Komponentplacering, hjälp
Komponentplacering, hjälp
Hej
Jag ska löda dioder och elektrolytkondensatorer på kretskortet från USA men vet ej orienteringen av dem. Kortet har för varje diod och konding ett fyrkantigt hål och ett runt hål för benen, men vilket ben ska i vilket hål??
Tacksam för tips.
Jag ska löda dioder och elektrolytkondensatorer på kretskortet från USA men vet ej orienteringen av dem. Kortet har för varje diod och konding ett fyrkantigt hål och ett runt hål för benen, men vilket ben ska i vilket hål??
Tacksam för tips.
Re: Komponentplacering, hjälp
Det fyrkantiga hålet brukar betyda "hål nummer 1" men om det betyder '+' eller '-' på dessa komponenter kan snabbt kollas mot schemat. Det finns alltså inget färdigt svar, det beror helt enkelt på humöret på den som har ritat mönsterkortet och det kan även vara så att ett fyrkantigt hål kan växla betydelse från kondensator till kondensator fast risken är nog inte högre än 50%.
Ohnej, du menar att jag måste läsa schemat och dessutom förstå det 
Ok, jag få försöka med det, tack för infon.
Ok, jag få försöka med det, tack för infon.
- jonnorberg
HahaIcecap skrev:Ett fyrkantigt hål kan växla betydelse från kondensator till kondensator fast risken är nog inte högre än 50%.
- prototypen
Icecap skrev:Det fyrkantiga hålet brukar betyda "hål nummer 1" men om det betyder '+' eller '-' på dessa komponenter kan snabbt kollas mot schemat. Det finns alltså inget färdigt svar, det beror helt enkelt på humöret på den som har ritat mönsterkortet och det kan även vara så att ett fyrkantigt hål kan växla betydelse från kondensator till kondensator fast risken är nog inte högre än 50%.
Icecap hmm ... hur borrar man fyrkantiga hål?
Han från norr.
Med 4kantiga borr såklart 
Skämt åsido, ett hål är ett hål som är ett hål, oavsett form
/ Tompa
Skämt åsido, ett hål är ett hål som är ett hål, oavsett form
/ Tompa
Alvarligt talat så sa en gammal lödarnisse att förr var ena benet fyrkantigt på dioden så man snabbt såg vilket som var vilket, därmed också hålet på kortet, eller snarare etsningen på kortet (hålet är runt), men han kom givetvis inte ihåg vilket,,,
Så är det, men det hindrar ju inte den som CAD:ar att göra fel! Man bör alltså i en byggsats få med en monteringsritning och finns inte det bör man kolla schemat för att kunna vara säker 
Den fyrkantiga padden visar pinne1, katoden eller + på en el-kond.