Några frågor om pickuper [Nu med scheman och fler frågor!]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cosmox
EF Sponsor

Några frågor om pickuper [Nu med scheman och fler frågor!]

Inlägg av cosmox »

Jag sitter i lite funderingar på att bygga egen elektronik till en av mina basar och har några frågor om pickuper. Det skulle vara intressant att höra era åsikter.

1. Behöver en aktiv pickup bias spänning? Jag har sett det i någon koppling.

2. Vilket är det enklaste sättet att mäta impedansen hos en pickup?

3. Om impedansen är okänd, kan man buffra signalen och på så vis anpassa den till resten av elektroniken. En spänningsföljare alltså. Kommer detta påverka frekvensåtergivningen osv?

4. Vad tror ni är bäst? +/- 9VDC eller singel 9VDC matningsspänning.

5. Ytmonterat eller hål? Jag har läst på några forum att ytmonterade komponenter tenderar att brusa mer.

6. Vilken borde vara den slutgiltiga förstärkningen. Alltså, vilken förförstärkning är lämpligast att ha från pickup till förstärkare (via tonkontroller etc till instrumentingången).

7. Diskret eller aktiv design? (Transistor eller operationsförstärkare)

8. Dubbelsidigt eller enkelsidigt kort med jordplan. Med tanke på brus.

9. Extern PSU. Jag lurar på att kanske ha den mesta av elektroniken i en separat box.

/Hampus
Senast redigerad av cosmox 28 januari 2009, 17:32:33, redigerad totalt 1 gång.
cosmox
EF Sponsor

Re: Några frågor om pickuper (bas gitarr)

Inlägg av cosmox »

Såhär menade jag med buffringen.

Bild
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Eftersom ingen ville svara på mina frågor beslöt jag mig för att ta tjuren i hornen och försöka på egen hand. Kretsen nedan är ett hopkok av lite olika ton/förstärkarkretsar jag hittat på nätet. Det skulle vara skönt om någon kastade ett öga på de utifall jag missat något eller om det finns några förbättringar man kan göra. Det kommer bli två separata kanaler på kortet, en för vardera pickup. Pga tajt utrymme så blir designen SMD.

Schema 1 innehåller en krets som genererar den virituella jorden i schema 2.

Jag har några frågor ang denna:

1. Är en 741:a ett bra val för denna typ av krets?

2. Hur väljer jag det optimala värdet på spänningsdelaren R1, R2? Jag vill att kretsen ska ha så bra prestanda som möjligt men samtidigt dra så lite ström från batteriet som möjligt.

3. Behövs kompesations kondensatorn på U1?

Schema 2 innehåller själva preampen samt EQ:n. U2:a utgör preampen och U2:B är ton kontrollen för bas/diskant. U3A är ett svepbart midfilter och U3:B är en liten buffert.

Några saker jag funderat över när jag ritade denna:

1. Behövs kopplings kondensatorn C9?

2. Vilka effekter skulle andra värden på pottarna (RV2, RV3) ha? Alltså om man tex skulle putta dit två 47K istället för 100K?

3. Eftersom TL072 är en audio amp ämnad för linje nivå har jag förstått att denna kommer brusa en del när signalen är så låg som den är här. Vad skulle vara ett bättre alternativ?

4. Ser ni någon förbättring man kan göra med kretsen?

Jag ska försöka etsa en prototyp för en kanal nu och se hur den beter sig, eller framförallt hur den låter. Återkommer med resultatet.

Just det, en fråga till, vart får man tag i potentiometrar med två axlar i (axel i axel eller vad man ska säga). Alltså två separata pottar med varsin axel varav den ena går genom den andra. Jag vet inte hur jag ska uttrycka det men ni förstår säkert.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Är det så att alla OP-ampar inte stöder enkel strömförsörjning? Jag hittade några OPA4134:or hemma som skulle passa perfekt till detta. I databladet står det att kretsen klarar att arbeta mellan +/- 2.5v - +/- 18v. Kommer det funkar tror ni? Det blir ju +/- 4.5v från pos/neg på batteriet mot den virtuella jorden.

Datablad OPA4134UA
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Några frågor om pickuper [Nu med scheman och fler frågor!]

Inlägg av psynoise »

Alla op-ampar stödjer enkel spänning, däremot är de som inte kan gå ner till jord på utspänning olämpliga t.ex 741. Använd en op-amp med rail-to-rail.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Du menar att det inte är bra att använda en LM741 till kretsen för den virtuella jorden? I signalvägen så blir det en fin OP tänkte jag. Tex. OPA4134.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Just det, en sak till. Är det en god idé att se till att R1 och R2 i schema 1 är matchade eftersom att spänningen blir asymmetrisk annars?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

714 fungerar säkert bra som buffer för den virtuella gjorden, utspänningen kommar ju att ligga 4,5 V över jord.

OPA4134 kommer fungerar bra för signalen dock kommer den inte ha ett utspäningssving på +-4,5 V, utan mellan +3,3 V och -4 V för en 10 kOhms last.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Bra, då är det lugnt.

Signalen ut från kretsen blir ju ganska låg med tanke på att den ska in i instrumentjacket på en stärkare sen. max 0.775 (eller 0dB för att kunna plutta den rakt i en DI vid behov). Så då är ju allt frid och fröjd. Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

cosmox skrev:Just det, en sak till. Är det en god idé att se till att R1 och R2 i schema 1 är matchade eftersom att spänningen blir asymmetrisk annars?
Kvittar väl, du kommer ändå att få ha en dc-block för signalen. OPA4134 är inte symmetrisk kring sitt utspänningssving. Vill du ha jorden mitt i utspänningsvinget får du väl trimma in detta. Jag hade bara sätt till att alla signaler håller sig inom gränserna och därmed inte bekymmrat mig så mycket var den virtuella jorden egentligen ligger.
SJM

Inlägg av SJM »

Svar på fråga 2 i ditt första inlägg.

Vaga minnen från elektronikkursen på 80-talet...

Koppla din pickup i serie med en resistor på några kohm till en tongenerator.
Frekvens i samma område som pickupen skall arbeta i.
Mät spänningen med oscilloskop dels över tongeneratorns utgång och dels över pickupen enbart.
Ändra värde på resistorn tills du har halva tongeneratorns utspänning över pickupen.

Pickupens impedans lika med resistorns resistans.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ändrar du frekvensen och gör några olika mätningar kanske du kan beskriva impedansen helt. Kom ihåg att impedans har formen Z = R + jX där R är resistansen (ej frekvensberoende) och X är reaktansen (den frekvensberoende komponenten).
Skriv svar