jord yta vid cad i eagle

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
lizerdboy

jord yta vid cad i eagle

Inlägg av lizerdboy »

om vi säger att jag har ritat upp en layout i eagle, och vill ta bort all öppen yta genom att göra en stor jordyta, tex som de gämt är på fabriks kort.

de finns tydligen någe lätt sätt , men jag har inte lyckats klura ut de.

så någon som vet hur
??

// lizerd
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Välj POLYGON, rita upp den och tryck sedan på RATSNEST.
När du har POLYGON igång kan du välja avståndet mellan den och banorna och padsen med ISOLATE.
Användarvisningsbild
ante

Inlägg av ante »

Bör tilläggas att du måste döpa om polygonen till GND eller vad din jord nu heter.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Det måste inte vara jordat, det kan lika gärna vara isolerat. Enkelt, döp polygonen till samma som den signalen du vill ansluta den till, eller något annat ifall den bara ska vara där för att fylla kortet.
Tesla

Inlägg av Tesla »

Är det inte klok att utnyttja detta som jord, jag menar att det blir mindre ledningsdragningar? Hur går man isf tillväga om man vill använda autorout?
Tesla

Inlägg av Tesla »

Polygoner är ju det sista man gör när man har routat färdigt, så hur kan man använda polygonerna för jord. (Jag är nybörjare i Eagle som ni förstår, dörav ev. "idiot-frågor").

Edit:
Aha, är det så att när man döper om pollygonen till gnd så kommer samtliga jordledningar att ändras så de går till närmsta jordpotential?
monstrum

Inlägg av monstrum »

Det går att lägga en stor polygon över alltihop och kalla den GND innan man autoroutar. Jag har dock märkt att eagle inte riktigt blir glad då eftersom man nästan alltid får odragna ledningar kvar om man gör så, även om den tror att den har routat 100%.
Om man ska autorouta så är det bättre att lägga den sist och ta bort ledningar där det blir konstigt.
Det är inte alltid bra att ha stora jordplan, speciellt när man har dubbelsidiga kort och höga frekvenser.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Autorouta i Eagle är aldrig någon bra ide IMHO...

Varför är det inte alltid bra med stora jordplan menar du?
monstrum

Inlägg av monstrum »

Själv tycker jag autoroutern funkar bra som grund iaf. Man får ju alltid fixa till lite i efterhand men det sparar ju lätt in en veckas arbete om man har ett kort med 5 st 48 pinnars kretsar, speciellt ytmonterat.

Om man leder en signal i en smal ledare så kan man vara ganska säker på hur den leds. Man får vissa reflektioner om man gör snäva svängar men man måste upp i rejält höga frekvenser innan man får problem. Gör man stora ytor och leder signaler genom så kommer inte hela signalen fram samtidigt, man får mycket fler reflektioner och annat som kan ge problem.

Ett annat problem man kan få är att kortet blir en plattkondensator om man har ett stort jordplan på en sida och signaler på den andra. Kapacitansen blir ju inte så jättehög eftersom det är så stort avstånd mellan sidorna, men det kan ändå påverka om du har frekvenser på några MHz.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Om du drar en snabb signal i en ledare utan jordplan får du en stor loop med hög induktans. Induktans + snabba signaler = spänningsfall. Spänningsfall i jordledare = dåligt!

Med jordplan går (den högfrekventa) returströmmen mestadels rakt under ledaren, vilket minimerar looparean och induktansen.

Signalen kopplas kapacitivt till jordplanet ja, men det är mycket bättre än att de kopplas mot varandra eller fungerar som antenner.

Ursäkta om jag låter skeptisk, men jag har aldrig läst något annat än att obrutet jordplan är en fördel - eller t.o.m. en självklarhet för högfrekvensprylar, utom i mycket speciella fall.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Ang. jordplan; Hur "fyller" man ut med jordplan även på de ytor som inte direkt når jord, ifall det är ett stort tomrum mitt på kortet som inte når jord?
Skulle vara smidigt att få mindre koppar att ta bort. :)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Klicka på Change, sedan Orphans -> ON. Därefter klickar du på din polygon.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Tack å tack! Fantastisk skillnad! :D

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

hur tusan gjorde man när man ändrade namnet på polygonen till "gnd" eller vad man nu kallar jorden?

..jag blir galen... :?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

klicka på "name" och klicka sen på det du vill döpa till GND ..
Skriv svar