Köpte just en Velleman K8048 PIC-programmerare och experimentkort på Kjell för att försöka lära mig lite om PIC.
Eftersom jag är helt och hållet ny på programmering av alla de slag blir det lite utav en utmaning.
Men iaf, efter att ha plockat ihop kortet börjar fundera lite på vilket språk som kan tänkas vara lämpligast mig just mig. Tittade runt lite på Internet och bestämde mig för att mikroBasic verkade "lagom" för mina behov.
Som program för att bränna ned koden med valde jag det medföljande till programmeraren. ProgPIC2 heter det tydligen.
Ungefär här jag är nu. Problemet just nu är att lära sig alla grunder i språket. Har läst igenom manualen till mikroBasic men blir inte så mycket klokare. Det verkar ju som om det krävs lite förkunskaper innan man läser den.
Här kommer ett frågetecken som antagligen måste rätas ut:
Skriver man t ex. "TRISB = 0" så väljer man ju att PORTB ska bli utgång. Skriver man sedan "PORTB = $FF" så blir ju ALLA ben som hör till PORTB logisk etta. Men hur ska man skriva om man vill att ett speciellt ben på på PORTB ska bli etta?
Kommer antagligen mer frågor och följdfrågor snart.

/Tack på förhand!