Att bygga en 'motion control'-kamera
Att bygga en 'motion control'-kamera
Goddag.
Jag har sedan en massa år tillbaka varit intresserad av både film och elektronik (även fall förstnämnda är vad jag kan bäst).
Nu är det så att jag har funnit ett stort behov av att använda en 'motion control'-kamera.
Eftersom inköpet av en sådan här både är för dyrt och för tråkigt, så har jag planerat att bygga en själv.
För att kort förklara vad det är, för er som inte vet, så är det i princip en robotarm du styr en filmkamera med från en dator.
Programmet i datorn är förprogrammerat för att kunna upprepa samma rörelse om och om igen, med nästintill så lite som noll felmarginal. För att sedan kunna programmeras om och köra en annan tagning om och om igen.
So far so good, jag har förstått att det är relativt enkelt att programmera en sån jäkel, men tar den biten med en programmerarpolare. Själva riggen ska jag designa och låta en annan polare svarva ut åt mig.
Så det jag är utefter är mest är själva grunden.
Bollplank.
Är det någon som gjort nåt liknande och har tips och ideer?
Kanske är det fel tillvägagångssätt helt och hållet?
Vilka motorer/kretsar behövs för att flytta en aluminiumrigg med fastmonterad kamera på ca 1kg på?
etc etc
Jag vet att mycket redan tagits upp, och jag har redan fått en hel del nyttiga länkar att läsa en sen kväll, men att kunna bolla är absolut ovärderligt för mig.
/Lasse
Jag har sedan en massa år tillbaka varit intresserad av både film och elektronik (även fall förstnämnda är vad jag kan bäst).
Nu är det så att jag har funnit ett stort behov av att använda en 'motion control'-kamera.
Eftersom inköpet av en sådan här både är för dyrt och för tråkigt, så har jag planerat att bygga en själv.
För att kort förklara vad det är, för er som inte vet, så är det i princip en robotarm du styr en filmkamera med från en dator.
Programmet i datorn är förprogrammerat för att kunna upprepa samma rörelse om och om igen, med nästintill så lite som noll felmarginal. För att sedan kunna programmeras om och köra en annan tagning om och om igen.
So far so good, jag har förstått att det är relativt enkelt att programmera en sån jäkel, men tar den biten med en programmerarpolare. Själva riggen ska jag designa och låta en annan polare svarva ut åt mig.
Så det jag är utefter är mest är själva grunden.
Bollplank.
Är det någon som gjort nåt liknande och har tips och ideer?
Kanske är det fel tillvägagångssätt helt och hållet?
Vilka motorer/kretsar behövs för att flytta en aluminiumrigg med fastmonterad kamera på ca 1kg på?
etc etc
Jag vet att mycket redan tagits upp, och jag har redan fått en hel del nyttiga länkar att läsa en sen kväll, men att kunna bolla är absolut ovärderligt för mig.
/Lasse
Re: Att bygga en 'motion control'-kamera
En sån här fast i mindre skala?
Alltså en kran på räls med panorering och tilt där alla axlar är styrda.
Alltså en kran på räls med panorering och tilt där alla axlar är styrda.
Jag har kollat på den här på tuben några gånger, tycker den verkat genomtänkt och bra!
Det är ju inte exakt samma modell som du menar men det går väll att sätta motorer på en sån här också och om den är välbalanserad så räcker nog ett par nema23 stegisar bra.
Det är ju inte exakt samma modell som du menar men det går väll att sätta motorer på en sån här också och om den är välbalanserad så räcker nog ett par nema23 stegisar bra.
Lite osmidig bara, men själva riggen går ju uppenbarligen att bygga själv =)
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Dessa otaliga jibbar man sett under åren i filmens värld, ska du ha denna för interiört eller exteriört bruk?
Hur lång räckvidd ska du ha på armen-utligget?
Ska du åka på räls isåfall vilken typ av räls?
1kg kamera är inte mycket men det blir en tung anordning för att få det hela stabilt och beror givetvis hur du ska köra detta.
Hur lång räckvidd ska du ha på armen-utligget?
Ska du åka på räls isåfall vilken typ av räls?
1kg kamera är inte mycket men det blir en tung anordning för att få det hela stabilt och beror givetvis hur du ska köra detta.
Primärt studioinspelning, musikvideor och dylikt. Dessutom är strömförsörjningen enklare inomhus, men blir den bra kan man alltid uppgradera den senare.
