NiMH-laddare (MAX712CPE). Två batteripack till en laddkrets?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

NiMH-laddare (MAX712CPE). Två batteripack till en laddkrets?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag är på gång att beställa MAX712CPE (NiMH-laddare) till ett batteribackup-projekt.
Tänkte parallellkoppla 2st NiMH-pack som var och ett består av 6st NiMH-celler.

Räcker det med 1st MAX712CPE för detta, eller behöver jag ladda båda batteripacken separat med varsin laddkrets?
Misstänker det senare, men det är säkrast att fråga. :)

Sedan är jag lite förvirrad av en sak i databladet:
På första sidan (numrerat i databladet) finns ett schema med en 2N6109, som enligt symbolen är en PNP-transistor.
Men i databladet för transistorn står det att det är en NPN...
Av schemat att döma så ska det väl sitta en PNP där?

Elfa har inte 2N6109 (och jag håller på med en order hos dem nu).. Så jag tar gärna emot tips på ersättare för den transistorn. :)

Edit: Kikar på LM3647IM och byter eventuellt till den istället, men frågorna är relevanta ändå. :)
Användarvisningsbild
Henry

Re: NiMH-laddare (MAX712CPE). Två batteripack till en laddkrets?

Inlägg av Henry »

Ja det där är dålig koll, men PNP nämns flertalet gånger i databladet så det är PNP det syftas på dessutom är drivningen DRV för PNP och PNP brukar också användas i liknande laddkretsar har jag sett.

Du kan parallellkoppla hur många som helst men med den nackdelen att ju fler du kopplar på desto högre ström behöver du ladda med för att de skall bli klara inom samma tidsrymd som om det bara vore ett pack. Har du ett batteri på 2100 mAh och du som max har 2.1A att tillgå och du laddar med 1/C så tar det dubbelt så lång tid om du parallellkopplar ett batteri till detta då du istället har ett batteri på 4400mAh. Ser utöver detta ingen direkt orsak till att det inte skulle gå, förutom att alla pack skall vara lika urladdade/laddade då det annars kan bli ordentliga strömrusningar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

jag är dock mer tveksam till paralellkoppling av just NiMh-packar då vid hög C/1 laddning så kan dom olika cellpacken ta olika mängd ström och den som blir varmast får helt enkelt mest ström då den har lägst polspänning - dvs är det obalans mellan packarna så eskalerar det snabbt och det kan sluta med varm proppladdad acc medans den andra bara är halvladdad - har du dessutom -dV övervakning och timer så kommer detta att avslutas långt innan båda batterierna är fulladdade.

Med blybatterier och LiIon-batterier kan man ladda parallellt då de baserar sin laddning på konstant spänning med strömrusningbegränsning men inte NiCd/NiMh vid snabbladdning som baseras på konstanttröm då de har kraftigt varierande polspänning med temperatur och ström och laddas bäst med konstantström med spänningsövervakning för att detektera avslut - och i det läget går alternativet parallellkoppling bort och man bör hellre seriekoppla och följdaktligen dubbla laddspänningen...
.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är båda lika urladdade/laddade så undviks även sådant, fast det är sant det är visserligen rätt petigt för att det skall fungera perfekt och batterierna skall väl i det närmaste tom vara från samma batch.
Borre

Inlägg av Borre »

Vart får du tag på LM3647?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Äsch.. Såg nu att Elfa har plockat bort den från sortimentet. Jag använder alltid deras gamla sida för att den är så enormt mycket snabbare och mer lättnavigerad. Men de uppdaterar tyvärr inte sortimentet där.

Så.. nu vet jag inte.. :roll:

edit:
xxargs & Henry:
Ok, tackar. :)
Då är det nog säkrast att ladda batteripacken separat.

