Zenerdiod 1V4 behöver hjälp
Zenerdiod 1V4 behöver hjälp
Hej !
Är inte kunning på elektronik men har fått lära mig hur man mäter dioder.
Har en zenerdiod som sitter på min båtvärmare Thermo 2500 som är trasig.
Den har beteckning BZ 1V4 och den är rund samt är monterad på ett kretskort.
har kollat med Elfa och de kan inte hjälpa mig.
Hur kan jag hitta denna del i Sverige ?
Kan man montera zenerdioder i serie för att få fram samma funktion som min BZ 1V4 ?
Hoppas någon kan hjälpa mig!
Är inte kunning på elektronik men har fått lära mig hur man mäter dioder.
Har en zenerdiod som sitter på min båtvärmare Thermo 2500 som är trasig.
Den har beteckning BZ 1V4 och den är rund samt är monterad på ett kretskort.
har kollat med Elfa och de kan inte hjälpa mig.
Hur kan jag hitta denna del i Sverige ?
Kan man montera zenerdioder i serie för att få fram samma funktion som min BZ 1V4 ?
Hoppas någon kan hjälpa mig!
Re: Zenerdiod 1V4 behöver hjälp
Om du seriekopplar zener-dioder kommer spänningen över dom att ökas och det är knappast någon hjälp. Parallellkopplar du dom kommer zenerdioden med lägsta spänningen att vara den "som gäller".
Alltså är det som finns kvar att hitta en 1,4V zener. Nu framgår funktionen inte men man kan ofta klara sig med 2 st dioder i serie, det ger runt 0,7V per diod (för silicium).
Alltså är det som finns kvar att hitta en 1,4V zener. Nu framgår funktionen inte men man kan ofta klara sig med 2 st dioder i serie, det ger runt 0,7V per diod (för silicium).
-
1V4 brukar betyda att den har ett Vz på 1,4V. Isåfall kanske 2st. vanliga kiseldioder i serie samt vända i framriktningen skulle gå. Beror på hur noga det ska vara. Det blir inte riktigt samma spänning och temperatur karakteristiken är olika.
Zenereffekten får man i backriktningen medans en zener fungerar som en vanlig diod i framriktningen. Denna skillnad spelar i de flesta fall inte någon roll, bara man vänder dioderna.
Edit: Icecap är mycket snabbare
Edit2. Man kan också koppla en diod i andra riktningen, över de dioder som ger zenereffekten. På så sätt får man det att mera likna en zener i fram-back hänseende.
Zenereffekten får man i backriktningen medans en zener fungerar som en vanlig diod i framriktningen. Denna skillnad spelar i de flesta fall inte någon roll, bara man vänder dioderna.
Edit: Icecap är mycket snabbare
Edit2. Man kan också koppla en diod i andra riktningen, över de dioder som ger zenereffekten. På så sätt får man det att mera likna en zener i fram-back hänseende.
bara en snabb en, det finns shuntande spänningsreferenser på 1.2-1.4v dom kan kanske kan annvändas, men det beror på kopplingen med
Det är antagligen en "stabistor/Forward Reference Diode". Alltså en spänningsreferensdiod som leder i framriktningen.
Alternativ är då att söka efter någon av dom här:
BZV86-1V4 http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 86-3V2.pdf
eller
BZ102/1V4 http://www.bg-electronics.de/datenblaet ... /BZ102.pdf
Alternativ är då att söka efter någon av dom här:
BZV86-1V4 http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 86-3V2.pdf
eller
BZ102/1V4 http://www.bg-electronics.de/datenblaet ... /BZ102.pdf
Hej !
Tack för snabba svar. Har försökt och leta efter BZV86-1V4 men finner inte den i Sverige, tyvärr. Har köpt en BZX 55C 2V4 så det blir att chansa med den i helgen!!! MVH TE
Tack för snabba svar. Har försökt och leta efter BZV86-1V4 men finner inte den i Sverige, tyvärr. Har köpt en BZX 55C 2V4 så det blir att chansa med den i helgen!!! MVH TE
-
Det borde vara bättre att prova 2st kiseldioder i framriktningen. 2 * 0,7V = 1,4V
Eller 3st schottkydioder 3*0,4V
Eller något annat antal för att öka spänningen!
Eller 3st schottkydioder 3*0,4V
Eller något annat antal för att öka spänningen!
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Framspänningsfallet gäller ju vid en viss ström, så det kan vara lite riskabelt.
Två seriekopplade dioder kan minska spänningen med allt mellan åtminstone 1V - 1,6V.
Om det går bra eller inte beror på vad denna förväntade 1,4V är ansluten till.
Två seriekopplade dioder kan minska spänningen med allt mellan åtminstone 1V - 1,6V.
Om det går bra eller inte beror på vad denna förväntade 1,4V är ansluten till.
Även zenerdioden har ett "avrundat knä" i U/I karakteristiken, så även om den var på som det står stämplat 1,4V så kommer även detta spänningsfall att variera med strömmen. Så om den verkligen är på 1,4V så skall det nog gå bra med förslagen ovan.
Har däremot aldrig stött på någon zenerdiod under 3,3V.
Har däremot aldrig stött på någon zenerdiod under 3,3V.
Om man behöver 1,4V går det lika bra med en röd eller orange lysdiod. De ger bättre temperaturstabilitet än två kiseldioder och har skarpare 'knä', men är kanske inte lika robusta.
Zenerdioder finns inte för så låga spänningar. Det finns andra komponenter för spänningsrefens som stabistordioder och bandgapsrefenser, men de bygger inte på zenereffekten.
Zenerdioder finns inte för så låga spänningar. Det finns andra komponenter för spänningsrefens som stabistordioder och bandgapsrefenser, men de bygger inte på zenereffekten.