Projekt: SCM R9 som ska CNC konverteras :)

Berätta om dina pågående projekt.
Terho

Projekt: SCM R9 som ska CNC konverteras :)

Inlägg av Terho »

Köpte en SCM R9 kopierings fräs billigt förra sommaren som nu ska byggas om till en cnc maskin, projektet vart inte så lätt som de var tänkt då maskinen fått dålig service och blivit ombyggd flera gånger under sin tid men efter en massa rensning kan projektet äntligen börja rulla på som det var tänkt från början :)

Försökt fått tag på en sprängskiss på den men de var typ omöjligt, inge svar från SCM i Italien eller andra länder som SCM ligger i fick en liten träff i England och maskinen har kostar 18500 euro ex moms i grund utförande Försökt fått kontakt med den snickeriet som ägt den i Bollnäs för att få reda på lite om servicen, när man ska smörja osv men det vart många nitar där med men fick iaf reda på att den kom ny till tyskland där den byggdes om till att kopiera större trä föremål med och sen efter några år såldes den vidare till bollnäs där den vart dåligt! ombyggd till att fräsa spår i lister och det gjorde den i några år och sen har den ståt ute något år sen fick en annan firma tag i den som skulle ha den till nå annat men dom tyckte dom köpt grisen i säcken för dom viste inte hur dom skulle bygga om den eller en vis ombyggnad hade gjorts men tur var inget förstört! och sen låg den på blocket och mycket mail och ord fram och tillbaka och nu står den i min snickerboa ca 1 år tillbaka :)

Maskinen är delvis nerriven och rensat bort allt som inte behövs och sen ska allt göras rent ordentligt och sen ska alla små hål som inte behövs svetsas igen så inget damm eller spån kommer in i maskinen *urk* vet inte hur mycket jag dammsugit ur den redan och vill inte göra om det :shock:

Z axeln är nu rengjord och fått sig en ordentlig genomgång så de är snart dax och börja fundera hur man ska få dit kulskruven på bästa sätt :)

X/Y ska fortfarande gås igenom då de kan bli så att hela bordet måste höjas då Z axeln bara går ut ca 110mm, kanske inte räcker ner till bordet med verktyg i :( men ska montera ihop bordet och mäta hur mycket som fattas så man kan börja klura på det med :)

Gjorde en tråd på Mekatronik men de var mest funderingar innan bygget osv och IDAG fick jag och min vän Kalle spindelmotorn och starta för första gången så jag kände det var dax och göra en riktig tråd med en liten film!, är så glad att den fått varva upp igen efter många år :D

Lite bilder med så klart :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Film: http://se.youtube.com/watch?v=Xm1tVhLrAhU
Senast redigerad av Terho 25 januari 2009, 06:17:16, redigerad totalt 1 gång.
Terho

Re: Projekt: SCM R9 som ska CNC konverteras :)

Inlägg av Terho »

Fick ihop bordet inatt och X/Y går bara 390x390 mm och det är för lite, bordet är så stort så man måste väl utnyttja det 8) Tanken är att ha typ hela bordet men hur det ska byggas om har jag ingen bra lösning på än. Z har ca 70 mm ner till bordet utan verktyg och det går inte om man ska köra tex med hand överfräs verktyg så det lär byggas om med. Det är iaf rätt enkelt då det redan sitter 4 st distanser på ca 20 mm så det är bara att tillverka 4 st nya på ca 70 mm så är det löst :D

Var inge skoj och bygga ihop det då det väger en del men men vad gör man inte :roll:

Bild

Bild

/Terho.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

Om du flyttar ihop lagerbockarna på bordet så borde du väl få större rörelse?
Terho

Inlägg av Terho »

Jo jag har fundera på det med iaf börja med det tills man har råd och bygga om axlarna så bordet kan gå fullt ut till kanterna. Mätte bordet idag 1400x800 mm så det är målet, funderar om jag ska ta in glidlagren ca 150-200 mm på varje sida så jag får ca 400 mm mer på X/Y men frågan är hur mycket av stabiliteten den tappar? kanske måste kompensations stabilisera den då med? Typ 8 st glidlager som är bredare (Glidlagren är nu ca 100 mm breda) eller kanske bygga in 4 st mindre rundstavar med glidlager som stabiliserar upp X/Y så de blir 4 st rundstavar med glidlager på varje axel ist för 2 st? Någon som kan ge lite förslag?

//Terho.
Senast redigerad av Terho 24 augusti 2009, 14:31:06, redigerad totalt 1 gång.
Terho

Inlägg av Terho »

Nu har jag borra nya hål så nu går bordet 750 x 750 mm, det vart och se väldigt klent ut! :shock: inte mycket i mitten som kommer hålla i bordet, lilla plattan ska få nya hål för glidlagren och den stora ska skruvas fast i den lilla men får en känsla av att de kommer svikta fast den enbart ska fräsa MDF iförsig är rundstavarna 40 mm diam så det är väldigt robust gjort men mmmm osäker :humm:

Bild
Terho

Inlägg av Terho »

Hittade på en joyistick på ELFA för 256 kr går det att använda som JOG till X/Y i Mach3?

En länk ;)

35-880-01

Mvh Terho.
Senast redigerad av Terho 7 februari 2009, 12:33:55, redigerad totalt 1 gång.
Borre

Inlägg av Borre »

Länken fungerar inte, skriv bara in artikelnumret här i forumet så blir det ett fungerande länk till elfa automatiskt.
Terho

Inlägg av Terho »

Borre skrev:Länken fungerar inte, skriv bara in artikelnumret här i forumet så blir det ett fungerande länk till elfa automatiskt.
Okej då fixar jag det :D
Senast redigerad av Terho 15 mars 2009, 17:14:48, redigerad totalt 1 gång.
Terho

Inlägg av Terho »

Helst skulle jag vilja ha en joystick man kan dra upp och trycka ner så man kan joga Z med men de är väl värre med det? kanske blir en för dyr historia :| Eller 2 knappar på joysticken för Z? Finns de nå mer sidor än Elfa som har joysticks tro?

//Terho.
Terho

Inlägg av Terho »

Äntligen har beställningen från worldofcnc kommit :mrgreen: iaf en grund och börja på, smakar det så kostar det *urk* två stycken 1800mm 25mm skenor med fyra vagnar till Y axeln, blir nog fler sen, känns som de inte kommer räcker med fyra vagnar då den ska bära hela X axeln som kommer bli 3000 mm lång så det lär bli endel brytningar när bordet går till kanterna:doubt:

Lite bilder på dom och lite på min snickerboa :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh Terho :)
Senast redigerad av Terho 17 april 2009, 00:55:57, redigerad totalt 1 gång.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Vad kostade skenorna(+vagnarna)
Terho

Inlägg av Terho »

Larsson90 skrev:Vad kostade skenorna(+vagnarna)
Ca 6000 hem till dörren :wink:
Terho

Inlägg av Terho »

Lite mer saker kom idag till Z axeln! Ringde till Transtech Lidköping för några dagar sen för uträkning av rätt längd osv och levererades till Transtech i borlänge. Två kuggremshjul 576 kr två bussningar 160 kr och kuggrem 227.50 kr + moms = 1204 kr

Mellan centrumen på kuggremshjulen är ca 125 mm och remmen är ca 25 mm bred.

Bild

Mvh Terho.
Skriv svar