Men då har jag ett problem.. Jag hade velat ha batteripacken parallellkopplade över förbrukar-kretsarna..
Kanske får satsa på ett blybatteri ändå.... hmm

Hur hade ni gjort? Bly eller NiMH för en batteribackup? :)
Det finns en tråd med mer info här.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Personligen hade jag nog använt Bly-syra om det är lite högre strömmar det handlat om bla just pga det som psynoise i den tråden nämde; Ni-Mh har en förhållandevis hög självurladdning så att de måste kollas lite dock och då eller att de måste vara under konstant underhållsladdnig. Annars hade jag kanske tom tagit Li-Pol då de är förhållandevis billiga idag, tar liten plats och har en helt ok livslängd och de har en mycket låg självurladdning och är med rätt kretsar lätta att ladda + klarar av höga strömuttag. En av många bra grejer med de är att de tom skall snabbladdas med 1/C för bästa livslängd och då är batteribackupen snabbt uppladdad igen efter något avbrott, det samma gäller i princip även för Ni-Mh men de måste nästan hela tiden underhålladdas för att vara på topp och de är kanske inte så glada i det månad in och månad ut. Bly-syra har även de en låg självurladdning men vet inte om underhållsladdning är någonting för dessa eller hur det nu var, dessutom tar det väl tar runt en 12 timmar eller så att ladda dessa helt.

Li-Pol skall inte underhållsladdas men går snabbt att laddas och klarar höga strömuttag och om spänningen går under en viss nivå när de inte används så startar en ny laddningperiod som toppar upp det lilla som försvunnit och detta sköts helt av sig själv dock med rätt kretsar som har detta inbyggt. Det finns dock numera Ni-Mh batterier som ligger nästan i klass med Li-Pol i självurladdning men de kostar väl lite mer tror jag, dock har även Bly-syra en låg självurladdning.

Bly-syra är väl dock den enda som dock får underhållas ibland som tex koll på vattennivån tex men ett gelbatteri eller liknande klarar sig själv.
xxargs

Inlägg av xxargs »

NiMh-packar går bra att koppla parallelt när du skall ladda _Ur_, det är när du skall ladda upp snabbt som problemen uppkommer iom. batteriuppvärmningen startar olika och den som blir varm först 'vinner' all ström och det fungerar ungefär som en differentialtransistorsteg i en OP-amp matad med konstant ström - den trissa-halva som leder mest få hela strömmen och den andra blir utan om inte båda är extremt lika i alla egenskaper.

blybatterier är inte helt lyckad för långsamma urladdningar över många dagar då den börja sulfaticera vid laddstatus 50% och lägre. vid snabburladdning så får man ut under 50% kapacitet vid urladdningstid @ 1 timme. blybatterier är bäst för urladdning/laddning på dygnsbasis om större delen av kapaciteten skall nyttjas, men används också mycket för floatingladdning i beredskapsdrift i tex UPS

Vill man ha mycket ström under kort tid så är NiMh och de gamla NiCd överlägsna med uppåt 90% kapacitet på bara 10 minuter och tom. lägre urladdningstid om man använder batterierna som var/är utvecklade för elmodellflug. - men självurladdningstakten är hög och redan efter ett par månader lagring så är dessa i princip tomma. Nu finns det lågsjälvurladdande NiMh att köpa med runt 80% kapacitet kvar efter ett års lagring, men kapaciteten per cell är också mindre

LiIon och LiPol är spännande batteritekniker men också brandfarliga om de används fel och laddas/urladdas utanför specarna en enda gång under batteriets livstid - dessa har mycket attraktiva egenskaper som liknar ganska mycket blybatterier - är lätta, mycket låg självurladdning etc. men precis som alla högpresterande manicker så kräver dom minutiös skötsel och har mycket små utrymmen för misstag. Med rätt laddningschip och skyddskretsar så kan det göras hanterbart för 'vanligt folk' utan allt för mycket riskhöjning - men när man bygger själv så måste man vara medveten om alla dessa risker och använder rätt grejor och kontrollera sina byggen noga så att de fungerar som avsett om batterierna inte skall bli farliga i någon moment.

Är man osäker på detta men ändå vill labba med dessa batterier med egna laddkretsar och laster som inte stänger av sig själv på exakt inställd volttal, så köper man LiIon/LiPol-celler/batteripackar med inbyggda skyddskretsar, så har man tagit bort mycket av riskerna även om man råkar klanta sig med inkopplingarna.
Skriv svar