Val av CAD/CAM Program ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Val av CAD/CAM Program ??

Inlägg av Perkla »

Slänger väl ut en tråd till o ser om jag får nåt vettigt svar..

Jag undrar vilket program jag ska ha för att kunna göra bra ritningar som blir körbara i CNC maskin.. ??

CAD/CAM.. måste man ha båda.. ?

Vad är skillnaden mellan dessa.. ?

Jag söker ett program som är bra för nybörjare som inte är så svårt att förstå sig på och som man kan göra måttsatta ritningar i.....

// Daniel
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: Val av CAD/CAM Program ??

Inlägg av POS »

Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jo precis..

Funderar ju på det där SheetcamTNG, men jag hittar ingen testversion eller liknande så man får se vad det är innan man köper det.. :/

I förra tråden jag hade om detta så var det lite svårt att veta vad man ska ha..

Vet inte vad CAM är bra till... nån som sa att man inte skulle rita i tex Cambam, då var det bättre att rita i ett CAD program.. och det är just det som är stora frågan..

Finns massa olika CAD program.. men är helt osäker på vad som kan vara bra för en nybörjare..?

Kanske någon av dessa.

AutoCAD
Solidworks

Dessa har jag testat och dom är verkligen inte lätta att förstå sig på.. men bara jag får veta vad som är enkelt att förstå sig på och som jag kan göra klara ritningar i så köper jag läromedel för som så jag kan sitta o "Plugga" och lära mig grunderna själv i min egen takt..:)

// Daniel
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag tycker coreldraw x3 är mycket lätt att komma igång med som exempel, cambam är också jättelätt likaså lazycam
det är där nån stans du måste börja.

Och kedjan du måste lära dig är:

CAD: http://sv.wikipedia.org/wiki/CAD
CAM: http://sv.wikipedia.org/wiki/CAM_(programvara)
G-kod, måste du också ha ett hum om vad det är och hur det funkar: http://en.wikipedia.org/wiki/G-code
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Tack så mycket POS.. nu har lite att kolla på..

Ska kolla om jag kan hitta nåt som kan verka passa mig... :)

För övrigt så kollar jag för fullt på profiler samt linjärlager och kulstänger o allt vad det är..

Kollar på tyska ebay och hittar en del intressanta grejer, kanske man kan göra bättre pris om man tex ska köpa ett helt sett med linjärlager samt "Gängstång".. får kanske kontakta säljaren o höra..

Kommer nog att bygga min i aluminiumprofil från alucon och ha fast arbetsbord och rörlig portal skulle jag tro..

Tänkte satsa på linjärlager som är bra och kulstång.. lika bra det tycker jag, bara man hittar nåt billigt och bra..

// Daniel
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Perkla skrev: CAD/CAM.. måste man ha båda.. ?

Vad är skillnaden mellan dessa.. ?

// Daniel
CAD Computer Aided Design, dvs det är i detta programmet du gör dina ritningar och konstruktioner
CAM Computer Aided Manufactoring, Dvs detta programmet översätter och preparerar ritningen som du gjorde i CAD-programmet så du kan använda en NC-Maskin, typiskt översätter CAM-Programmet ritningen (i DXF-Format) till det NC format som Kantpressen, stansmaskinen, svarven/fräsen behöver.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Antar att du inte vill lägga ner så mycket pengar på programvara, eller har jag fel?

Det finns ju även Partmaster och där har du en gratisversion av CAD.
Sen finns Partmaster i ett 'hobby' paket med CAD och CAM med postprocessor till Mach3, kostar lite mer men där har du allt i ett. Kravet är dock HOBBY! till det priset.

SheetcamTNG finns att ladda ner så du kan testa på hemsidan.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag har iaf CorelDraw X3 nu.. ska kolla in det lite o se vad det är... det är ju på svenska så det är kanske lite lättare att fatta..

Klart man inte vill lägga ner så mycket pengar på program... bättre att lägga mesta dels av pengarna på maskinen istället..

Antar att man kan spara filen i X3 så man kan öppna den i nåt CAM program sen o så man får den komverterad till att köra i maskinen.. ?

// Daniel
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Så här tycker jag att du ska göra.
Ladda hem a9converter: http://www.a9tech.com/products/a9converter/

1. Rita nått enkelt i coreldraw x3 och spara det som .dxf R13 (en ring och en fyrkant kanske)

2. konvertera filen i A9converter till .dxf R12

3. Öppna den nu i cambam, tryck ctrl+A så du markerar allt du har ritat, klicka på knapparna uppe till höger välj den som ser ut som en spiral (insert new engraving operation)
I fältet till vänster har du nu fått upp din "operation" som förmodligen heter Engrave1
Markera den och fyll i önskade parametrar i fältet under, tex targetdepth -2
Högerklicka nu på Engrave1 och välj "create gcode file" spara på lämplig plats!

