Erfarenhet av Piklab --> pk2cmd

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
christoferivarsson
Kontakt:

Erfarenhet av Piklab --> pk2cmd

Inlägg av christoferivarsson »

Hej
Kör Ubuntu Lnnux och har hittat två bra program för embedded.

1. Piklab - IDE för PIC
2. PK2CMD - mjukvara för Pic Kit 2 som rekomenderas av Microchip

Jag har fått båda programmen att fungera separat men inte tillsammans. PikLab skall vara kompatibelt med PK2CMD för att på såvis kunna programmera direkt efter komilering av koden. Som det är nu måste jag först köra PikLab och sen köra PK2CMD från terminalen, bash.

Jag har läst mycket på nätet men inte hittat något bra svar till varför det inte funkar. Just nu kör jag PikLab inställt att programmera med PicKit men då hittar Pioklab inte USB porten.

Är det någon som har erfarenhet av programmen?

/Cricke
Användarvisningsbild
speakman

Re: Erfarenhet av Piklab --> pk2cmd

Inlägg av speakman »

Du kanske vill förklara lite mer i detalj vad som inte fungerar? Hur har du gjort, och vad hade du förväntat dig skulle hända?
Användarvisningsbild
Odur

Inlägg av Odur »

christoferivarsson skrev:PikLab skall vara kompatibelt med PK2CMD för att på såvis kunna programmera direkt efter komilering av koden.
Vad har du hittat den uppgiften? Det är inte så att du har blandat ihop Piklab med PikDev? Piklab är en "fork" av PikDev, och så vitt jag vet så är det bara PikDev som stödjer PK2CMD för tillfället.

Kan tillägga att jag själv kör Piklab, men har en PicStart+
christoferivarsson
Kontakt:

Jag har bestämt för mig att de var kompatibla men nu hittar jag inte det...

Jag kan programmera PICen med PicKit 2 via PK2CMD. Grymt schysst verktyg men jag har inte riktigt fått koden att funka som jag tänkt mig. Testar at skicka en kod för att tända en lysdiod men den tänds inte. Däremot ser jag ju på lysdioderna på PK2 att den är busy. Jag tror dock bara att det är nåt argument som saknas. Osäker på MCLR hög elelr låg. Det skall jag kolla upp men jag har inte hunnit. Hur som helst tycks alltså PK2CMD vfungera fint, hittar decvie osv.

Ok nu hade jag bestämt för mig att PikLab gick att använda med PK2CMD så att jag kan programmera PICen direkt via PikLab interfacet.

I verktygsmenyn har jag dock inte hittat nåt sätt att välja PK2CMD som programmerare. Jag kan välja PicKit 2 ver1(tror jag) men då står det USB: error connnection.

Jag har också lekt lite med PikDev som verkar vara samma program?!?! fast enbart för assembler. Jag vill använda knudsens cc5x vilket går finfint i Piklab.

Kul att någon kan det här, jag behöver all hjälp jag kan få... Har suttit några nätter nu :-)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Om man kollar på Piklabs hemsida så hittar man bland annat:

Known Bugs and Limitations:
# PICkit 2 firmware V2.x is not supported.

Min PicKit har firmvare 2.3, och inte fungerar det inte...
Användarvisningsbild
Odur

Inlägg av Odur »

Väljer du PicKit2 v.1 så är det Piklabs inbyggda kod som du använder och programmera med och inte PK2CMD. Men då krävs det att du har firmware v1.x i din PK2. Firmware v2.x stöds inte.

Piklab och Pikdev är inte samma program, utan Piklab är en "förgrening" av Pikdev. Utvecklaren till Piklab tog koden och utvecklade sitt eget spår. Detta är hyfsat vanligt i Open Source-världen.

Pikdevs utveckling var nästan död ett bra tag, men har nu helt otippat fått stöd för PK2CMD. Förhoppningsvis kommer det till Piklab också, men nu verkar utvecklingen av Piklab tappat fart. Fast det är ju inget som hindrar en kunnig programmerare att utveckla stöd till Piklab och skicka upp som en patch. Jag tror säkert att den hjälpen skulle uppskattas av Piklabs utvecklare.
christoferivarsson
Kontakt:

Ok, men Pikdev stödjer enbart Assembler eller kan man comipliera cc5x via nån add-in?
Användarvisningsbild
Odur

Inlägg av Odur »

En snabb titt på http://pikdev.free.fr/ säger mig att den stödjer assembler (gpasm) samt cpik (en 18Fxxx C-kompilator)
christoferivarsson
Kontakt:

Ja jag såg det också men tänkte att det kanske går att ändra linker-fil eller nåt så man kan köra cc5x under wine.

Jag har fått tag i en ICD 2 programmerare från Microchip. Lite osäker på hur TTLen ser ut från modularkontakten. Hittade ett kopplingsschema i databladet men är osäker på hur jag skall tyda det. Är ju inte uppenbart vad som är sladd 1-6 på modularkontakten.

Se länk

http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 51331C.pdf sidan 22 i pdf-läsaren, s16 i dokumenet.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

CC5X...pluggar på KTH?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag förstår inte riktigt vad som är problemet med kontakten. Skissen i PDF:en är ju hur tydlig som helst. :)

Eller missförstår jag dig?
christoferivarsson
Kontakt:

E den verkligen det? Den visar ju kopplingen på target board, inte vilken som är vilken i kabeln, där ligger ju kablarna bredvid varandra, vilken är 1 och vilken är 6?

Jepp, har pluggat på KTH.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Spelar det någon roll hur dom ligger i kabeln?

Det väsentliga är väl ändå hur dom kommer ut i kontakten. Tittar man på en lös modularkontakt, så inser man för övrigt snabbt att dom ligger i samma ordning i kabeln som på kontakten.
christoferivarsson
Kontakt:

Bilden visar ju bara hur det ser ut på kretskortet. Jag vill veta följande:

Om man stoppar in modularkanotakt i ICD 2 enheten och klipper av sladden för att kunna koppla p åkopplingsdäcket - vilken kabel är då vilken?

En afråga till. Jag försöker koppla upp ICDn till Piklab men programmet hittar inte ICDn. När jag väljer USB anslutning så står det USB: connection error. Känns det bekant?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Precis som med PicKit2 alltså. Vad händer om du kör kommandot 'sudo piklab' och kollar om anslutningen är ok?

Klipp av kabeln, montera den, mät med multimetern vilken sladd som går vart.
Skriv svar