Vridspoleinstrument med begränsat mätområde "batterimätare"?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Vridspoleinstrument med begränsat mätområde "batterimätare"?

Inlägg av netrunner »

Anta att man bygger egna batteriaccar för olika saker. Man har "icke standard" antal celler, säg 14st NiMh. Batteriaccen kommer beroende på laddning att ha spänningen 11,2V - 16,8V.

På ett vridspoleinstrument skulle man enkelt kunna sätta en pappersbit på skalan som visar 0% - 100%. Så kan man lätt se hur mycket det är kvar.

För ett instrument med 20V på skalan så kommer detta att omfatta bara 25% av utslaget. Dvs ganska svårt att avläsa varesig noggrant eller fort.

Men för att det ska vara tydligt så vill jag bara ha så att hela (eller större delen) av skalan omfattar området 11 - 17V. Här på bilden kan man se ungefär hur jag vill ha det:

Bild

Hur kan man fixa detta?

Anta att jag har ett 10V instrument, ska jag sätta en zenerdiod i serie med den då?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Vridspoleinstrument med begränsat mätområde "batterimätare"?

Inlägg av grym »

jag har gjort det med 230v ac mätare

då annvände jag ett dc instrument likriktare konding zenerdiod och motsånd för skalvärdet

funkade bra

prova om zenerdioderna är skarpa nog i knäet, annars finns det ställbara shuntregulatorer , 431 någonting?

för att ändra skalor brukar jag scanna dom , göra lite i photostyler , skriva ut , laminera och sätt in, funkar väldigt bra
Användarvisningsbild
Remote

Inlägg av Remote »

Ja i princip kan du sätta en zener på t.ex 11V och en förkoppingsmotstån till instrument så att det på 4V visar fullt utslag. Glöm dock ej att du bör dra en ganska hög ström genom zenern ca 5-10 mA så sätt efter Z. ett belasningsmotstånd till jord på ca 1k.

Nackdelen med denna koppling är att den drar ca 10mA, men som jag ser på bilden har de satt din en testknapp så de har nog en zenerdiod lösning.

Bättre lösning är förstås att använda en trissa och göra en liten spänningsdelare in på basen och därmed låta trissa förstärka, men det är nog överkurs. Z funkar nog tillräckligt bra.
xxargs

Inlägg av xxargs »

instrument är strömstyrda - typ 100 µA för fullt utslag. Det som bestämmer strömmen gentemot spänningen är ett seriemotstånd med visarinstrumentet och kan med olika motstånd väljas för ett antal olika mätvärdesområde ala analog multimeter.

vill du minska aktiva området så att instrumentet börja röra sig först vid tex 10 volt så är trixet istället för att koppla visarinstrumentet till jord så istället till en spänningsreferens typ shuntregulator ala 10 Volt zener och seriemotstånd eller en precisionsregulator - finns ett antal sådana på 3 ben med stort inspänningsområde.

att koppla en 10 V zener i serie med mätinstrumentet brukat oftast inte gå så bra då zenerdioden vid dessa små mätströmmar ofta har för hög läckström i backriktningen även när spänningen är mindre än 10 Volt och ger oliinjär skala.

men annars så som mycket annat - det är bara att prova
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Sedan så säger väl inte spänningen så mycket om laddningstillståndet hos batteriet. NiMH och NiCd brukar gå och gå och tvärt är det slut, så spänningen säger inte så mycket.
Men nu var ju det inte frågan i denna tråd.

Zenerdiod och mycket ström genom ger väl en fingervisning om läget.

Protte
Skriv svar