CNC i aluminiumprofiler

Berätta om dina pågående projekt.
Larsson90

CNC i aluminiumprofiler

Inlägg av Larsson90 »

Det hela började i denna tråden men när jag fann att de linjärgejderna jag köpt var för instabila lade jag projektet lite på hyllan för inväntan på lite starkare linjärskenor. Skillnaden jag har gjort nu är att jag har införskaffat mig profiler som har inbyggd glidskena i sidan. Allting verkar väldigt stabilt än så länge så vi får se hur det blir när allt är klart med motorer osv.

Bild Bild Bild
Bild Bild Bild
Bild

Stegmotorer, trapetz och lite smått till Z återstår. Stegmotordrivare är påväg och nätaggregat är redan köpt av andy här på forumet.

UPPDATERING 2009-02-03

Fick hem lite post på brevlådan idag!

Bild Bild

Det är allegros A3979 krets. Hade beställt 6 stycken samples men fick hem 12 stycken.

UPPDATERING 2009-03-10

Snackade men en kille från USA som ska göra lite fräsjobb åt mig. Han vill ha 15$ för motorfästet och 10$ för kullagerhållaren. Då står han också för materialkostnader. Motorfästen är anpassat efter aluminiumprofilerna ändar vilket innebär att dem ska skruvas fast i sidan av profilerna. Kullagerhållaren kommer sitta uppepå profilerna för att ge stöd till trapets/kulskruven.

Bild Bild

UPPDATERING 2009-03-16

Idag fick jag ett mail från USA, till min glädje fanns det en bild på de färdiga fästena. Bilden är dock dålig men den får duga tills jag fått hem grejerna.

Bild

UPPDATERING 2009-03-23

Idag när jag kom hem från skolan låg det ett litet trevligt paket på sängen från PRIORITY MAIL. Slet upp det ivrig som man var och där låg mina fästen. Dem var dock lite smutsiga sen bearbetningen men det var lätt fixat med lite autosol.

Bild Bild Bild

UPPDATERING 2009-03-31
Idag anlände det ett paket från JB CNC, i paketer fanns det 4 stycken stegmotorer på 1,85 Nm.
Väntar nu på drivare och trapets/kulskruv, sen ska det nog bli en testkörning av fräsen.

Bild Bild
Senast redigerad av Larsson90 31 mars 2009, 16:43:55, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: CNC i aluminiumprofiler

Inlägg av Meduza »

Portalen känns väldigt ostabilt byggd, hög portal utan tillstymmelse till stagning?
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Var tvungen att gå ut å känna på den när, kan dock inte känna någon labilitet i den. Tycker tvärtom att den är stabil. Måtten är 350x22x68 [mm].
Användarvisningsbild
rca

Inlägg av rca »

Ser mycket bra ut. :bravo:

Vart hittade du profilerna ?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag är rätt säker på att du kan få den där portalen att svikta säkert en millimeter utan större problem, prova att pressa den i y-led med lite kraft bakom, och prova sedan att "bryta" den i x-led med botten stillastående med lite kraft.

Jag är rätt så säker på att den kommer att svikta kännbart.
(annars vill jag veta vilka superprofiler du har fått tag på)
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Diamant;) Nej men jag är faktiskt medveten om det till viss del, men ska förstärka portalen med en 22x68 profil som ska gå rakt över (från portalsida till portalsida). Den ska även fästas i portalbalken för att minimera risken att den sviktar (även om jag inte tror att den gör det). För att stadga upp i x-led behövs något stag framför eller bakom, hur ska jag lösa det på bästa sätt?
Ser mycket bra ut. :bravo:

Vart hittade du profilerna ?
Dem finns på alucon
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Fick hem lite post på brevlådan idag!

Bild Bild

Det är allegros A3979 krets. Hade beställt 6 stycken samples men fick hem 12 stycken.

Är det någon som vet om det finns sockets till denna krets?
Senast redigerad av Larsson90 12 februari 2009, 14:40:09, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det är enklare att svara på om du anger vilken kapseltyp det är!
Det ser ut som SOIC, det enklaste är att göra ett kretskort eller helt enkelt löda en liten tråd till varje ben och sedan löda in den i en vanlig IC-sockel (med svarvade ben.)

Citeringen av föregående inlägg är borttaget.
/Fagge
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Är det inte dessa som måste lödas mot en kopparyta mitt under också för kylningens skull? Jojje har nog skrivit det några gånger tror jag.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Idag fick jag också A3979 som sample. Är det slump? De kanske skickar samtidigt.
Fast "bara" 2.
För 0:- kan man ju aldrig klaga.

Och det stämmer att man ska löda på undersidan.

Men hur viktigt är det?
Om man monterar på en liten kylfläns och har en fläkt på den så kan väll knappast värme vara ett problem?
Men måste den vara elektriskt förbunden till 0V?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

För er som inte orkar läsa databladet. :D

Eftersom chippet sitter på undersidan, så måste alltså Therminal Padden antingen lödas direkt i kopparn. (Ytan får ni leta upp själva.) Eller få kylning på annat lämpligt sätt.
Kruxet är att löda på undersidan eftersom man inte kommer åt den på "normalt" sätt.

Om den inte blir tillräckligt kyld, då är det bara att starta om från början, med en ny liten krets. Den har då förflyttat sig till chipphimlen.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Hur råder du en att löda? Borra ett litet hål på baksidan å löda igenom?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Medicinen heter REFLOW
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Lägger man först på tenn sen in i (reflow)ugnen och så smälter de ihop?
Skriv svar