Gecko G540 tappar steg, -NU ÄR DET LÖST-

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jaras

Gecko G540 tappar steg, -NU ÄR DET LÖST-

Inlägg av jaras »

Problemet jag har är när jag kör riktigt långsamt, tex genom att ändra MPG i Mach till 0.2 procent, så slutar några axlar att röra sig. Det räknar upp i Mach så det ser ut som axeln ska röra sig men inget händer och nollläget tappas bort. Jag skulle vilja att någon som har en Gecko testar samma sak och se om det bara är min som spökar. På Y är det åt båda hållen och X är det bara i ena riktningen.
Senast redigerad av jaras 15 februari 2009, 22:34:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: Gecko G540 tappar steg, nån som har en och kan testa en grej

Inlägg av POS »

Jag skulle kunna prova på mina g251:or det är väll samma kretsar på dom tror jag.
Har du justerat på dom små pottarna enligt geckos instruktioner, (inte jag heller :) ) prova det!

Från geckos instr till 251:

ADJUST TRIMPOT: This single turn trimpot adjusts the drive for maximum motor smoothness at low speeds. Set the motor speed to about half a revolution a second, then turn the ADJUST trimpot +/- quarter turn. Between these two limits will be a position where the motor turns with the least vibration. The default setting is at half scale of the trimpot CW/CCW limits. Use a very small screwdriver to adjust this trimpot.
jaras

Inlägg av jaras »

Supersjysst, det uppskattas. Och jorå, jag har justerat, det gör ingen skillnad. När man justerar så hittar man ett läge där motorerna går riktigt tyst, tror att det var där pottarna stod från början. Men som sagt, ingen skillnad på mitt problem.

Och manualen är välläst, alla forum skannade och Gecko-support har jag kontaktat. Inga bra svar därifrån ännu så det blir nog några mejl framochtillbaka innan dom förstår hur mycket jag analyserat problemet :-)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Okej då har jag provat! Först testade jag men mina vanliga inställningar och 0,2% jog rate.
Det funkade fint och alla axlar rörde sig i alla riktningar, sen stälde jag mer X-axeln till 500mm/min och jog rate 0,1%
även då så rörde sig axeln i båda riktningarna men så sakta så man fick stå ett tag och köra för att vara helt säker, kanske 1 microsteg i sekunden, så det skulle ta 2000 sekunder att komma ett varv.

(nu är det säkert nån som räknar ut hur många steg i sekunden det var men det känndes som 1/sek.) :wink:

Alltså inget problem hur sakta jag än körde.
jaras

Inlägg av jaras »

Tack, då ser det ut som Geckodrive ska få tillbaka min G540. Har varit i kontakt med Marcus Freimanis och jag ska be att han skickar en ny.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har du verifierat med annan pulsgivare? Är detta rakt in på pport eller via ModIo?
jaras

Inlägg av jaras »

Det är från parallellporten, jag ser pulser på oscilloskop även när axeln inte rör sig, ser likadana ut som när det inte rör sig. Dock är det ett gammalt så jag svårt att få stabil bild att mäta exakt bredd men pulserna är garanterat där, dock inte fem volt.. Ligger på fyra volt ungefär.

Vore kul att prova med annan pulsgivare, hur menar du att jag kan göra det?
H.O

Inlägg av H.O »

Om du verifierat att du får ut pulser (på S/D pinnarna nu, inte från MPG'n) och nivån på dessa pulser är samma som vid högre hastigheter där du säger att det fungerar så "måste" det ju vara G540. Får du samma resultat om du skippar MPG'n och kör med kontinuerlig jog, som POS gjorde? Det SKA inte spela någon roll men...

Har du möjlighet så testa en annan LPT-kabel och gärna med en annan dator. Om DRO'n i Mach3 "räknar" när du snurrar på MPG'n så är det inget fel på den i alla fall.

Skumt...
jaras

Inlägg av jaras »

Måste förtydliga med att jag inte kört hårdvaru-MPG utan den som dyker upp när man trycker TAB i Mach3, dvs jag har bara kört jog. Step/Dir-pinnarna ger puls, defenitivt och DRO:n räknar fast motorn inte snurrar. Om jag höjjer procenttalet så kan jag hitta en punkt där det fungerar.. Jag ändrade även 'step pulse'-tiden, 4 ms var det bästa värdet.
H.O

Inlägg av H.O »

Ah, OK... Låter ju definitivt som att det är något strul med G540:n då - surt, och märkligt. Men som sagt, testa gärna med en annan LPT-kabel och gärna med en annan dator - inte för att jag egentligen tror att det hjälper men då har du i alla fall testat.
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

4.4.3 i MACH3 manualen.
Drive electronics usually use the Active Lo configuration for Step and Dir signals. Mach3 should be
set up so these outputs are Active Lo. If this is not done, the Step signal will still go up and down but
the drive will interpret the gaps between the pulses as the pulses, and vice-versa. This often causes
very rough or unreliable running of the motor.

5.3.1
If your interface hardware (e.g. Gecko 201 stepper driver) requires an active-lo signal, ensure that
these columns are checked for the Step and Dir(ection) signals.

Kan detta vara en ide att kika på?

Har själv kommit på med 540 att den tappar steg efter en tids körning om man inte har det på detta sätt.
jaras

Inlägg av jaras »

Ha! Några timmars sömn löste det :-) Läste ChangeLog för Mach3, och jag hade en gammal version

Release 3.031
-- Bad pulsing at very low FRO (Buffer load at 100%)

Jag uppgraderade och nu fungerar det! Jag var låst på att det var el-fel eller hårdvara, typiskt.
H.O

Inlägg av H.O »

Grattis! Men det förklarar ju fortfarande inte problemet.... Du sa ju att du, med oscilloscopet, såg pulser på porten även vid dessa låga hastigheter men att motorn inte snurrade....eller?
jaras

Inlägg av jaras »

Precis, pulserna var där, hade lite svårt att förstora upp med mitt gamla skåp så kanske var pulserna för smala eller oregelbunda eller?. Vet inte vad som menas med "Bad pulsing" eller hur det påverkar G540, hmm, nu kommer jag ligga och fundera på problemet i natt och att jag bara har botat symptomen..
jaras

Re: Gecko G540 tappar steg, - NU ÄR DET LÖST-

Inlägg av jaras »

Nu tror jag att problemet är löst till fullo. Det dök nämligen upp igen och jag var nära att skicka tillbaka Geckon. Men efter lunchen så var det borta igen och då var Geckon kall. Så jag lät den vara på en stund och testade igen, problemet tillbaka. Så jag klämde fast Geckon på en aluminiumprofil med lite olja som värmeledare, efter ett par minuter var felet borta. Så enkelt var det, den blev helt enkelt för varm. Tre stycken 3A-motorer så behövs det lite kylning. Tog lång tid men nu känns det bra igen..
Skriv svar