Undervattens ROV

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerre

Re: Undervattens ROV

Inlägg av Nerre »

Ja BLDC verkar ju kanske bättre t.o.m. Jag hade inte riktigt koll på hur BLDC fungerade (jag har inte pysslat med elmotorer sen lumpen, det är 20 år sen).

BLDC finns med rotorn på utsidan också?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Inte vad jag har sett, å andra sidan är dom såpass små för sin effekt så att det inte spelar någon större roll, kolla på hur Ducted Fans för RC-flygplan är byggda med BLDC... (det är väl något liknande men kanske mer lågvarvigt du vill ha)?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

>> BLDC finns med rotorn på utsidan också?

Ja, det kallas outrunner. Den som har rotorn innerst kallas inrunner. Outrunner har oftast lägre varvtal men högre moment än inrunners.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

I modellflygsvängen är det ganska populärt att ta BLDC-motorn från CD/DVD-läsare och linda om med betydligt kraftigare tråd, för att få små billiga och förhållandevis snabba och starka motorer.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hittade en intressant artikelserie (jag har bara läst den första än så länge, men de tänker i alla fall köra med en PC i ROV:en).

http://www.dinkykitty.com/articles/rov
Användarvisningsbild
xenonfire

Inlägg av xenonfire »

Har hittat ett x-antal filmer på nätet med olika ROV´s.
Tittar man på propellerhastigheter så verkar det som om det går att köra dessa ganska långsamtgående.
Om man nu skulle införskaffa sig en borstlös motor tex 750KV så antar jag att denna inte går att köra med speciellt låg hastighet eller har jag fel?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vilket varvtal man behöver beror väl helt på hur propellern ser ut?

Alltså bör man leta propeller-lösningar först och sen välja motor utifrån det. Jag tror att eftersom vatten är ett rätt trögt medium så blir det bäst verkningsgrad med lågvarviga propellrar.

Finns även stegmotorer som "outrunner"? För om jag förstått rätt så är främsta skillnaden att en BLDC-motor normalt har 3-polig stator (för att förenkla styrningen antagligen?), medans stegmotorer har 4-polig? En stegmotorstyrning blir väl i alla fall lite enklare än en frekvensomformare för en asynkronmotor?
Användarvisningsbild
airliquid

Inlägg av airliquid »

USB kamera = billigt!!! :shock:

http://www.dustin.se/pd_5010106044.aspx

Omvandlare klarar 60 meter klockrent, inbyggt strömmatning. Cat 5 / RJ 45 anslutning.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

airliquid: Intressant, visste inte att det fanns såna. Finns det inte motorstyrda usb-kameror förresten? Då behöver man ju inte bygga pan/tilt-mekaniken själv...

Jag har funderat lite av och till på att bygga en ROV, men än så länge ligger det ganska långt ner i priolistan. Dock skulle jag vilja ventilera en fundering ang motor:

Borde man inte kunna bygga en "ducted fan"-variant som inrunner? Dvs rotorns poler monteras på en krans kring en befintlig propeller och statorns lindningar sitter utanpå röret som omsluter rotorn. I varje ände av röret har man sen ekrar och ett nav där rotorns axel lagras. Röret kan antingen sitta integrerat i skrovet eller som en lös enhet med hölje (eventuellt på en vridbar axel). Om man tätar med ingjutningsmassa eller liknande kring statorn borde väl en sån konstruktion kunna tåla ganska extrema tryck?

Ps. Skulle det gå att ha ferrofluid i "vattengapet" mellan rotorn och röret? Vet inte hur den beter sig vid rotation, men det kanske kan öka effektiviteten något?

/Andreas
Nerre

Inlägg av Nerre »

Barry_Lyndon skrev: Borde man inte kunna bygga en "ducted fan"-variant som inrunner? Dvs rotorns poler monteras på en krans kring en befintlig propeller och statorns lindningar sitter utanpå röret som omsluter rotorn. I varje ände av röret har man sen ekrar och ett nav där rotorns axel lagras.
Du beskrev min tanke bättre än jag själv gjorde:-)

Det var alltså nåt liknande jag menade när jag drog upp att bygga med statorn från en asynkronmotor.

