T/J: Tillverka ändpropp *KLART*

Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

T/J: Tillverka ändpropp *KLART*

Inlägg av JonasJ »

Hej,

jag undrar om det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig att ta fram ändproppar till ett 80 mm plexirör?

Det handlar isåfall om totalt 4 st proppar. Jag har material hemma men tyvärr inga verktyg för att kunna göra det själv (att det är minusgrader i ladan gör inte det hela mer lockande att försöka själv).

Nedan visar hur jag tänkt mig att de ska se ut.

Bild

Det är alltså en rund puck med en diameter på 90.1 mm och ett M6 hål i mitten. Sedan är den urfräst/svarvad 3 mm i pucken så att det blir en fläns runt pucken. Tanken är att flänsen ska omsluta 80 mm röret och centrera pucken runt röret. Man sätter en propp på varje ände och en M6 gäng-stång träs igenom och dras åt med muttrar. Vips har man förhoppningsvis ett tätt rör (gummipackning ska jag förstås ha också) att ha vikter i för att tynga ner ROV:en.

Materialet jag har är ett plexiglasskiva på 100 x 100 x 10 mm.

Pris? Tja, jag vet inte alls vad det kan kosta men är beredd att betala en slant alt. rabatt/sponsring på/av någon pryl från Hobbytronik. Eller det bästa av allt: en möjlighet att provköra ROV:en när den är klar! :)

Mvh
Jonas

Edit: Oj, titeln blev lite rolig :oops:
Senast redigerad av JonasJ 2 februari 2009, 22:28:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andax

Re: T/J: Tillverka ändpropp

Inlägg av Andax »

För att göra det ännu enklare räcker det kanske att fräsa ett spår som är så tjockt som rörväggen (plus lite marginal) och borra i mitten?
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Jepp, det fungerar också! :) Det kanske också blir enklare/billigare om man bara markerar mitthålet så kan jag själv borra det (men det beror förstås på hur man tillverkar dem. Man kanske måste ha ett hål för att kunna hålla fast materialet i svarven).

Plexiröret har en godstjocklek på 3 mm. Nu vet jag inget om toleranser men man borde göra spåret lite större än godtjockleken. Säg att man gör spåret 3.1 mm (det kanske är för snål? 3.5 mm kanske nog bättre). Tanken är inte att själva spåret ska göra röret vattentätt utan enbart centrera proppen över röret. Tätningen görs av en gummilist som läggs i spåret.

/Jonas
Viper

Inlägg av Viper »

Tjenis!

Kan fixa det åt dig utan några större problem skulle jag väl tro vill väl ha någon liten hundring för besväret samt frakten då. Skall väl gå att göra rätt snart som det ser ut nu på jobbet antingen i en svarv eller så kör jag det i fräsen utan några större bekymmer.

Bara du har en klar ritning så jag vet hur du vill ha det är det nog inga bekymmer att ordna det, bara du bestämer dig hur du vill ha grejerna. Kör eventuellt grejerna i fräsen då det går snabbast för min del och den jag kör dagligen i jobbet, inga problem med runda saker då det finns rundbord och vagga att tippa ifall man nu behöver det.

Hör av dig angående hur du vill göra!

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

viper: Låter mycket bra! Jag ska kolla över ritningen en extra gång och sen skickar jag den till dig så kan du kolla/planera också. Svarv eller fräs spelar ingen roll för min del bara resultatet blir som på ritning.

Har du möjlighet att göra ett spår som är 3.5 mm? Kom nämligen att tänka att bitarna är genomskinliga och det blir nog snyggast om man inte fräser ur hela pucken.
Viper

Inlägg av Viper »

Tja igen!

Ja för min del går båda lösningar som diskuterats bra bara jag vet vilken utav dom du vill ha så är det inga problem. Är väl ungefär lika mycket programmering vilket som skulle jag tro.

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Ny ritning med ett spår istället. Spåret är 4 mm brett och 3 mm djup.

Bild

Kan du PM:a mig din address och kontonummer?

/Jonas
Viper

Inlägg av Viper »

Tjenis!

PM har skickats med detaljer!

Ritningen ser bra ut iaf så lär inte vara några problem med den åtminstone!

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Nu har jag fått delarna från Viper. Tack så mycket! De ser jättebra ut och passar perfekt.

/Jonas
Viper

Re: T/J: Tillverka ändpropp *KLART*

Inlägg av Viper »

Tjosan!

Låter bra det då vet jag det. Samt jag har lärt mig hur man fräser i akryl plast eller vad det var för något efter lite trixande. :)

Tackar för en snabb affär. ;)

Mvh,
Viper
Skriv svar