Mitt grundproblem är min skrivare (Canon MFP-3110) inte har någon avstängningsknapp utan går bara ner i standby då den fortfarande drar ~20W och det tycker jag är för mycket. Därför köpte jag först en strömbrytade från Clas Ohlsson 36-1048 för att enkelt kunna bryta strömmen till skrivaren. Tyvärr så verkar strömmen ändå gå igenom brytaren ibland eftersom jag kan höra hur skrivaren slår till och stänger av sig direkt igen och samtidigt blinkar power-lampan till. I övrigt så fungerar strömbrytaren korrekt så tillväga att skrivaren startar och stänger av sig rätt. Jag fick prova en annan strömbrytare men den fungerade likadant så jag fick pengarna tillbaka.
Jag fick tips om att det kunde bero på att strömbrytaren bara bryter en-poligt. Kan det stämma? Jag fick också tips att prova en fjärrströmbrytare så jag köpte en Nexa NYCR-3500 (50-230 på Kjell&co) men tyvärr så verkar den fungera lika dåligt.
Kan man på något sätt modda nexa-mottagaren eller strömbrytaren för att få dessa att bryta strömmen helt och hållet? Nån annan som försökt styra något annat än lampor med nexa-strömbrytare som känner igen problemet? Nån som har något bra förslag på lösning?
Styra skrivare med NEXA SYCR-3500
Re: Styra skrivare med NEXA SYCR-3500
Det är inte så att din skrivare "tjuvar" strömmen vis USB-kontakten? 
Jo det verkar vara så. Drar jag ur USB-sladden så är den tyst. Hur kan den göra det? Nån som har nån idé på hur man löser det?
Dra ur USB-sladden... är nog det enda du kan göra...
USB-porten kan ge 500 mA på sina strömledare till inkopplad förbrukare som mest - men först efter förhandling med datorn. Dock tillåts alltid USB-enheten att dra 2-4 mA även utan tillstånd från datorn och den energin kan räcka för att tända en lysdiod då och då...
kort sagt du får acceptera detta då det handlar om några få mW i förbrukning - vilket är _mycket_ lägre än 20 Watt.
det finns orsak till att EU kommer ut med nya krav med lägre standby-gränser på elektronisk utrustning av samma orsak som du strävar efter.
USB-porten kan ge 500 mA på sina strömledare till inkopplad förbrukare som mest - men först efter förhandling med datorn. Dock tillåts alltid USB-enheten att dra 2-4 mA även utan tillstånd från datorn och den energin kan räcka för att tända en lysdiod då och då...
kort sagt du får acceptera detta då det handlar om några få mW i förbrukning - vilket är _mycket_ lägre än 20 Watt.
det finns orsak till att EU kommer ut med nya krav med lägre standby-gränser på elektronisk utrustning av samma orsak som du strävar efter.