Hej jag undrar dom det är möjligt att byta ut en potentiometer mot något som man kan styra av en AVR i denna kretsen. Fundera lite på en transistor men vart osäker då jag är ganska ny inom området. VR1 jag vill byta ut.
Hmm okej hitta några där. Dock var dom flesta grymt dyra. Dock fanns det ju några för runt 5kr men fanns ju inget datablad plus det känns skumt att alla andra låg på över 10gånger så dyra
Ahh, då ska du använda en helt annan lösning, strunta i 78xx. Använd en FET-transistor för att switcha fläkten av och på. Kolla pwm i någon application note för din mikrokontroller så hittar du säkert ett schema som är lämpligt.
"hur blir värmen i transistorerna?"
Liten eftersom transistorn antingen är av eller på. Det är bara det korta tag då den sveper mellan stängd och bottnad som den har en massa effekt över sig. Snabbare transistor medför svalare transistor.
psynoise skrev:"hur blir värmen i transistorerna?"
Liten eftersom transistorn antingen är av eller på. Det är bara det korta tag då den sveper mellan stängd och bottnad som den har en massa effekt över sig. Snabbare transistor medför svalare transistor.
Hmm nu kanske jag tänker fel men... Om man kör med PWM så slår den vell ju på och av väldigt ofta? Gör inte det att den blir varm då då den kommer ligga och svepa mellan 0 och 5 väldigt ofta?
Jo men majoriteten av tiden kommer den vara öppen eller stängd, en linjärkonstruktion som du hade på tal innan blir betydligt varmare. Väljer du rätt FET-transistor kan du styra den med 0 till 5 V från µC och stänga av och på 12 V som fläklten vill ha.