Transistorswitch?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
safe

Transistorswitch?

Inlägg av safe »

Hejsan!
Ny medlem är jag och jag har ett litet problem i min bil som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Jag har en styrbox som har ett antal utgångar som är "Switched earth" och så jag har en annan enhet (tändbox) som har 5 volts ingång.
Behöver alltså något däremellan som kan generera en 5 voltssignal och som kan triggas av min styrbox.

Låter för mig som en 5 volts stab och någon slags transistorswitch historia skulle kunna fixa det.
5v ingången drar kanske 20 mA, men det är mest en grov gissning.

Det måste vara enkelt, idiotsäkert, stabilt, relativt snabbt (ms-pulser) och garanterat att inte gå sönder under normal drift inom överskådlig framtid. Få komponenter är alltså att föredra, måste också klara förhållandena under en motorhuv .

Några bra tips?

/Magnus
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Transistorswitch?

Inlägg av Swech »

Har du 5V ut från någon annan pinne på din tändbox?

Skall din signal inverteras? Om utgången skickar ut signal mot jord skall då din ingång på
tändboxen ha 5v? (inverterad) eller skall den alltid ha 5V och bli 0 då styrboxen sänker mot jord?

Om du har 5V ut och skall inte ha inverterad signal så behöver du bara ett motstånd på tja säg 1k ohm

Om du har 5V ut och skall ha inverterad signal så behöver du två motstånd och en transistor NPN

Om du inte har 5V ut och skall ha inverterad signal så behöver du 5V regulator + kondensatorer, två motstånd och en transistor NPN

Swech
safe

Re: Transistorswitch?

Inlägg av safe »

Hej
Nej, jag har ingen 5 volt någonstans.

Som jag förstår det är det +5 volt som triggar tändmodulen (kombinerad med tändspole)

The coil pack connections:
Pin 1: Connects to Pin 1 on all other coils and then to +12v from engine control relay (or fuel pump relay).
Pin 2: Signal ground
Pin 3: Signal from ECU (0, +5v)
Pin 4: Power ground (Chassis)

Det går inte ladda upp bilder här va?

/Magnus
Skriv svar