännu bättre har en spektrometer för IR... Dyrt!!) kan man räkna baklänges vilken temperatur man har.
Sen man man skanna med spegeloptik över ett område så får man en bild. Fördelen med reflekterande optik är att den ofta är mycket bredbandig om man väljer speglar med rätt beläggning.
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Har jobbat med den äldre typen utan ccd där man använde en zelendiod som man kyler med flytande kväve. framför finns roterande speglar som skannar av bilden framför det sitter ett svindyrt objektiv med germanium i stället för göas. Tyvärr så är germaniumlinser inget man hittar på blocket precis.

Jag har mätt lite på huset med en vanlig ir-termometer, det fungerar det också men blir inte lika häftigt som en bild, det tar en god stund att hitta "läckor" men efterhand lär man sig var man skal leta och då går det snabbare.
AndreasEl

Inlägg av AndreasEl »

har inte riktigt med saken o göra, men när vi mätte läckor i bilar så använde vi en enhet inne i bilen som skickade ut ultraljud (om jag inte minns fel), sedan har man en mikrofon som omvandlar det till hörbart ljud utanför bilen. och hör var det läcker ut ljud ifrån :)
Smidig o lättarbetat.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag ska få låna en en helg, tänkte kolla lite på huset :) Eftersom det bara blir en helg så vill man ju passa på att använda den till så mycket som möjligt.. men just nu har jag lätt idé torka! jag komemr säkert på en massa saker i efterhand men det är ju lätt att vara efterklok med!

Just nu så är det bara 3 saker som jag kommit på...

Huset och alla vrår...
Luftvärmepumpen..
Jordslingan till markvärme(bara för att se om det går att se)

Några tips som man bara inte får missa?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag såg en cool video där någon spann runt med en liten radiostyrd bil på golvet och värmefilma...
Det blev värmeslirspår :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

G-man skrev: Några tips som man bara inte får missa?
Gruppcentralen? (Sånt används de ju för proffessionellt, kolla om det verkar finnas överlastningsproblem etc)
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Är man helt ute och cyklar om man fixar med en vanlig IR-sensor till ex. belysning? Enligt vad jag fattar vid en snabb skummning av databladet för en 2-linjig IR-sensor (rörelsesensor) så lämnar de en liten spännings ändring ut vid detekterad rörelse, med lite tur så är denna spänningsändring proportionell mot värmen i det som rör sig och inte mot hastigheten.

Borde man inte kunna styra en lins (fresnelins) framför en sådan på något sätt? Eller kanske montera chippet framför ett rör med en lins och sedan flytta på chippet i x-, y-led för att scanna av omgivningen?

De kretsarna/chippen är ju inte speciellt dyra om man kan köpa en sån lampa för 99:- typ... (25:- på elfa för en modell)...

Har för mig när jag labbade med dessa för många år sedan att det var en krets med 20-40 ben där man var tvungen att scanna alla ben om det ändrade på sig, men idag verkar det bara vara tre ben på alla sensorer som om detekteringen är inbyggd. Jag kan vara ute på fel spår också! (Letade ett 10-tal minuter men hittade inget... så det kanske var fel?) :(

Taget från en PDF från en tillverkare av dessa samt länken: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 522406.pdf

"Material call ferroelectrics absorb thermal energy which changes spontaneous polarization generating a surface
electrical charge. The charge is proportional to polarizarion change. This phenomenon is called the pyroelectric
effect. A pyrosensor using fine ceramic materials can detect even the slightest infrared energy charge, such as that
from a human body."

Mer länkar: http://en.wikipedia.org/wiki/Passive_infrared_sensor
benke

Inlägg av benke »

@AntiZ:
Kul att du säger det där, för faktiskt så tänkte jag samma sak tidigare idag. En larmsensor, iaf så som jag har förstått det, ska känna av IR strålningen och inte agera vid rörelse, som att man har en larmsensor i sitt garage så ska den inte reagera på att en port öppnas utan när någon "rör" sig inom området, det vill säga en människa som avger värme i form av just IR strålning?

Jag kanske också är helt ute och cyklar, men cyklar fortfarande på samma spår som AntiZ...
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Fast om jag fattade det rätt ur databladet så verkar de ofta ha flera pixlar som är motkopplade för att kompensera bort konstantvärden. På så vis blir de känsliga för värmekällor som rör sig i synfältet men inte för konstanta värmefält.
Går kanske att modda...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

G-man skrev:Jag ska få låna en en helg, tänkte kolla lite på huset :) Eftersom det bara blir en helg så vill man ju passa på att använda den till så mycket som möjligt.. men just nu har jag lätt idé torka! jag komemr säkert på en massa saker i efterhand men det är ju lätt att vara efterklok med!

Just nu så är det bara 3 saker som jag kommit på...

Huset och alla vrår...
Luftvärmepumpen..
Jordslingan till markvärme(bara för att se om det går att se)

Några tips som man bara inte får missa?
Ja, ett tips som du absolut inte får missa är att be frugan/tjejen klä av sig, slå på en p-rulle med varierande typer av action, och utläsa resultatet på värmekameran ;)
Skriv svar