Motorn till centraldammsugaren har gett opp.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
m77311

Motorn till centraldammsugaren har gett opp.

Inlägg av m77311 »

Är det någon som kan komma med tips hur jag ska felsöka den. Burken var ju rätt dyr och inte såå... gammal utan tycker att den borde hålla ett tag till.
Jag har kollat startreläet som är kopplat till handtaget, det går att koppla förbi och då är det två trådar fram till motorn.. Där har jag 230V. Men, inte ett liv, inte ens minsta surrande. :(
Kan man dissikera motorn ytterligare och se om någon lindning brännt och vad går det i så fall att göra åt saken? (förutom att dumpa eländet på skroten och köpa ny)

// Henrik S
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Motorn till centraldammsugaren har gett opp.

Inlägg av Mizzarrogh »

Om det nu är motorn, är den mycket dyrbar eller svår att få tag på och lindningar brännt så går det nog att lämna in den till en motorverkstad för nya lindningar, alternativt en ny med liknande specar och litet inpassning, kanhända någon här kan hjälpa dig med eventuella svarv/fräsjobb mot ersättning om sådant krävs.

EdiT: Visst ja, hur många tampar går det in till motorn? (typ?)
Är det bara motor och startrelä, eller?

Edit: Jaha, missade det, två tampar in, om det är motorkolen är det ju ganska enkelt fixat, finns ej exakt den modellen (eller om den är svindyr) kan man ju slipa till någon liknande modell så de passar.
Senast redigerad av Mizzarrogh 25 januari 2009, 18:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Har du 230V fram till motorn så är det troligtvis bara motorkolen som är slut.
Kol kan du köpa på elektroverkstaden eller ngn annan som servar motorer.

Det brukar inte vara några problem att skaffa fram en ny motor om det skulle vara fallet.
Dyra är dem dock.
FarbrorEstland
Kontakt:

Inlägg av FarbrorEstland »

Antagligen kolen ja... Jag hjälpte svärfar med felsökning på en central-dammsugare i somras och det var kolen.

Han fick köpt en ny motor av en lokal firma som passade i hans enhet, då tillverkaren av dammsugaren inte var villiga att hjälpa till. Dom ville bara sälja en helt ny dammsugare till honom. Dock så fick han kapa lite i topp-kåpan då den nya motorn var lite högre.

Vad är det för märke på din? Jag kan kolla med honom imorgon vilken firma han köpte av och hur mycket han gav för den.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Trodde inte det var kol i certraldammsugare för att undvika allt som har med en ev antändningskälla att göra. Visst det är ju kanske inte precis lika stor risk som med dammet från en centraldammasugare i en slöjdsal men ändock.
Användarvisningsbild
m77311

Inlägg av m77311 »

FarbrorEstland skrev:Antagligen kolen ja... Jag hjälpte svärfar med felsökning på en central-dammsugare i somras och det var kolen.

Han fick köpt en ny motor av en lokal firma som passade i hans enhet, då tillverkaren av dammsugaren inte var villiga att hjälpa till. Dom ville bara sälja en helt ny dammsugare till honom. Dock så fick han kapa lite i topp-kåpan då den nya motorn var lite högre.

Vad är det för märke på din? Jag kan kolla med honom imorgon vilken firma han köpte av och hur mycket han gav för den.
Det står Diplomat CD på den, hittar inte manualen just nu så mer vet jag inte. Kolen, det är väl de där två bruna klumparna som sitter på var sin sida tryckta mot, ja vad heter det? Ser ut som på min gamla motorbyggsats från Märklin som jag hade som tonåring i alla fall.
Förutom att magneten inte är en permanentmagnet ser ju hela motorn ut som en sådan leksaksmotor. Går den att köra på både AC och DC tro?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Ja den går både på AC och DC.
Kolla kollektorn, den som kolen släpar mot, så det inte är för mycket brännmärken.
Är det jämnt runtom är det nog ok, är det mycket bränt på ett ställe är det inte bra.
Känn även om rotorn glappar, alltså om lagringarna är dåliga.
Det senare äter upp kolen väldigt fort.
xxargs

Inlägg av xxargs »

universalmotor som dremmel/damsugar/borrmaskin/vinkelslipmotorer och likströmsmotorer (ej av PM-typ) är i stort sett identiska i principiell konstruktion.

