Erfarenhet av Piklab --> pk2cmd
Re: Erfarenhet av Piklab --> pk2cmd
Tittar man på en lös modularkontakt, så inser man för övrigt snabbt att dom ligger i samma ordning i kabeln som på kontakten.
Alt. som PHermansson skriver. Mät upp. Det är en baggis!
Jag skulle för övrigt aldrig koppla med lös modularkabel till labbdäcket. Modularkabel är skitkabel. Såvida du inte skaffar modulardon för rundkabel istället och klämmer en egen kabelstump.
Alt. som PHermansson skriver. Mät upp. Det är en baggis!
Jag skulle för övrigt aldrig koppla med lös modularkabel till labbdäcket. Modularkabel är skitkabel. Såvida du inte skaffar modulardon för rundkabel istället och klämmer en egen kabelstump.
-
- Kontakt:
Nu lyckades jag få kontakt med ICD 2 från Piklab. Connection found. Däremot klagar Piklab på att det är fel firmware genom ett felmeddelande "version 5 installed, we want 12" Jag har länkat firmware under /settings/programmer till MPLAB/ICD2/drivers. Måste man byta firmware för att köra olika PIC eller varför klagar den?
cricke
cricke
Nää. Inte för att köra olika PIC. Möjligen om det är en nyare variant som en gammal firmware inte har stöd för. Däremot kanske din PC-programvaran kräver en viss version sv firmware.
-
- Kontakt:
Konstigt. Hade du inga problem med din ICD2? Vilka filer har du länkat som firmware i Piklab? Är det filerna under C:\Program\Microchip\MPLAB IDE\ICD2
Öhh. Vem rikar du dig till? Det var jag som la senaste inläggen men det känns inte som att frågan var riktad till mig.
-
- Kontakt:
Till dig vfr, uppfattade det som att du kör piklab? Och ICD2 debugger? Om inte så riktar jag mig till godtycklig person som kanske vet?
/Cricke
/Cricke
Ok.
Att jag inte kände mig adresserad var för att jag inte skrivit någonting om att jag kör ICD eller piklab. Har du utytt det ur mina svar så har du nog tolkat väldigt mycket mellan raderna.
Jag skulle iofs kunna vara intresserad av piklab då jag även kör Linux, men har inte testat något där ännu. ICD har jag också kört men bara i Win-miljö.
Att jag inte kände mig adresserad var för att jag inte skrivit någonting om att jag kör ICD eller piklab. Har du utytt det ur mina svar så har du nog tolkat väldigt mycket mellan raderna.

Jag skulle iofs kunna vara intresserad av piklab då jag även kör Linux, men har inte testat något där ännu. ICD har jag också kört men bara i Win-miljö.
-
- Kontakt:
När man e på väg att falla griper man tag i allt man når..
Tolkade uppenbarligen vad jag ville... Men om du kör Linux kanske du kan tipsa mig om en trevlig utvecklingsmiljö för C, gärna Knudsens cc5x men jag vet att få IDEs stödjer den kompilatorn.
Jag har för närvarande strul med piklab, för att piklab skall kunna kommunicera med USB-porten så krävs att man exekverar programmet med ´sudo´. Det i sin tur gör att rättigheterna till filen /home/user/.ICEautohority ändras till root. Det hela slutar med att piklab stänger ner sig själv. Jag har läst en del på nätet om fenoment och vet att man kan tillfälligt lösa det genom att ta bort ICEauthority helt eller ändra ägarskap med 'chmod'. Det har med KDE att göra som jag enbart gästkör eftersom jag kör Ubuntu GNOME.
Något du känner till? Som sagt, tips mottages gärna om andra IDE för Linux.

Jag har för närvarande strul med piklab, för att piklab skall kunna kommunicera med USB-porten så krävs att man exekverar programmet med ´sudo´. Det i sin tur gör att rättigheterna till filen /home/user/.ICEautohority ändras till root. Det hela slutar med att piklab stänger ner sig själv. Jag har läst en del på nätet om fenoment och vet att man kan tillfälligt lösa det genom att ta bort ICEauthority helt eller ändra ägarskap med 'chmod'. Det har med KDE att göra som jag enbart gästkör eftersom jag kör Ubuntu GNOME.
Något du känner till? Som sagt, tips mottages gärna om andra IDE för Linux.
MPLAB går att köra i Wine för mig. Har försökt få igång CC5X i MPLAB under Wine, men kompilatorn dyker inte upp i Project Wizard.
Tyvärr kan jag nog inte hjälpa till så mycket med just PIC under Linux. Det är bara Linux generellt som jag kör, inte PIC-utveckling under Linux. Däremot kan mycket väl ämnet vara intressant för framtida bruk, dock ingen egen erfarenhet så här långt.
Du vet väl att du inte behöver hela KDE för att köra Piklab (eller nåt annat KDE-program)? Det räcker gott och väl med rätt libbar, och dom får du "på köpet" när du installerar programmet via Synaptic.christoferivarsson skrev:Jag har för närvarande strul med piklab, för att piklab skall kunna kommunicera med USB-porten så krävs att man exekverar programmet med ´sudo´. Det i sin tur gör att rättigheterna till filen /home/user/.ICEautohority ändras till root. Det hela slutar med att piklab stänger ner sig själv. Jag har läst en del på nätet om fenoment och vet att man kan tillfälligt lösa det genom att ta bort ICEauthority helt eller ändra ägarskap med 'chmod'. Det har med KDE att göra som jag enbart gästkör eftersom jag kör Ubuntu GNOME.
Ang. USB-problemet så har du förmodligen inte rättighet att skriva till usb-portarna.
Ta en titt här: http://piklab.wiki.sourceforge.net/USB+Port+Problems
Det är sektionen "For distributions using "udev" (Debian Sid, Ubuntu 6,...)" som är intressant för dig.
-
- Kontakt:
Hej. Tack för tipset. Insåg också att rättigheterna att skriva va fel så jag lade till mig själv i grupperna, usergroup och root samt gjorde en chmod på /dev/usb*
Nu får jag kontakt med ICD2 från mitt useracount.
Nu får jag kontakt med ICD2 från mitt useracount.