H-brygga
- Jine
- Kontakt:
Ang hbryggan från ST elec. som evert2 tipsade om..VNH3SP30 mera exakt
Finns ett schema till den:
Hit me NOT OBS 2mb BMP, Orkade inte konvertera..
Det jag inte förstår är för det första vad man skulle använda ledningen från motorn till uCn (den med * o är streckad)
Och för det andra Vad N Mosfeten har för funktion och vad ska det vara för nån? Art, elfa?
Mvh Jim
Edit: Bild bort tagen från servern..
Finns ett schema till den:
Hit me NOT OBS 2mb BMP, Orkade inte konvertera..
Det jag inte förstår är för det första vad man skulle använda ledningen från motorn till uCn (den med * o är streckad)
Och för det andra Vad N Mosfeten har för funktion och vad ska det vara för nån? Art, elfa?
Mvh Jim
Edit: Bild bort tagen från servern..
Senast redigerad av Jine 16 februari 2005, 15:31:34, redigerad totalt 1 gång.
Fritzell: Kolla länken
http://www.isk.kth.se/kursinfo/mekatron ... r/hbrygga/
Jine:
"urklipp" ur datablad
REVERSE BATTERY PROTECTION
Three possible solutions can be thought of:
a) a Schottky diode D connected to VCC pin
b) a N-channel MOSFET connected to the GND pin (see Typical Application Circuit on page 7)c) a P-channel MOSFET connected to the VCC pin
Elfa säljer den tyvärr inte!
http://www.isk.kth.se/kursinfo/mekatron ... r/hbrygga/
Jine:
"urklipp" ur datablad
REVERSE BATTERY PROTECTION
Three possible solutions can be thought of:
a) a Schottky diode D connected to VCC pin
b) a N-channel MOSFET connected to the GND pin (see Typical Application Circuit on page 7)c) a P-channel MOSFET connected to the VCC pin
Elfa säljer den tyvärr inte!
Jo, "Rds(on)=0,034ohm.....så det gör ju inget om Rds(on) på N-kanalstrissan är mindre......men det är också en fråga om effektutveckling i transistorn.....P= I^2*R.....å i och med att kylflänsar tar plats å kostar pengar ...så kan det ju löna sig att kosta på sig en transistor med lägre Rds(on)...vilket kan bli dyrare...men man kan då förhoppningsvis hoppa över kylelementet.
- Jine
- Kontakt:
Offt:
Hehe nä det finns inga gevägar till den perfekta H-bryggan
Ont:
Mosfet/Hexfet? Skillnad?
Dock så ska jag leta igen eftersom för det första tänkte jag inte på ytmonterat (Va trött) o sen för de andra så tänkte jag att den skulle palla minst 40 V (MAX drivspänningn i h-bryggan, inte motorernas, som sakt va trött
)
Ultra om de e inte är nån skillnad.. för då kan ja titta på några lite billigare..
EDIT:
Är jag ute och cyklar? Elfa: 71-129-15 22kr?
Mvh Jim
Hehe nä det finns inga gevägar till den perfekta H-bryggan

Ont:
Mosfet/Hexfet? Skillnad?
Dock så ska jag leta igen eftersom för det första tänkte jag inte på ytmonterat (Va trött) o sen för de andra så tänkte jag att den skulle palla minst 40 V (MAX drivspänningn i h-bryggan, inte motorernas, som sakt va trött

Ultra om de e inte är nån skillnad.. för då kan ja titta på några lite billigare..
EDIT:
Är jag ute och cyklar? Elfa: 71-129-15 22kr?
Mvh Jim