Pannkaksgenerator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mrMagoo
Kontakt:

Re: Pannkaksgenerator

Inlägg av mrMagoo »

en alternativlösning skulle ju vara
Bild
http://www.justengines.unseen.org/acata ... troke.html
ihop med
Bild
http://shop.rztec.se/Shop/Page/Art/pgAr ... hp?iId=206
o lite styrelektronik

hållbarhet på bensinmotor....nja kanske inte så bra och fläktkylning men iaf en ide. och väldigt lätt
Klex

Inlägg av Klex »

Dom är ganska törstiga de där små rackarna har jag för mig. Och det blir inte mycket vridmoment kvar om man då vill sänka varvtalet.
Men lätt blir det!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Hela frågan låter lite konstigt. Det är något som inte stämmer i resonemanget.

Du fotvandrar utan bil, mc, hotell. Men bär med dig en bly acc på ca 20kg? Som du ska ladda. Med hjälp av bensin. Tyst. och utan att det väger för mycket?

Jag antar att du vill kunna köra din laptop och tältlampor från batteriet.

Iom att du troligen inte fotvandrar inomhus så kommer en solcell att kunna ladda batteriet om den bara är stor nog och får tillräckligt lång tid på sig. Solceller av halv stor modell är ganska billiga på Ebay och väger mycket lite. Man skulle kunna sätta dessa på olika väskor/lådor eller ryggsäckar. Så skulle jag nog byta blyaccen till en hemma byggd lipol acc, även om det kräver endel styrelektronik.
Klex

Inlägg av Klex »

Fotvandra?! Nej, sådana planer förefinnes absolut icke! Undrar var du fick det ifrån...

Men den gamla husbilen är tyvärr inte så rymlig att den rymmer en stor batteribank, värmepannan med fläkt o pump drar ström, likaså kylskåp mm. Och med en IC-706 igång så går det ännu mera ström.

Fricampar gör man inte bara med tält om det var detta som vilseledde dig, fricampar gör man när man inte står på en campingplats.
Campingägarna och SCR myntade för övrigt uttrycket 'vildcamping' för att felaktigt ge ett intryck av olaglighet över fricampandet. Man vill förstås få in folket på campingplatserna. Till dyra pengar. :roll:
pere76

Inlägg av pere76 »

Om du ändå har en hel husbil med dig tycket jag alternativet med solceller låter bäst.
Du hae flera kvadratmeter yta på taket att bre ut dig på.
Dom är som det sades tidigare inte särskilt dyra nuförtiden.

Om du ändå ska bygga en egen generator med bensinmotor så tror jag solcellerna blir billigare.
Och då har du inte ens räknat på soppan som ska gå åt.
Definitvit tystare, och enligt mig en elegantare lösning, solcellerna kommer jobba nästan dygnet runt, även när husbilen står hemma på tomten.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det måste vara rätt svårt att fricampa med husbil med tanke på terrängkörningslagen?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag var också inne på att "fricampa" innebar fjällvandring istort sett och tyckte det verkade lite märkligt. Google avslöjade dock husbilarnas syn på saken. Fricampa är lika med allmänna rastplaster, parkeringsplatser och andra ställen där man kan dra åt handbromsen utan att betala.

Hamnplanen i min lilla by tex är populär då de kommer nära centrum, kan titta på båtlivet samt, till gästhamnens förtret, även kan nyttja deras bekvämligheter (som båtgästerna får betala för).

Den officiella campingen surar också men byrådet har beslutat att det är ok med fricampingen då byn i stort inte tjänar på att sura och sätta upp förbudsskyltar och bötfälla besökare bara för att få en tom hamnplan. Ovanligt klokt beslut.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Nerre>Lite fel fordon för terrängkörning kanske! :doubt: Vill man terrängköra skulle jag använda fyrhjulsdrivet fordon med lägre vikt och mer markfrigång. :doh:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag opponerade mig mest mot att använda begreppet "campa" för att "parkera husbilen" :-)
Klex

Inlägg av Klex »

Gimbal, skulle vilja be dig att framföra min stora uppskattning och ett lika stort stort tack till de styrande i ditt samhälle över det insiktsfulla beslutet att inte sätta upp förbudsskyltar!
Berättar du om namnet på samhället ska jag framhålla platsen som ett föredöme på forumet för Sveriges största husbilsklubb!

Nu tillbaka till det där med generatorn och närliggande lösningar, jag har redan en 65W collcellspanel på husbilens tak och funderar också på att skaffa en till. Men kruxet är att solen skiner så oberäkneligt. Vintertid är inte heller solsken eller ens dagsljus någon överskottsvara, särskilt inte om man står uppe i Lappland vid en fjällsjö några dagar för att fiska.
Men de nya solcellspanelerna ger ändå lite kräm även när det är molnigt så även detta alternativ är gångbart.
Klex

Inlägg av Klex »

Off Topic:
Nerre, så här säger Vägverket om begreppet camping:
"Ordet camping finns inte definierat i trafiklagstiftningen. Det finns inga bestämmelser i trafiklagstiftningen som förbjuder att man sover i bilen under den tid fordonet är uppställt, eller i medföljande husvagn heller för den delen. Under förutsättning att man parkerar eller stannar till och följer gällande trafikregler, så blir det ytterst en domstol som kan avgöra om det är att betrakta som camping när man parkerar eller stannar till med sin husbil."

P-skylt utan tilläggsskylt under = 24 timmar parkering. Vad man gör inuti husbilen är en privatsak.
Skriv svar