Tillverka klokoppling, dimensionering och CAD

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Tillverka klokoppling, dimensionering och CAD

Inlägg av gunne »

Jag håller på att rita lite på en klokoppling som jag skall ha för att koppla en elmotor till en propelleraxel. Motorn är på 4kW och kan leverera mycket moment men jag lär aldrig behöva mer än 10-15Nm. Jag kommer köra upp till ca 1500 rpm. Motorn är denna.

Jag tittade lite på denna klokoppling och kom fram till att en ytterdiameter på 55mm borde räcka.

Efter att ha CADat lite kom jag fram till det här:
Bild

Aluminium. Ytterdiameter 55mm, klornas längd 20mm, axeldiameter 25mm. Jag kommer inte att kunna få radien i roten på klorna för nån sån fräs finns inte i verkstan. Gummibiten får jag såga ut för hand.

Gummit jag har är 12mm tjockt och jag har tänkt limma ihop två bitar för att få 24mm. Eller ska jag ta bara en på 12mm och minska klornas längd? Egentligen tjänar jag ju ingenting på att ha en tjockare gummibit. Längre klor ger ju större moment i roten och större risk för brott.

Vad tror ni? Kommer den att hålla? Kommer klämförbandet kring axlarna palla? Ska jag byta gängningen i godset till en mutter istället så man kan dra hårdare?

Nån som har koll på konstruktion av klokopplingar?

Edit: Gjorde en till, bättre?
Bild
hogge
Kontakt:

Re: Tillverka klokoppling, dimensionering och CAD

Inlägg av hogge »

Göra saker är kul men är de alltid så tidsoptimalt ?
Finns ju att köpa färdiga å rita tar ju tid det också. Nu är du nog snabbare på 3 d program än jag.

kan du inte ha krysskil på axlarna ?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Klämkopplingen är inte optimal som du har ritat, slitsa av förbandet så du får tryck på hela axelytan.
Sen är ju frågan om gummit pallar med trycket, de fabriksgjorda är gjutna i hård gummi (vet ej data) så jag tror inte att en utfräst eller klippt gummi kryss pallar.
Köp färdig koppling
whynot

Inlägg av whynot »

Till båten vi håller på med har vi fått gjort kopplingar och köpt färdiga plastmedbringare, elmotorn är en Perm och sedan en dieselmotor också. Tänkt att hela systemet ska visas på båtmässan i februari.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag har kilspår på axlarna men ingen möjlighet att tillverka invändiga kilspår tyvärr.

Med tanke på hur pass lite en elmotor vibrerar så funderar jag på om man ska skippa flexibel koppling helt och bara ha en stum. Det ställer dock högre krav på precision vid monteringen.

Gummit har jag inte fått reda på vad det är. "Slitgummi" har jag fått höra från de jag fick biten av men det säger ju inte så mkt. Min tanke är att såga till det med pressfattning så att kopplingshalvorna sitter ihop av sig själva.

Slitsa av säger du. Menar du som i bilden nedan? Jag funderade på det oxå men tänkte att det försämrar vridstyrkan lite mycket. Aluminiumet är väl ändå så pass mjukt att det deformeras tillräkligt vid ihoppressningen, eller kanske inte...

Bild

whynot: Intressant! Lite OT men... Är det en seriehybrid? Hur kopplar ni ihop de två motorerna? Vilka är ni som utvecklar den? Om jag hade en större båt hade jag nog satsat på en vanlig diesel och sen en elmotor kopplad parallelt via rem direkt till propelleraxeln.
whynot

Inlägg av whynot »

Svar till Gunne,
Det är centrifugalkoppling på dieselmotorn och sedan rem till elmotorn som ligger bredvid axeln men som jag sa så visas det nog på båtmässan i slutet av februari. Är dessutom en del andra finurliga grejor till det hela.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Gunne
Slitsen ska lösgöra 'skruv' delen och mutterdelen ska vara fast, då får du fullt tryck i förbandet. Är du sen full i fan så kommer du nu åt att på ett enkelt sätt få till med kilen :P
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Om du har svarv så kan du sticka kilspår i den.
Stillastående chuck och ett slipat snabbstål i verktygshållaren så hyvlar du snabbt ett kilspår.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Får se hur det blir med kilspår, men iden med svarven är ju helt klart genomförbar.

Smart att bara göra slitsen på halva delen. Problemet är bara hur man ska få till det tillverkningsmässigt. Att fräsa så djupt med en 2mm fräs är ju inte så bra kanske. 15mm djupt blir det nog.
whynot

Inlägg av whynot »

Är väl inget problem att göra kopplingen? finns minst 2 enkla sätt att göra den på, ett har ett löst lock som Tecno menade och Du fräser kilspåret med en pinnfräs eller också gör du axelhålet rakt igenom och slitsar på ena sidan bara och sticker kilspåret i svarven. Du behöver inte använda någon liten 2mm fräs. Slitsa kan Du använda en skivfräs till om det ska vara snyggt eller sågar Du i en bandsåg. Plasten till kopplingen finns att köpa i olika hårdhet och i olika diametrar och kuggantal ingenting Du står och gör själv.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

whynot skrev:Svar till Gunne,
Det är centrifugalkoppling på dieselmotorn och sedan rem till elmotorn som ligger bredvid axeln men som jag sa så visas det nog på båtmässan i slutet av februari.

Fast båtmässan är väl inte i slutet av Februari? Den börjar ju nu till helgen, dvs slutet av Januari.
whynot

Inlägg av whynot »

Jo den i Göteborg, jag menade den i Stockholm som är 28 februari
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

whynot skrev:...Du behöver inte använda någon liten 2mm fräs. Slitsa kan Du använda en skivfräs till...Plasten till kopplingen finns att köpa i olika hårdhet och i olika diametrar och kuggantal ingenting Du står och gör själv.
Vad köpte ni plasten? Det kan ju vara smart att använda samma mått som en standardbit så kan jag alltid köpa en om (när) min tillskurna variant inte funkar. ;)

Jag har satt skruvarna åt varsit håll på de olika sidorna för att balansera ut vikten. Skall man då bara slitsa "skruvdelen" så blir det ju enligt bilden nedan och det går ju inte med en skivfräs. Men det är nog smartare att göra den i två halvor som du sa. Och man kan nog ha skruvarna på samma sida så blir det lättare att tillverka.
Bild
whynot

Inlägg av whynot »

Den finns här Länk
Jens S Transmissioner AB
Kolla på elastiska kopplingar GP ES sidan 16-17 i katalogen.
Kan Du inte kapa bort hela locket så Du kan fräsa kilspåret?
Eller göra axelhålet rakt i genom och bara slitsa ena sidan hela vägen och skruvar blir bara på en sida då? kilspåret får Du göra i svarven.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Tackar för länken! Ska kolla in det och använda mig av nån slags standardmått.

Jo, det får nog bli till att kapa av hela locket tror jag och sen ha skruvarna från samma håll. Det blir enklast och det är ju inte så höga varvtal det handlar om så den lilla obalansen p.g.a. skruvskallarna kan man ju bortse från.

Ska CADa lite mer under eftermiddagen...

Edit: Det fanns tyvärr inga ritningar på mellanlägget i den katalogen. Slänger iväg ett mail till dem och frågar.
Edit2: Hittade via solidcomponents.com och här finns filen.
Skriv svar