Nu har jag testat med STK500 på PC, samma resultat.
Summering av händelseförlopp:
* Jag löder ihop allt och kretsen funkar att programmera med STK på PC, diod blinkar.
* Jag råkar ha 5V som target voltage och VCC är inte inkopplat på ISP-kontakten, efter det går det inte att programmera. Dioden blinkar fortfarande.
* Kretsen löds bort och en ny dit och VCC ansluts till ISP-kontakten.
* Testar att programmera med JTAG mkII i Parallels, får fel signatur
* Testar med STK500 på PC, får fel signatur.
* Tar "Program Flash" för att mäta vad som händer.
Jag har testat de flesta hastigheter. Det märkliga är ju att den säger att kommunikationen funkar men att signaturen inte stämmer. Signaturen blir inte samma varje gång jag läser den. Det första jag gjorde när jag lött dit den nya kretsen var att läsa signaturen för att se om det funkade.
Sen nu när jag har hållt på att mecka så har jag ju försökt programmera flash vilket kanske var dumt. Fuses har jag inte försökt programmera.
Kör jag program flash med verify device får jag detta:
Getting ISP frequency parameters.. SD=0x03 .. OKOK
Reading FLASH input file.. OK
Setting device parameters.. OK!
Entering programming mode.. OK!
Erasing device.. OK!
Programming FLASH .. OK!
Reading FLASH .. OK!
WARNING: FLASH byte address 0x0000 is 0x3F (should be 0x12).. FAILED!
Leaving programming mode.. OK!
När jag nu mäter direkt på processorns ben samtidigt som jag kör "Read signature" ser jag att reset dras låg, det kommer klockpulser på SCK, MOSI och MISO växlar lite fram och tillbaka. Eftersom det kommer pulser på MISO så lever väl kretsen i alla fall? Den svarar ju även om den svarar fel.
Ska jag köpa en ny och löda dit? Risken är ju att exakt samma sak händer. Kan man köra parallell högspänningsprogrammering när kretsen sitter på kortet genom att löda dit ledare och koppla till STK500 eller dödar man resten av kretkortet då? Jag har inget STK505 eller vad det heter så jag kan sätta Attiny861 i sockel och testa.
Så här ser kretsen ut:
Alla tips mottages tacksamt, det börjar bli bråttom med det här nu då det är del i mitt exjobb som ska vara klart om en månad