frekvensomvandling till 60hz
frekvensomvandling till 60hz
Behöver för att köra min jukebox med rätt fart ha något som fixar 60 hz. Hur gör jag. Kan någon hjälpa mig
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Re: frekvensomvandling till 60hz
1. Låter bli att skriva i Stor text
2. Skriver lite mer utförligt vad du vill göra...
(Vad är det för jukebox tex... )
2. Skriver lite mer utförligt vad du vill göra...
(Vad är det för jukebox tex... )
nätspänning eller vad ?
Förr körde man ju med en roterande omformare (50Hz motor - utväxling 5:6 - generator) men idag lär man väl likrikta och sen växelrikta upp till 60Hz igen, vilket inte är helt lätt om du behöve ren väldigt stabil 60Hz och perfekt sinus, ska man dessutom ha hyfsad effekt så..
Förr körde man ju med en roterande omformare (50Hz motor - utväxling 5:6 - generator) men idag lär man väl likrikta och sen växelrikta upp till 60Hz igen, vilket inte är helt lätt om du behöve ren väldigt stabil 60Hz och perfekt sinus, ska man dessutom ha hyfsad effekt så..
Är det inte enklare att byta nätdelen istället för att fixa någon omvandlare?
-
limpan4all
Troligen så utnyttjar motorn 60Hz för att få rätt varvtal och då lär det inte hjälpa att byta nätdel.
Den enklast lösningen vore att köpa en DC/AC omvandlare på EBAY avsedd för den amerikanska marknaden då får du 110V /60Hz direkt.
Typ http://cgi.ebay.com/1000-2000-Watt-Powe ... 1|294%3A50
Visserligen så måste du då ha ett bilbatteri närvarande och laddare till det (typ CTEK).
Bara ett förslag på lösning.
Den enklast lösningen vore att köpa en DC/AC omvandlare på EBAY avsedd för den amerikanska marknaden då får du 110V /60Hz direkt.
Typ http://cgi.ebay.com/1000-2000-Watt-Powe ... 1|294%3A50
Visserligen så måste du då ha ett bilbatteri närvarande och laddare till det (typ CTEK).
Bara ett förslag på lösning.
Eller byt motorn istället, en begagnad gammal hifi vinylspelare kostar inte många hundralappar, vilket en 50 Hz motor kanske kan vara värd.
- prototypen
A: kolla om det finns möjlighet att växla om spelarmotorn, jag har sett skivspelarmotorer med dubbla remskivor 50/60 Hz.
Sedan är det ju problem med transformatorkärnor som kanske är i minsta laget.
Protte
Sedan är det ju problem med transformatorkärnor som kanske är i minsta laget.
Protte