Armens längd har jag inte räknat på faktiskt, men börjar med stillastående (dvs ingen räls, för att underlätta bygget i början), kan tänka mig dock att den får vara i varje fall vara 4-5 m i utfällt läge.
Armens längd har jag inte räknat på faktiskt, men börjar med stillastående (dvs ingen räls, för att underlätta bygget i början), kan tänka mig dock att den får vara i varje fall vara 4-5 m i utfällt läge.
- tecno
- Kontakt:
OK
Det blir en stor tung anordning det ska du vara på det klara med, jag skulle bygga triangel fackverk med ett par 'extensions' som man bultar på dvs lägger emellan 'huvudet' och 'navet' för att få det totala 4-5m vilket är bra mycket.
Hitta någon riktigt duktig alu-tig svetsare så blir det hela enklare, samt fyll på bidrags börsen men en hel del slantar.
Det blir en stor tung anordning det ska du vara på det klara med, jag skulle bygga triangel fackverk med ett par 'extensions' som man bultar på dvs lägger emellan 'huvudet' och 'navet' för att få det totala 4-5m vilket är bra mycket.
Hitta någon riktigt duktig alu-tig svetsare så blir det hela enklare, samt fyll på bidrags börsen men en hel del slantar.
Alternativ 2 är att faktiskt anpassa den för en räls isåfall.
Du har nog väldigt rätt i att den blir tung, möjligen för tung för att det ska vara värt det.
Men om man isåfall bygger den på räls har man ju egentligen samma möjlighet till räckvidd, om inte mer, fast till ett pris av en lättare rigg?
Du har nog väldigt rätt i att den blir tung, möjligen för tung för att det ska vara värt det.
Men om man isåfall bygger den på räls har man ju egentligen samma möjlighet till räckvidd, om inte mer, fast till ett pris av en lättare rigg?
- tecno
- Kontakt:
Nu tänker du fel!
Hur gör du OM du ska bra högt upp?
Ska du åka på räls så finns det ju nästan färdiga riggar, kolla på RAIL-CAM (en svensk uppfinning som kanske är i malpåsen)
Hur gör du OM du ska bra högt upp?
Ska du åka på räls så finns det ju nästan färdiga riggar, kolla på RAIL-CAM (en svensk uppfinning som kanske är i malpåsen)
Man får nog offra någonting för att tjäna på vikten.
Isåfall offrar jag förmågan att komma högt upp.
Isåfall offrar jag förmågan att komma högt upp.
- Mizzarrogh
Varför inte helt enkelt bygga om en gammal industri robot?
Blir förmodligen både billigare, enklare samt bättre resultat.
(eller faller det på något annat?)
Blir förmodligen både billigare, enklare samt bättre resultat.
(eller faller det på något annat?)
Hela grejen är ju i sin natur mycket stor. Att göra den lite är inte så lätt. Stark och liten ännu svårare.
Hur är det med riktigt stora metspön i kolfiber(?), pris(?) styrka(?) hoppfällbarhet(?).
Tre stycken i fackverk eller ett "med lina spänd ovanför"?
Styrning sker lättas med RC-servon, digitala finns billigt på DX. Sparkfun har bra RS232 -> servo kontrollers.
För att få en mjukhet i rörelsen så kanske man ska addera en gummisnodd så att servot drar i gummisnodden och gummisnodden drar i riggen.
Hur är det med riktigt stora metspön i kolfiber(?), pris(?) styrka(?) hoppfällbarhet(?).
Tre stycken i fackverk eller ett "med lina spänd ovanför"?
Styrning sker lättas med RC-servon, digitala finns billigt på DX. Sparkfun har bra RS232 -> servo kontrollers.
För att få en mjukhet i rörelsen så kanske man ska addera en gummisnodd så att servot drar i gummisnodden och gummisnodden drar i riggen.
Trekantstross av lättare modell måste väl vara något av dom mer lämpliga sakerna att bygga en jibb av, varken lätta eller kompakta, men däremot tål dom en hel del och är styva redan från början utan att man behöver staga, dessutom har dom snabbfästen så man kan förlänga/korta armen enkelt.
två-tre bitar av dessa till armen:
http://www.thomann.de/se/stairville_tra ... 79_f33.htm
två-tre bitar av dessa till armen:
http://www.thomann.de/se/stairville_tra ... 79_f33.htm