Hårdvaru RNG

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Necromancer
Kontakt:

Hårdvaru RNG

Inlägg av Necromancer »

Tjena!
Är det någon som har byggt en hårdvaru Random Number Generator någon gång? Jag skulle behöva lite tips om det är möjligt. Jag har tittat lite på en denna sidan:
http://www.cryogenius.com/hardware/rng/
Verkar det vara något vettigt eller?
Michel

Inlägg av Michel »

Det enda jag vet om NRG's är att dom riktiga nördarna ibland brukar ha rätt så heta diskussioner om 'hur slumpmässig' generatorn egentligen är. :roll:

Brus som brus :wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu beror det ju på vilken hastighet du behöver dom i samt vilka storleker du vill ha men som en initial ide kan man ta 2 st av de RNG som visas och ett skiftregister med lagom antal bits.

Den ena RNG lekar data in till skiftregistret och den andra RNG sköter skiftandet.

Med vissa intervall (fasta eller vid läsning) latchas datan på skiftregistret ut och används som random number i det format man anser vara rätt.

Det finns kanske mer slumpmässiga värden att få men jag skulle tro att detta sätt var en bra börja.
Senast redigerad av Icecap 11 februari 2005, 12:30:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Det är kanske dessa nördar som köper dennabok. En riktig thriller med ständiga cliffhangers. Vilket blir nästa tal?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Vilket bra boktips!
1 miljon slumptal i TRYCKT form, det måste ju vara extremt användbart i dagens digitala tidevarv... :shock:
Användarvisningsbild
zus

Inlägg av zus »

Riktigt bra slumptal kan man nog få genom att sampla från en radio som ställts in på en "oanvänd" frekvens och fånga brus från yttre rymden :-)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Just vad den vit-brus generator som den första länken hänvisar till gör fast på ett mycket enklare sätt.
Användarvisningsbild
Necromancer
Kontakt:

Inlägg av Necromancer »

Ok. men är det någon som använt sig av sådana SX-processorer någon gång? Jag har ingen som helst erfarenhet av dom och undrar var man kan köpa dom och vad det finns för programmerare till dom...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

?
Vad menas?

Vad har slumptalsgenerering med SX processorena att göra?
Har jag missat en länk kanske.....

Fast SX processorena är ju "förklädda" snabbare PIC, jag vet inte om de programmeras på samma sätt med samma interface men jag skulle faktisk tro det. Källkodmässigt skulle de vara identiska efter vad jag vet men jag skulle aldrig börja med dom, behöver jag datakraft skaffer jag en tyngre MCU i stället, MIPS i all ära men om man kan utföra färre instruktioner för en viss funktion fungerar det inte att räkna MIPS.

Edit: Ahaaa.......hade glömt att det var en SX på schemat. En PIC går precis lika bra.
Användarvisningsbild
Necromancer
Kontakt:

Inlägg av Necromancer »

ok, så då skulle man kunna skaffan en likvärdig PIC och bara köra på med den då.
Skriv svar