MDF-låda med osynliga skarvar......hjälp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mackan
Kontakt:

MDF-låda med osynliga skarvar......hjälp

Inlägg av Mackan »

Vet inte om denna tråd skall ligga här eller under "mekatronik"-delen........ligger den fel så får väl någon moderator flytta den :)

Som rubriken säger så sitter jag och funderar på hur man skall konstruera samt producera en låda i MDF som är enkel att sätta ihop.
Har funderingar på att göra en snygg MDF-"mössa" till en annars ful aluminiumlåda :)

Utfräsningen av delarna är inga problem då jag driftsatt fräsen jag köpt.......som jag förövrigt också är mycket nöjd med :tumupp:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=29851

Jag funderar på hur man gör "osynliga" skarvar samt på något enkelt sätt "kexar" ihop sidorna så att dom inte glider när man skall limma dom.
Jag vill göra en låda som har vänstersida, högersida , front samt topp. Jag tänkte fästa "mössan" i alulådan med 4st snygga skruvar i sidorna.

Det hade varit kalas om man hade kunnat använda ett vanligt Limfogfräs-stål.......någon med erfarenheter av detta :?:

Kom gärna med ideer, tips eller förslag på hur ni brukar lösa detta :)

Mvh,
/Markus

edit: ändrade lite
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: MDF-låda med osynliga skarvar......hjälp

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag snickrar en och annan högtalarlåda i MDF och jag har följande idéer (gör själv på följande sätt).
Jag skruvar som regel ihop mina lådor och gör då ett "torrsimm" där jag drar ihop lådan med en bandspännare (se nedan). Sedan knackar jag lådan så jag får så raka/släta/jämna kanter som möjligt och borrar hål för skruvarna. Sedan limmar jag ihop lådan, drar ihop den med bandspännaren och drar i skruvarna under det att jag ser till att kanterna blir jämna. Eventuellt får jag knacka lite med en klubba eller i värsta fall dra kanter jämna med en tving.
Om kanterna inte stämmer riktigt kan man antingen hyvla överhäng med en hyvel eller köra med en kantfräs.
Vid ytbehandling kan man köra ett V-spår någon mm djupt längs skarvarna och fylla med ett lite "segare" spackel. Grunda och sprutspackla många månger innan topplacken läggs på.

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=13225290
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Smart "spännband"..........

Tänkte försöka att slippa att använda skruvar.........

Någon som kört samt utvärderat nogrannheten med denna "kexmaskin" :?:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=040104

En variant är att dela upp lådkonstruktionen i lager som man enkelt kan fräsa "plugg"-hål direkt i cnc-maskinen och sedan bara trycka ihop.
Har sett några avancerade hötalarkonstruktioner som är gjorda på detta sätt........en variant ser ni här.
http://www.cnc-router-routers.com/html/ ... g_eng.html
En nackdel är ju att det blir mycket "spill" om man gör på detta sätt om man bara vill göra en låda.

Jaja......vi får se vad som dyker upp mer i tråden

Mvh,
/Markus
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Har du en CNC fräs så fräser du enkelt not och notspår i samma uppspänning som ytterkonturen fräses.

Sedan på med lite lim och kneckta ihop det hela, eller spännband.

Protte
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Och det är nu jag skall säga..........JA JUST DET :lol:

Det är ju klart att det är så jag skall göra..........skall rita lite delar i kväll och kolla så att jag fräser på rätt ställe.
Sen blir det till att täcka fula aluminiumlådan :)

Tackar så mycket..........

Mvh,
/Markus
Skriv svar