Jag såg förresten homeplug-prylar för 500 spänn på Blocket och då var det inte direct plug-in utan grejer med sladdställ och klass II apparatintag (antagligen enklare att bygga om). Det var 84 Mbit-varianten har jag för mig.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Mycket smart idé med "duct fan"-motorn! 8). Borde inte vara omöjligt att göra själv och man får nog ett ganska bra vridmoment eftersom magneterna sitter ganska långt ut i periferin.
Några ideer på hur man skulle hänga upp/lagra rotorn på bästa sätt? Finns det vattentäta/tåliga lager eller ska man försöka sig på någon typ av glidlager? Teflon? Mässing?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Den föreslagna "Ducted fan"-motorn låter i mina öron väldigt smart! :bravo:

I.o.m. att magneter och lindingar sitter långt från centrum får man ju högre vridmoment (om jag inte har tänkt fel), det borde också funka mycket bättre att köra dem på lågt varv. :tumupp:
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Nerre skrev: Du beskrev min tanke bättre än jag själv gjorde:-)

Det var alltså nåt liknande jag menade när jag drog upp att bygga med statorn från en asynkronmotor.
Var inte meningen att stjäla din idé, får skylla mig själv som bara skummar tråden innan jag postar. Hur är det dom säger, "great minds think alike". ;)

Lager har jag dålig koll på, men det känns ju spontant som att glidlager är det vettigaste. Kombinationen kullager och saltvatten känns inte så bra.
En snabb googling tyder på att Teflon borde funka. Lite skillnad på roder och en motoraxel iofs, man får väl testa sig fram lite. Axelfästena antar jag att man gör demonterbara så att man kan byta lager (och impeller) vid behov.

Man borde väl även kunna variera vridmomentet genom att göra motorn längre/kortare? Kan man behålla samma impeller men ha en längre/kortare rotor? Är det någon som har koll på impeller/propeller-teori och strömningslära? Dom områdena känns lite som svartkonst för mig :)

Ps. tanken med att ha ferrofluid i gapet mellan rotor och hölje var att kanske kunna skippa centeraxeln, ferrofluiden får agera lager. Är dock ute på djupt vatten här... Magnetfälten i rotorn kanske inte räcker för att hålla vätskan på plats? Vätskan degraderas kanske i kontakt med saltvatten?
Man får ha en (tunn) släpring i fram och bakkant i t.ex. teflon, som släpar mot en fläns på det omslutande röret. Flänsen håller rotorn på plats. Svårt att förklara, skall göra en skiss i sketchup...

/Andreas
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Förstår precis vad du menar... Skrev just ett inlägg med samma typ av breskrivning med en teflonring i fram och bakkant av rotorn. Bästa vore om teflonringarna sitter på ett rör av mymetall så att magnetfälten sluts bra på magneterna på den sidan som vätter bort från lindningar.

Görbart eller?
Användarvisningsbild
xenonfire

Inlägg av xenonfire »

Har några funderingar vad beträffar styrningen.
Enklast verkar vara att använda färdiga RC-grejer.
Bortlös motor osv, men jag har en fundering.

Om jag har 2 motorer dvs en på varje sida av farkosten.
När jag kör reglaget framåt så startar båda motorerna och kör framåt.
Drar jag reglaget bakåt så kör motorerna bakåt.

Men om jag nu kopplar båda motorerna på ett reglage ( reglage nr1) och sedan vill få till så att jag kan svänga med ett andra reglage.
Går det att mixa signalerna så att när man kör framåt med reglage 1 och sedan drar i reglage nr2 så bromsar en av motorerna berorende på vilket håll jag drar i reglage 2?
Skriv svar