Hej.. jo tänkte bygga om min videokamera lite, Använder den som bandare till hjälmkameran min.
Vill kunna starta den utan att behöva böka upp den ur fickan.. utan en knapp vore fint.
Iaf, istället för att öppna den och löda på kontakter på startknappen (Testade och de är så smått och 100 skruvar) Så är de nog inte den mest optimala idéen.. Utan tänke att jag kunde sätta en smal tejpbit eller liknande mellan en av polerna på batteriet.. Samt sätta kamera "Starta läge".
Från denna tejp då, som ena sidan går en sladd till en brytare, som sen går tillbaka.
Förstår ni? Huvudsaken är att den ska vara tunn.. max 1-2mm!
Sen en annan sak, hur kommer batteriet påverkas av detta, vi snackar väl om total kanske 130cm sladd (Fram och tillbaka) ?
MVh simon
Strömledande tejp-liknade..
Re: Strömledande tejp-liknade..
Vad är det för modell på kamera? brukar finnas remote antingen med sladd eller ir.
Har du provat att starta inspelning och sen ta bort batteriet, börjar den verkligen spela in när du sätter tillbaka det?
Att förlänga batterikabeln en bit påverkar inte funktionen om det är tillräckligt grov kabel.
Har du provat att starta inspelning och sen ta bort batteriet, börjar den verkligen spela in när du sätter tillbaka det?
Att förlänga batterikabeln en bit påverkar inte funktionen om det är tillräckligt grov kabel.
- Electricguy
mrfrenzy skrev:Vad är det för modell på kamera? brukar finnas remote antingen med sladd eller ir.
Jo Jag har lött av ir_dioden och förlängt den, Tejpat på den brevid ir_motagaren. (Simplast är bäst) Samt lött av dioden som lyser när man rekordar för att se när den spelar in och så.
Iaf.. De går ju att remota.. Men inte de viktigaste. On/off knappen. Batteriet är 7.4v 700mAh Har 2 st så min funktion ska vara lätt att byta ut också.
Kameran är en Samsung Vp-d590i..
Rifa de kanske skulle funka.. Ta lite sådan, ta en tejp/Plastbid och tejpa på båda sidorna. Blir ett försök.. eventuellt bryta upp lite på kameran och mata in lödpennan.. Sund bara att själva batteri saken är fjädrande
- prototypen
En bit dubbelsidigt 0,5 mm mönsterkortslaminat med pålödda kablar instucket mellan batteri och hållare.
Jag har inte en aaaaning om hur det ser ut om detta är möjligt. Koppar oxiderar ju en hel del så man skulle haft på lite nickel.
Protte
Jag har inte en aaaaning om hur det ser ut om detta är möjligt. Koppar oxiderar ju en hel del så man skulle haft på lite nickel.
Protte
När du ändå håller på så kan du ju löda på kablar i batterifacket och ha ett batteripack i fickan. Då kan det ju vara av valfri storlek, bara kemi och antalet celler stämmer.
Nästan de tänkte jag på.. Själva hjälm kameran drivs ju av 8 st 1.5v batterier.. Vanliga AA dvs 12V. Finns de någon liten krets man kan bygga enkelt och litet! Som kolla ungefär status av vad batterierna har kvar? Så man inte ska ta något fetinghoppnetrunner skrev:När du ändå håller på så kan du ju löda på kablar i batterifacket och ha ett batteripack i fickan. Då kan det ju vara av valfri storlek, bara kemi och antalet celler stämmer.
Sen 700mHa är väl ganska lite för ett kamerabatteri? Inte hunnit testa kameran så mycket, men mina andra kameror dock större är på 1400mHa och uppåt?
Så skulle de gå att köpa ett starkt batteri som både ger 7,4V till Inspelningskamera och 12v till hjälm kamera?
Edit: mätningen behöver inte vara något extremt som detta
osv
Edit2:
//SIMON!