4. Starta mach3 och välj load gcode, resten kan du nog klura ut när du byggt din fräs!

DU har gjort din första gravering!!

Några småsaker som att välja startpunkt, matningshastighet mm är överhoppade men för att du ska komma igång så tycker jag att det här är en bra början, resten kommer naturligt när du har en fräs att prova med.

Nästa steg blir kanske att göra en 2.5D operation med kompensering för verktyg och olika skärdjup och fartet, men ta ett steg i taget. :wink:
Senast redigerad av POS 25 januari 2009, 21:55:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Tack för en väldigt ingående förklaring... inte säker på att jag klarar det på första försöket.. men jag har nästan all tid i världen så jag kan sitta ett tag o klura lite själv..

Ska testa lite o se vad som händer, som sagt.. så snart jag lärt mig grunderna så fattas bara en maskin.. :)

Så snart jag köpt en maskin eller byggt en så lägger jag upp lite trådar så alla får se vad det är jag håller på med för nåt.. :)

Skulle tro att jag ägnat 24/7 i stort sätt hela veckan åt att söka information om delar till CNC fräs samt kollat lite på olika program.. samt även kollat lite på färdiga fräsar som man kan köpa... har faktiskt hittat nåt riktigt intressant som jag är mycket intresserad av att köpa.. om jag köper den så blir det i det snaraste skulle jag tro.. då har men en klar maskin som man kan studera i praktiken och sen bygga sig en ny..

Skulle tro att den kommer att kosta mig 13-15k med motorer och allt sånt.. och det är den maximala budgeten jag har i dagsläget...

Nu ska jag ta o prova att göra min första ritning o convertera o greja.. o se hur det går..

// Daniel
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jahaa.. då ska man se... hittade en färdig ritning i .dfx format på nätet som jag laddade hem.. och converterade det i A9 converter och sen öppnade jag det i Mach 3... fattade faktiskt inte så mycket av allt som är i Mach 3 men det såg ut som det skulle tror jag..

Så hår såg det iaf ut..

http://perkla.dinstudio.se/fullview~6.h ... p%3E%0D%0A

Hoppas länken funkar..

// Daniel
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det ser rätt ut, ser på bilden att du använde cambam, som du glömde skriva.
Skulle du ha en cncfräs kopplad till datorn och trycka på "cycle start" så skulle den börja gravera ditt mönster.
I princip skulle du bara behöva nolla vertyget mot arbetsstycket och köra!
Prova att trycka på "cycle start" så ser du.
LÄS också på mach3:s hemmsida och se filmerna som finns där.

Det jag har beskrivit är en enkel beskrivning av hur du kan göra för att du ska komma igång, det finns mera saker som man skall känna till innan man börjar fräsa i en cnc-fräs.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Vilket val av CAD eller CAM program man väljer så är det ungefär samma upplägg i dom och man kan aldrig gå en genväg utan man måste lära sig grunderna för att få det att fungera.
AutoCad ÄR enkelt när man väl lär sig grunderna.
Jag försökte hjälpa dig litegrann i den andra tråden hur du skulle komma igång men jag fick ingen respons på det.
Det finns mycket duktigt folk här som är villiga att hjälpa till men då får man också vara lite ödmjuk och fråga också :wink:
Per
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

POS.....

Ja precis.. jag använde Cambam, tyckte inte det var så svårt att öppna o spara o öppna o spara igen.. o sen convertera o sen öppna i Mach 3..

Dessa färdiga ritningar som jag hade öppnat.. hur vet man hur stora dom kommer bli när man kör dom i maskin.. ??

Alltså i vilken skala det är ritat.. ??

PerE......

Ahaa.. vad tusan jag hade glömt bort den tråden helt och hållet.. blir så mycket att kolla när man håller sig uppdaterad i dom flesta avdelningarna här på forumet..

Men jag precis.. autocad är ju ett bra program, men man bör lära sig grunderna för att ha förutsättningarna att kunna göra en ritning.. har man bara rätt verktyg till det man ska göra så klarar man det mesta om intresse finnes...

Brukar slänga in en tråd om jag undrar nåt..

// Daniel
Borre

Inlägg av Borre »

När du laddar ner något färdigt prova öppna det direkt i CamBam utan massa andra program, fungerar det så kör på bara, gör Gcode och öppna i Mach.
Det är väl endast när du ritar något i Corel som du behöver konvertera hit och dit, antar jag.

Jag använder ProgeCAD, ett gratis AutoCAD alternativ, och där exporterar jag bara till AutoCAD 2007 ASCII DXF och öppnar direkt i CamBam.

I CamBam under Tools finns en mätfunktion, Measure. Klicka där och mät sen mella två punkter.
Skriv svar