Att man väljer dessa och inte någon 1/3-fas motorlösning är att de lätt varvar 10-20 krpm och mer - vilket krävs för den typen av radialfläktar som används i dammsugare, då skall man ändå ha klart för sig att det handlar om 2-3 seriekopplade sådana fläktsteg på motoraxeln för att kunna suga ned till runt 150 mBar under atmosfärstryck och flytta rejäl luftmängd per tidenhet vid mindre tryckskillnad.

1 och 3-fas motorer kan som kanske bekant inte gå över 3 krpm vid 50 Hz nätspänning och kräver ganska rejäl mekanisk uppväxling i någon form av växellåda om utgående axelen skall ligga på typ 15 krpm - en smula dyr och/eller volymiös lösning med tveksam långtidshållbarhet i jämförelse en välbeprövad och billig motortyp som högvarvig universalmotor.

Det finns orsaker till att även tvättmaskiner mm. har idag universalmotorer - dels för att kunna styras exakt i tvättberabetning i sakta mak med mer eller mindre hård servoåterkoppling, men ändå kapacitet i centrifugläge varva upp trumman till över 2 krpm.

att göra samma sak med asynkronmotorer med inverter är än idag fortfarande för dyr lösning för dom flesta vitvaruprodukterna som kräver steglöst variabel motorvarvtal - särskilt om de dessutom skall varva riktigt högt i varvtal som dammsugarmotor och typ dremmel.
Användarvisningsbild
m77311

Inlägg av m77311 »

Så, nu har jag äntligen fått tid att montera ner motorn. Ja det var kolen, eller rättare sagt ett av dem, som var kass. Det ena kolet har ungefär halva längden kvar och ser helt OK ut men det andra är slut.
Är det någon som kan hjälpa mig med var man köper nya så är jag tacksam. Helst i Göteborg eftersom det är där jag bor.
På kolet står: T.nr 2311480 men det hjälper nog inte. Jag får väl antagligen ta med ett till verkstan och se om de kan hitta ett liknande.
Jag har bilder på dem men det går väl inte att inkludera bilder här?

//Henrik
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Din motor är inte helt ok. Slits kolen olika så är motorn defekt. Det kan bero på glapp i rotorn eller defekt kollektor.

Visst går det att inkludera bilder här. Bla via: http://www.imageshack.us/
Användarvisningsbild
m77311

Inlägg av m77311 »

Det här måste jag prova, ursäkta om det blir fel första gången

Bild
Bild

Så egentligen är det inget hopp för motorn när ett av kolen ser ut så här då.
Jacket på ena långsidan är mitt fel, jag försökte dra ut kolet ur hållaren med en tång och insåg inte att det satt fast förrän jag kollade det andra också.

Det verkar som om kolet sitter i serie med den ena statorlindningen, kan det vara så? Och är det i så fall den lindningen som är boven i dramat? Det andra kolet är blankt och fint och som sagt tidigare inte alls så slitet
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Får vi se det andra också?

Efter som kolen går mot samma yta så har jag svårt att de att det skulle var något fel. Byt kolen, om det inte håller så länge så felsök då.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Kan vara en felaktig kolfjäder, fel i en fältlindning, glappiga lager, eller om det är elektronik inblandad i styrningen, fel på den.
T.ex. en triacstyrning som bara släpper igenom ena halvan så motorn går på DC.
Men den skulle iofs inte gå på full fart då.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Jag har testat att byta kol på tvättmaskinsmotorer som sliter ojämt.
Har man tur kan det fungera upp till 2år innan det är dags att byta kol igen. Men i många fall har motorn bränt inom 6mån.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Byt kolen och prova.
En gång är ingen gång, två gånger är en gonggong.

Händer det igen kan man börja fundera om det är något inre fel på motorn.

Protte
Skriv svar