Pelletsbrännare
Pelletsbrännare
Hej alla glada..
Jag håller på och ska bygga om min pelletsbrännare från analog till digital, ska sätta i en plc. Då är ju mitt problem att det sitter en fläkt och en matarmotor, båda två är små 1 fas, 230 volts motorer och jag vill styra hastigheten på dom på något enkelt sätt... några förslag?
Mvh/Daniel,
Jag håller på och ska bygga om min pelletsbrännare från analog till digital, ska sätta i en plc. Då är ju mitt problem att det sitter en fläkt och en matarmotor, båda två är små 1 fas, 230 volts motorer och jag vill styra hastigheten på dom på något enkelt sätt... några förslag?
Mvh/Daniel,
-
victor_passe
Re: Pelletsbrännare
Det ända sättet är väll att frekvensomvandla matnings spänningen eller?
Eller man kanske kan sätta en skivbroms på axeln och klämma åt oken olika mycket....
Eller man kanske kan sätta en skivbroms på axeln och klämma åt oken olika mycket....
Det brukar vara nån form av styrbar dimmer till fläkten.
Matarmotorn brukar styras på tid, den behöver inte gå hela tiden.
Icecap kommer säkert snart och berättar hur det går till.
Matarmotorn brukar styras på tid, den behöver inte gå hela tiden.
Icecap kommer säkert snart och berättar hur det går till.
Jag hittade på ett schema på en strömställare, den fungerar någorlunda men motorhastigheten vandrar lite upp och ner och hastigheten är väldigt känslig att ställa in.. Går det att göra om den så den blir bättre på något sätt, stabilare och mer lättjusterad?
På schemat så är det en vridpotentiometer 470k,
ett motstånd på 12k,
en triac tic226,
0,1uf,
och en blå rackare som jag inte vet vad det som det står c027 på..
På schemat så är det en vridpotentiometer 470k,
ett motstånd på 12k,
en triac tic226,
0,1uf,
och en blå rackare som jag inte vet vad det som det står c027 på..
Senast redigerad av ddaniel2 31 januari 2009, 14:14:15, redigerad totalt 4 gånger.
På dom gamla analoga brännarna så går matningen på tid men på de nyare digitala så ställer man hastigheten efter vad jag har förstått..
Det finns en dimmer som man kan ha och ställa hastigheten med men dom blir så stora och kostar 1800 kr.. låter inte så lockande..
Det finns en dimmer som man kan ha och ställa hastigheten med men dom blir så stora och kostar 1800 kr.. låter inte så lockande..
-
victor_passe
Man kan ju köpa en dimmer för induktiv last på claesohlson om jag inte minns fel.
Jag har en sådan och styr en 140W fläkt.
Dem kostade inga 1800, snarare 180.
Jag har en sådan och styr en 140W fläkt.
Dem kostade inga 1800, snarare 180.
Problemet är ju att det inte går att använda en vanlig dimmer för lampor för att styra mutorn utan det måste vara en annan och dom är skitdyra. kollade på claes ohlson men hittade ingen där tyvärr....
Bygg själv.
Här finns några tips.
http://www.educypedia.be/electronics/ci ... ontrol.htm
Alternativt en µc som sköter styrningen av en triac.
Här finns några tips.
http://www.educypedia.be/electronics/ci ... ontrol.htm
Alternativt en µc som sköter styrningen av en triac.
- prototypen
-
victor_passe
ddaniel2 skrev:Problemet är ju att det inte går att använda en vanlig dimmer för lampor för att styra mutorn utan det måste vara en annan och dom är skitdyra. kollade på claes ohlson men hittade ingen där tyvärr....
Nej, det ska ju som jag sa, vara en för induktiv last.
http://www.elbutik.se/search.html?Search_Text=tfr
Finns från 500:- och uppåt.
Jag har en vridtransformator kopplad till min fläkt eftersom kortet pajade för några år sen.
Matningen går ju på tid.
Matningen går ju på tid.
Javisst, jag är mycket involverat i utvecklingen av Janfire NH pelletsbrännaren... men den är utan PLC och fläkten är en Pabst som styrs med ett PWM-signal, det signal get fläkten information om vilken hastighet den ska föra med och dess interna reglering styr sedan varvtalet.
Detta sätt är alltså fundamentalt olika mot vad som efterfrågas här.
Och som ett svar på det mail jag fick om samma problem kan jag bara svara: näpp, jag har ingen lösning "i byrålådan", helt enkelt för att det inte har varit aktuellt för mig.
och ändå... jag har en lösning men den involverar inte en PLC. På min hemsida, under "Freebies", finns det ett schema till en flispannastyrning, detta schema innehåller en dimmerfunktion som styrs av en PIC.
Funktionen är enkel: via matningstransformatorn kommer det synkroniseringspulser (vid nollgenomgång) och en timer ställa då till den tid som motsvarar den önskade fläktprocent varefter den trigger TRIAC'en i dimmerkopplingen.
Den har visat sig fungerar alldeles perfekt och det skulle nog vara möjligt att utveckla till att bara vara en dimmerfunktion som kan styras via en optoisolerat seriell länk ... men det är inte med PLC. Det borde dock vara möjligt att göra en dimmerfunktion som styrs av t.ex. 0-10V eller så och styra från PLC'n men som jag jobbar ser jag det som alldeles knasigt: det ville ju vara enklare att bara göra det hela med en lämplig mikroprocessor och skita helt i PLC'n.
Detta är dock hur JAG skulle vilja lösa det, andra kanske inte har helt samma µC-vana som jag har...
Detta sätt är alltså fundamentalt olika mot vad som efterfrågas här.
Och som ett svar på det mail jag fick om samma problem kan jag bara svara: näpp, jag har ingen lösning "i byrålådan", helt enkelt för att det inte har varit aktuellt för mig.
och ändå... jag har en lösning men den involverar inte en PLC. På min hemsida, under "Freebies", finns det ett schema till en flispannastyrning, detta schema innehåller en dimmerfunktion som styrs av en PIC.
Funktionen är enkel: via matningstransformatorn kommer det synkroniseringspulser (vid nollgenomgång) och en timer ställa då till den tid som motsvarar den önskade fläktprocent varefter den trigger TRIAC'en i dimmerkopplingen.
Den har visat sig fungerar alldeles perfekt och det skulle nog vara möjligt att utveckla till att bara vara en dimmerfunktion som kan styras via en optoisolerat seriell länk ... men det är inte med PLC. Det borde dock vara möjligt att göra en dimmerfunktion som styrs av t.ex. 0-10V eller så och styra från PLC'n men som jag jobbar ser jag det som alldeles knasigt: det ville ju vara enklare att bara göra det hela med en lämplig mikroprocessor och skita helt i PLC'n.
Detta är dock hur JAG skulle vilja lösa det, andra kanske inte har helt samma µC-vana som jag har...
Tack alla som hjälpte mej.. det hjälpte mej väldigt mycket.
Det blev en frekvensomriktare till slut. Hittade på en liten Mitsubisi.
Det blev en frekvensomriktare till slut. Hittade på en liten Mitsubisi.