budget rs232 lösning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pere76

budget rs232 lösning

Inlägg av pere76 »

Jag behöver skicka lite data mellan en avr och serieporten på pc:n.

Om man ska följa regelboken så är väl detta typfallet för en max232, men det är korta sträckor, låga hastigheter och jag vill inte slösa plats på kortet för en sådan pryl.

Däremot har jag sett lite olika lösningar med transistorer och motstånd där man använder -12V från tx att skicka in på rx.
Men nu kan jag inte hitta den, när jag googlar så hittar jag bara siter som vill sälja mig färdiga omvandlare.
Den enklaste modellen har en npn, en pnp och fyra motstånd, man jag kan inte klura ut hur det ska kopplas eftersom jag inte hittar schemat igen.

Klart någon här på forumet sitter på svaret!
laban12

Re: budget rs232 lösning

Inlägg av laban12 »

Såhär har "Dick Cappels" löst det:

Bild
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Observera att inte alla konsument produkter följer standarden helt, t.ex ger min laptop bara ifrån sig +-5 V. Något som du också kan fuska med kanske.
pere76

Inlägg av pere76 »

Hmmm den lösning jag sett hade färre komponenter.

Och lösningen funkar kanske inte på alla datorer i världen, men dom jag testat på skickar ut modiga +-12V på tx pinnen.

Ingen av dom är förståss varken nya eller laptops.

Hittade fler länkar när jag inkluderade npn i sökningen på google som förklarade det kluriga, nämligen att signalen ska ju inverteras också.
http://dave.fraildream.net/micro/periph/232-ttl.html
http://www.piclist.com/techref/io/serial/ttl2rs232.htm
laban12

Inlägg av laban12 »

I cappels lösning används kondensatorn som någon slags spänningspump, för att få ett större sving än +5/0
tror jag... :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du kan fuska helt.
Alla PC datorer jag testat de senaste åren kan hantera 0,5-4,5V signalering.
Tag en 74HC04 som inverterare bara, en åt varje håll.
Mellan TX på PC´n och ingången på inverteraren så monterar du 1k0 i serie och lägger 4V7 zenner paralellt över ingången mot 0V sen är du klar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

En gång i tiden gjorde jag en konstruktion med enklaste formen av mottagning av data från serieporten:

Bild
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det var ju en speciell lösning :humm: . Signalen är alltså lagd till jord och jord till PIC-ingången?! Visst får man inverteringen "på köpet", men däremot blir det ju inte samma jordreferens och det skulle kunna ställa till det om inte den anslutna enheten är fullständigt isolerad.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Vid quick and dirty-lösningar för eget bruk kan man koppla rak av (med ett motstånd) i alla fall för lägre hastigheter. Dock måste man ändra i mjukvaran i PICen (i mitt fall) så ut/ingenen blir inverterat. Kör man picbasic är detta mycket simpelt. Vore konstigt om detta inte går på en AVR med ditt programmeringsspråk.
Because of the excellent IO capabilities of the PICmicro range of devices, and the adoption of TTL levels on most modern PC serial ports, a line driver is often unnecessary unless long distances are involved between the transmitter and the receiver. Instead a simple current limiting resistor is all that's required.

You should remember that when using a line transceiver such as the MAX232, the serial mode (polarity) is inverted in the process of converting the signal levels, however, if using the direct connection, the mode is untouched. This is the single most common cause of errors when connecting serial devices, therefore you must make allowances for this within your software.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ja man får tänka sig för när man använder den kopplingen. Har för mig den enheten var batteridriven, en liten låda som man kopplade till serieporten och visade vilken bokstav man skrev i ett terminalprogram. Den användes i utbildningssyfte, kopplingen till serieporten hittade jag nånstans på nätet.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Ok :D

Så länge man bara är medveten om begränsningarna så funkar det naturligtvis. Jag brukar ändå undvika att göra såna lösningar. Jag vet med mig att jag ofta återanvänder saker till andra projekt och då kanske det plötsligt inte funkar som tänkt. :o
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Max232 finns som SO16.. + 4 st 0805 100nF Sådär jättestor plats tar det ju inte...
Däremot kanske priset är det som avskräcker mer...

Å andra sidan så får du ju lite bättre ESD tålighet samt något som funkar direkt
Swech
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

>Max232 finns som SO16.. + 4 st 0805 100nF.....

T.ex här : http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=30785 :-)
pere76

Inlägg av pere76 »

Jag byggde modellen med inverteraren som fanns i länkarna.
Naturligtvis läste jag lite fort och köpte fel och lödade in 74hc04 istället för 74hc14, som är en schmittrigger.
Den går inte under 1,5 volt på låg så den funkar inte särskilt bra.
Tur man har elfa runt hörnet där man bor.
Skriv svar